Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3214 ggr
[_hsleiufhbtv]
27

Albins historia..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det hela började av en slump egentligen. Jag hade aldrig ens tänkt tanken på att skaffa kanin, visste inte vad Kaninhoppning var eller något om kaniner alls. Men ändå gick det som det gick, det är obeskrivligt… Ni som inte gillar långa texter kan sluta läsa nu.

För-förra sommaren började jag vara tillsammans med en ny kompis, jag fick
sedan reda på att hon och hennes äldre syster hade ett antal kaniner. Hennes storasyster hade lagt ner allt med kaninerna och sket fullständigt i dem, så min kompis hade allt ansvar. När jag kom dit fanns där över 10 kaniner, minns inte antalet exakt. Jag tänkte inte så mycket på det direkt, utan hälsade för första gången i mitt liv på kaninerna. Men när jag kom till hanen som stod längst ner i trefackaren fick jag en varning av min kompis. ”Akta han bits och är farlig.”

Jag öppnar buren ändå, och den stackars kaninen flyger iväg i panik längst in i buren med uppspärrade ögon, och anfaller mig sedan. Jag hinner precis stänga buren, men får en halv chock. Så rädd har jag aldrig någonsin sett ett djur vara, och jag har sett många djur i min tid.

Jag fortsätter vara med den här kompisen, och fortsätter vara med kaninerna, men kan inte sluta tänka på den stackars pojken som sitter där i buren och inte får komma ut då ingen vågar hantera honom. Han fanns i mina takar dygn ut och dygn in, jag skulle göra allt för denna kanin, oavsett vad det krävdes från mig.

Nybörjare och ovetande, men jag gjorde allt som stod i min makt. Så mycket som jag lärde mig den sommaren kommer jag ALDRIG lära mig igen, någonsin. Jag läste allt som jag kom över om kaniner, problemkaniner, aggressivitet, rädsla – ja allt. En vecka efter detta var jag tillbaka från vår semester, då satte jag igång.

Först och främst skulle jag få bort hans rädsla, den skulle bort, han skulle
lära sig att människor inte är farliga, även om han blivit behandlad så. Jag
öppnade buren ca 3 gånger om dagen, och bara satt där. Han anföll ett par
gånger, men högg aldrig. Jag tror det var detta som gjorde att jag fortsatte så pass länge, han var inte aggressiv! Han var rädd och försökte skrämma bort alla genom att låtsas attackera. Allt hängde på hans rädsla för människan.

Jag minns särskilt en gång under denna tid, jag, kompisen och ytterligare en
kompis hade bestämt att vi skulle gå ut med varsin kanin. Jag skulle gå ut med den rädde pojken. När de två andra stod och selade sina kaniner försökte jag få honom att komma fram självmant till mig. Jag minns att han inte gjorde det och jag bara satt och väntade ut honom. När jag suttit så i en kvart blir mina ”kompisar” sura och säger att vi faktiskt ska göra annat idag än att gå med kaninerna, de gick, och jag brydde mig inte. Man tvingar inte ett djur till någonting. När de hade gått satt jag kvar ytterligare fem minuter, och vad gör inte den lille stackaren då? Jo han kommer fram till mig, lugnt och sakta, och nosar på min arm. När han märker att jag inte gör något, inte kastar mig över honom, hör jag en tung suck sen lägger han sig ner intill min arm. Jag satt där med armen i hans bur, med honom intill den, och grät. Jag har aldrig varit så lycklig i hela mitt liv…

Sedan var det som att det var nyckeln till alltihop. Han blev överlycklig när
han hörde att haspen skramlade, han sökte sig till mig när jag öppnade buren, och sedan började hanteringen. Den gick okej, inte bra, men okej. Han tyckte fortfarande det var läskigt att bli buren med en hand dock, så det skippade vi helt. Jag ser det inte nödvändigt att bära en kanin med en hand.

Han började få daglig utevistelse i hagen, vilket han trivdes riktigt bra med!
Självklart satt jag alltid där, alltid vid hans sida. Detta var djuret i min
dröm. I oktober månad, när jag kom en eftermiddag för att ge honom en bit gurka och öppnade buren – började han pussa mig i hela ansiktet!

Vi satte igång med hoppningen (då han var uppfödd för detta) och där var han extremt stressad. Han hade i hela sitt liv blivit hoppad och tränad på fel
sätt, dvs ryck i koppel, kort koppel, stamp bakom honom etc. Ni kan ju själva tänka er – hoppning var inte det roligaste.

Jag införskaffade mig en bröstsele, och han slutade vara stressad och bli halvtstrypt av H-selen. Han trivdes i denna helt enkelt, och i mars 2011 startade vipå riktigt för första gången.  Vår första medel-start - 2+2 fel. Han var panikstressad, men hoppade ändå. För MIN skull.  Vi hamnade näst-precis utanför. Stressen avtog tyvärr aldrig, oavsett hur många tävlingar vi var på.

