Han hoppade ifrån min axel. Är han okej?
Jag håller på att försöka lära min kanin att bli upplyft och eftersom att jag inte vill springa runt och jaga honom på golvet utan vill göra det till någonting positivt så tänkte jag att jag skulle lära honom att bli upplyft genom att plocka upp honom ur buren på morgonen så att han lär sig att han får komma ut och leka när han blir upplyft.
Jag har hållt på med detta i ca 1 vecka och det har inte blivit bättre än så länge. Han sprattlar och håller på och jag håller fast honom tills han är lugn och sen sätter jag ner honom på golvet.
Men idag så sprattlade han så mycket i min famn att han hamnade i en lite konstig ställning i min famn och jag skulle försöka rätta till honom innan jag släppte ner honom. Då började han att sprattla igen allt vad han hade och började sprattla sig upp mot min ena axel och jag försökte hålla fast honom men han kändes som en tvål. Tillslut tappar jag greppet om honom och han hoppar ner från min axel varpå jag skriker i panik för jag tror att "nu faller han mot sin död! :(". Jag står vid hans bur så jag hinner höra hur det skrammlar till i buren. Jag tror att han slår i den. Jag vänder mig snabbt om och ser hur han bara sitter på golvet och tittar upp på mig. Jag pratar lugnt med honom och klappar honom, känner lite med fingrarna över hans kropp och han verkar ok. Jag försöker få honom att gå för att se om han fortfarande kan gå och inte haltar eller får ont. Han går helt normalt. Jag går till köket för att hämta hans bit morot som han får varje morgon och han springer till och med efter mig som vanligt.
Kan han ha klarat sig från den höga höjden utan skador? Han verkar helt normal. Hoppar runt som vanligt och han är inte rädd för mig.
Båda mina kaniner har gjort samma sak. Man får ju hjärtat i halsen varje gång och tror att nu är det kört, men än sålänge har det gått bra för dem! Men du kan ju hålla lite koll på honom under dagen, kaniner är ju bra på att dölja att dom har ont.
Håll koll på så att han äter och rör på sig normalt.
#1: Vad "skönt" att höra att jag inte är ensam om detta. Kände mig verkligen som en dålig matte när han flög ner till golvet :( Han har försökt med detta nästan varje gång jag har försökt att plocka upp honom och detta är första gången han ramlar från min axel :/
#2: Jag har haft koll på honom och han verkar helt normal. Hoppar omkring som vanligt, springer efter mig så fort jag går någonstans och har sin apptit kvar :)
#3 Men vad skönt, då är det nog ingenting :) Du kanske borde börja öva på att hålla honom på marknivå först dock, om han ger sig på sådana cirkuskonster? :)
Din kanin kanske är höjdrädd?
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
#4: Innan jag började träna på att lyfta honom ur buren så brukade jag alltid träna på att lyfta honom från golvet. Då satt jag på knäna och lyfte upp honom, men han sprattlade lika mycket för det :/ Jag är rädd att han aldrig kommer att lära sig att bli upplockad. Jag kan inte ens göra hälsoundersökning på honom, eller klippa klorna på honom själv eller någonting där det krävs att han blir upplockad. Jag hinner inte ens plocka upp honom när jag försöker plocka upp honom från golvet, han hoppar undan direkt, så det enda sättet för mig att lyckas hålla i honom är att fånga upp honom direkt när han hoppar iväg.
Jag har gjort det där klassiska med att plocka upp honom och sen hålla fast honom tills att han slutar och sen släppa ner honom. Men han har inte lärt sig ännu och jag har försökt i sen mars, i 5 månader :/
#5: Jag tror att alla kaniner är höjdrädda?