Helt plötsligt vände allt. En dag när jag och kompisen var inne hos henne för
att byta vatten, släpptes bomben. Hennes pappa hade bestämt sig för att ”min” skygga lille pojke skulle säljas. Han tackade för all min hjälp med honom, och sa hejdå. Jag rusade hem, och satte igång med övertalningen om en kanin. Eftersom min mamma är väldigt förstående för sådant här, tack och lov, så fick jag på ett villkor. Han skulle bo kvar på samma ställe.

Sagt och gjort, där bodde han (och jag) i ett halvår innan han flyttade hem
till mig på heltid. När han väl kom hem till mig förändrades allt. Det fanns
inte ett uns av osäkerhet kvar, dock hade han fått flytta in i en stor
tvåvåningsbur med måtten 170x70x70 på båda våningarna. Han blev helt
överlycklig när han hörde att buren öppnades, flög till mig och började pussas.

Idag är han utan tvekan min bästa vän, jag har aldrig fått så bra kontakt med något djur, aldrig. Vi är verkligen ett tillsammans. Han älskar mig lika mycket som jag älskar honom, och det gläder mig. Så fort jag är ledsen är det honom jag söker mig till, min vän, som alltid slickar bort mina tårar och gör mig glad igen. Det är honom jag älskar högt över allt annat, honom jag vill spendera all min lediga tid med.

Från att ha gått från en stressad hoppkanin som nyligen var uppklassad till
medelsvår i bana, till en lugn livsglad pojke som nu skuttar in på svårbanorna nöjt och lugnt, med huvudet högt. Imorgon kan han klassa upp sig till elit, läskigt men sant. Vi har jobbat oss ihop till så mycket, bara vi och ingen annan. Det är just därför jag reagerar när folk säger att vissa kaniner är omöjliga – för det är inga! Från en stressad, livrädd kanin – till en lugn,
tillgiven och livsglad, säger inte det någonting? För mig säger det mer än
någonting annat.

Kaninen i fråga är min älskade Albin, högt älskade Albin, som jag har att tacka för så mycket. Utan honom hade jag aldrig hamnat i kaninhoppningen, aldrig fått uppleva ett sådant band mellan människa och djur, aldrig lärt känna alla underbara kaninmänniskor, aldrig fått uppleva lycka på riktigt. Han är verkligen kaninen i mina drömmar, och jag vet att jag aldrig kommer få äga någon sådan kanin igen, någonsin.

Tårarna rinner sakta ner för mina kinder, denna texten har varit oerhört jobbig att skriva då jag bara vill glömma vissa av dessa sakerna. Men det är nog viktigt att komma ihåg, att veta, att ingenting är omöjligt. Ett djur kan få
tillbaka livsgnistan, bara med lite kärlek och omvårdnad. Lite kärlek, kan göra så mycket. En kanin – min allra bästa vän? Jag tvekar inte ens, ja.

Min underbara pojke, underbara, finaste pojke.

[Juliaammouri]
0

Vilken lycklig historia ;(..

Började fälla en tår eller två.
Stackars albin undrade hur han blev rädd men va duktig du va som gjorde honom tam.

Mannez
0

Det finns inte ord för att beskriva hur berörd jag blev utav din text.

Hälsningar Amanda och kaninerna

[_hsleiufhbtv]
0

#1 Hans förra ägare sket i honom, och var hårdhänta och stressade honom hela tiden så det säger sig själv.. Tyvärr..

#2 Tack! eller något..

[Juliaammouri]
0

#3 men va duktig du va för att vara 13 år Glad (om jag har räknat rätt.)

[_hsleiufhbtv]
0

#4 Ja jag är 15 nu, fyller 16 i år så det stämmer! :)

[MiniPim]
0

Gud, att du lyckades! Så duktig är du, jag ser verkligen upp till dig :)

Vad ni har gått igenom, blir berörd av att läsa det. ♥

Pim hade exakt samma beteende :/

[_hsleiufhbtv]
0

#6 Hihi tack, vad söt du är! Skäms

Jobbigt..

atlanta
1

Vilken underbar berättelse, tårarna rinner när man läser sånna här saker. Önskar er mycket kul tillsammans Glad

[_hsleiufhbtv]
0

#8 Tack så mycket!