#6 nej alla kaniner är inte höjdrädda :)
Du kan pröva att ge en godis innan du lyfter, och när du håller och när du släpper honom :)
Godis är inte det man köper i affären - det ska man undvika:)
Äppel,päron eller kankse banan? Är bra godis:)
Min kanin unge var presis lika dan, Men detta funkade utmärkt :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Jag försöker ge honom godis när jag håller i honom men han vill inte ha då. Kanske är han för rädd? :/ Han får alltid godis när jag släpper ner honom. Jag får ge honom innan också då, vet dock inte hur mycket det skulle hjälpa :P Jag brukar belöna honom med en pellet eller en liten bit torkad morot eller torkad banan, som är till för kaniner :)
#8 Ligg ner och ta kaninen vid armarna och ge godis, sedan sätter du dig upp och gör samma sak, sedan lyfter du lite lite ovanför marken, och släpper ner, Ge godis:) när han inte verkar bry sig så höjer du
Lycka till! :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
för några år sen hände exakt samma sak. jag lyfte upp Backy och han sprattlade och ramlade ur min famn och rakt in i buren. men eftersom han flög rakt in i gallret så rispade det upp ett litet, litet jack i nosen som blödde lite.. det var hemskt! :o men jag tvättade rent det och det syns ingenting nu :s tur!! :o
Min äldsta kanin på 4 år var rätt sprattlig som liten, tappade ju honom då.. dock var det nog högst 30cm, eller så. Men han har klarat sig och så.
Förra vintern så var det även is precis under burarna. Skulle ge honom mat och öppnade dörren till buren medan jag skopade upp mat i dl måttet. Helt plötsligt så ser jag honom på marken? och det är ca 2m från hans bur - en trefacksbur, och han är högst upp.
Hade aldrig tanken att han skulle hoppa ur då han aldrig har gjort det förut, så vet inte riktigt vad som flög i honom. Men han klarade sig fint, skuttar som han alltid har gjort och säger inget när man pillar eller kollar honom.
Så antar att han måste ha en väldans tur jämt?
Så du är inte ensam om det, det kan jag lova dig. De flesta har nog varit med om det.
#9: Tack för tipset, det får jag testa :D
#10: Åh, stackars liten :( Men vilken tur att han mår bra nu :)
#11: 2 meter?! Oj vad läskigt. Jag förstår inte hur kaniner klarar det. Är dom tåligare än vad man tror kanske (nej, jag tänker inte testa den teorin, haha)? Men det känns lite skönt ändå att höra att jag inte är ensam om detta tråkiga. Då känner jag mig inte så dålig, utan det är bara oturligt för oss båda. Mest för kaninen såklart.
Idag skuttade/sprattlade min foderkanin ur min famn, vi stod på gräset (i hans Hage som tur är) och jag hade han i famnen, kanske 1 m upp. Så ni tror han är ok?
Vet ni hur det är med kanin ungar då? 2-3 veckor kanske, hur tror ni de skulle klara ett fall från typ.. 70 cm kanske? (inget jag upplevt, undrar bara)
#12 Ja, 2 meter. Låter nog lite konstigt, men det är sant. Kanske är mer än 2 meter t.o.m, och det var ju is där han hade hoppat ner på också.. men jag är extremt glad att han klarade sig då jag inte vet vad jag skulle ta mig till om något hände honom och jag skulle behöva ta bort honom. Usch, världens goaste kanin kan jag inte leva utan!
Jag skulle inte vilja säga att de är tåligare än vad man tror, men det kanske stämmer. Eller så har dom helt enkelt haft tur just då.
Min systers kanin klättrar upp till hennes axel och fortsätter ner på ryggen så att hon får böja sig ner så att det inte blir långt till marken. Min lilla ninis lever något stuntliv och håller på att klättrar ut ur buren och hoppar ner från ca 1 meters höjd (på gräs då) utan att skada sig. Han äter normalt o.s.v ;)
Klara & Tinycee
#13: Om din kanin inte säger ifrån när du genomsöker kroppen på den, äter normalt, leker normalt. Så är han nog okej :)
#14: Ja men precis och inte bara hemskt att göra sig av med sin lilla älskling, men att det är en själv som ska vara beskyddare, som har råkat tappa kaninen eller råkat titta bort i fel tid :/
#15: Haha, låter som en rolig kanin, men samtidigt lite läskigt. Då måste man ha stenkoll så att den inte skadar sig :P
#16 Ja, precis. Så fort hennes kanin klättrar upp på ryggen så måste hon böja sig ner ifall kaninen skulle få för sig att hoppa ner. Hon släppte ut honom på gräsmattan utan koppel igår och fick jaga efter honom xD Som tur var så sprang han bara på våran tomt där han känner igen sig :)
Klara & Tinycee