Fridaaaa
0

Tur att han kom till dig :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

valorous.kid
0

tur att du kunde ta hand om lille Albin :)

dermot
0

Finaste Albin ♥

Såååå synd att han bär på bettfel! Annars hade jag lätt velat ha en bebis efter honom!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

dermot
1

Han har dessutom världens smexigaste hoppstil :D

*fick dock inte så bra fokus på honom…(a)*

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[_hsleiufhbtv]
0

#14 jag vet.. Skulle minst sparat två! Tänk Albin och Siri bebisar :D #13 den är söt ändå :3

dermot
0

#14 Omg.. *Avlider* o.o tänk så fina bebisar <3

// Anka

[_hsleiufhbtv]
0

#15 jag hade behåller hela kullen :3

minaninar
0

jag önskar alla kaniner kunde få någon som digGråter jag blir helt förtvivlad över all skit som drabbar kaniner..Gråter jag borde inte läsa vissa trådar här.. för jag blir helt galenTyst

önskar alla kaniner fick det ALbin fick/får.Rynkar på näsan Alla som skaffar kaniner borde tänka så.

[_hsleiufhbtv]
0

#17 vad snäll du är! Det värmer :')

[_hsleiufhbtv]
2

Puttar upp så fler kan se att aggressiva kaniner INTE ska avlivas!

Qepta
0

Vilken underbar berättelse!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Sweety
0

Vilken underbart fin berettälse Linnéa.. :') Gulliga Albin.. :3

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

[_hsleiufhbtv]
0

#20&21 tack så mycket! :')

Frosstis
0

Åh! Påminner mig mycket om ceaser millan, mannen som talar med hundar. Fast du, du talar med kaniner Flört Riktigt fint!

Jag är också helt emot avlivning för agressiva djur!

Fridaaaa
0

#23 Inte för att vara sån, men Ceaser Millan är ingen "gud", och är inte bäst på träning av hundar, Han framstår det i tv men sån är inte verkligheten ;)

[_hsleiufhbtv]
0

#23 haha har hört det förr också, tack hehe :D #24 jo sant, fast han är ruskigt duktig oavsett ;)

Fridaaaa
0

#25 Inte i mina ögon ;) Jo vissa saker, men tycker det pratas för mycket om han, trots att det finns flera tränar som är minst lika bra också.
Gillar långt ifrån alla hans metoder;) Men det är mitt personliga tycke^^
Nu blev det lite OT ;)

[_hsleiufhbtv]
1

#26 ja precis, en del av det, gillar inte heller alla hand metoder hehe ;) Lugnt, min tråd ju ;D

Zakarias
1

Jättefin händelse och kanin!

Frosstis
1

#24 självklart inte men han är ju fortfarande riktigt duktig på det han gör ;)

Vincent...
0

vad är Albin för ras ?

HAHAHAHAHAHA…..

mandyosv
0

#24 Har du träffat han i verkligheten :o

Ts: Bra jobb med albin!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Fridaaaa
0

#31 Nej? Men sett "bakom scenen" saker, och läst på olika sidor ;)
T.ex har han använt halsband jag inte ens skulle drömma om att använda.
Och sett klipp där han direkt inte har behandlat hundarna på bra sätt.
Det dem visar i hans program, är liksom det som är "bra" och som folk vill se.

Linus-the-bunny
0

Awwww fick rysningar <3

minaninar
0

#32 Jag vet inte vilket program, men menar du att han använder såna där elektriska halsband?Foten i munnen

Fridaaaa
0

#34 Ja elektriska halsband, sånt skackelhalshand med (sånt med taggar inåt), skiter i att ägarna använt det, en bra tränare använder inte det.

dermot
0

#34 Har sett att han använder halsband med nitar inåt också… Tycker inte alls om honom!

// Anka

NelliZ
0

Vilken berörande och fin historia. Härligt med sånna som du, Linnea! :)

//Julia

[Sophieeee]
0

Du är grym Ninne!

minaninar
0

#35, 36 Nej verkligen inte. Usch. Då "talar man inte direkt med hundar".

Usch! En sån är ingen hjälte.

[_hsleiufhbtv]
0

#30 lejon-vädurskorsning :) Tack alla, det värmer verkligen! :')

[_hsleiufhbtv]
1

Puttar upp igen så folk ser att det finns hopp för aggressiva kaniner.

minaninar
0

Bra det!:D

dermot
0

Hoppas du kan komma underfund med fröken Bitch… Jag klarar henne tyvärr inte pga den anledning jag skrev till dig på FB.

Hon är absolut hanterbar men… ja.. det går helt enkelt inte.

Sägs ju att man ska akta sig från de söta;)

// Anka

Frosstis
0

#43 vad har hänt? :(

[_hsleiufhbtv]
0

#43 jag hoppas det iaf.. Och som sagt - blir det inte värre innan vi ska på semester tar jag henne efter igen :3 För det kan ju ta upp till ett år om inte mer.. Dessutom vill mamma behålla henne XD

dermot
0

#44 Hon har börjat hugga efter hen och morrar hur mycket som helst:( har dock aldrig satt tänderna i mig och är bara i buren. Men då jag blivit biten av en kanin - riktigt hårt! var nära på att behöva sy - när ajg var liten så har de satt sig sina spår…

#45 Jadå, mamma är överlycklig -.- kommer säkert dansa så glad hon kommer vara på lördag när vi åker xD hon gillar henne inte alls xP

// Anka

Peak303
0

Håller med dig om att alla kaniner behöver en chans här i livet, gav min ena kanin som tidigare varit misskött och slagen i sitt förra hem en hel del chanser. Till sist gav hon med sig och började lita på mig.

Från att vara en kanin som knappt gick att hantera över huvud taget till att kunna ligga och sova i ens famn!

Hoppas att många läser din text och tar och ger kaninerna en chans innan de avslutar deras resa genom livet för att de inte är som ägaren "tänkt sig".

Jättefint skrivet! :')

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[_hsleiufhbtv]
0

#46 haha mamma kommer gråta när hon ska tillbaka när vi ska bort xD #47 så himla skönt! Får man fråga vem? Tack! :)

Peak303
0

#48; Ida, en dvärgras korsning (antar, hermelin/dvärgvädur)
Tråkigt nog var hon tvungen att avlivas Januari 2010 pga. förlånga tänder :/

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[_hsleiufhbtv]
0

#49 men vad trist :( skönt att hon fick det bra hos dig iaf.

[_hsleiufhbtv]
5

Eftersom det känns som att här är en hel del aggressiva kaniner här på KIF nu puttar jag upp denna tråden. Albin och jag har dessutom lyckats bli elitklassade tillsammans!

oliiver
1

Bra jobbat :) När man kämpar ser man resultat :)

/Kram Betul ♡

[_hsleiufhbtv]
0

#52 alldeles riktigt :)

annalinderholm
0

Otrolig berättelse! man blir rörd och du verkar vara en underbar djurvän! Om alla vore som dig skulle man aldrig vara orolig när man säljer iväg kaniner.

[_hsleiufhbtv]
1

#54 jo djuren är mitt liv, verkligen.. Skulle förmodligen inte ens klara mig utan dom. Tack! :')

NaDa...
1

Det var tur att han kom till dig Linnèa!
Blev riktigt berörd av texten du skrev. :3

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

sotlynx
0

You rock Linnea!!!

[_hsleiufhbtv]
0

#56 hihi :3 #57 haha tack xD

[hejhejnaffy]
0

Super fin text! Och vad duktig du var med lila Albin! Grattis till att ha kommit upp i elit :)

thildatessie
0

Underbar text! Blir helt glad och varm. Glad

[_hsleiufhbtv]
1

:')

Katten_
1

*gråter* blir så lycklig av att Albin fick en andra chans :) Gråter

/Christel & kaninerna! Glad

[_hsleiufhbtv]
7

Putt! Aggressiva kaniner ska få alla chanser de kan.

[Jawa´s]
1

Jag kan väl tycka att det är lite…ja…dumt att skriva ut att förra ägaren sket fullständigt i kaninerna osv eftersom alla vet vem den förra ägaren är. Är inte det att hänga ut någon?
Jag har träffat albin många gånger på tävlingar med den förra ägaren och det är nog inte alla som delar din uppfattning om henne/dom

[Bolten]
0

måste hålla med #64 har träffas Albin när förra ägaren hade honom och då va han inte ens aggressiv..

[_hsleiufhbtv]
3

#64,65 Han var med största säkerhet trevlig innan hon lade av, men när han inte fick det umgänget han krävde hände uppenbarligen en del saker.

[Bolten]
0

#66 fortfarande ingen anledning att hänga ut någon.

[_hsleiufhbtv]
4

#67 Inga namn = ingen uthängning. Han kan ha bott hos en annan ägare innan han kom till mig, vad vet folk? Nej precis.

Ni vet ju inte hur han faktiskt var efter att hon lagt av, så förstår inte rätten att ni ska börja klanka ner, för den kaninen jag har idag är fantastisk. Och säg vad ni vill, för jag tar inte ens åt mig. Glad Dessutom förstår jag inte vad du har emot mig olivia?

[Jawa´s]
1

#68 vem skulle han ha bott hos?^^ Snälla nån, alla inom hoppningen vet vem du har köpt kaninen av.
Nej. Det är inte ok bara. Hur tror du att de skulle känna sig om de kom in här och läste denna tråden där du lurar i folk att de var dåliga ägare?

[Bolten]
1

#67 Det finns dock flera här inne som känner både uppfödaren och vet att han bara bott där, så jo det finns folk här inne som vet att det är direkt ifrån uppfödaren han är, så jag anser att du hänger ut henne och det är inte okej. 
Vad jag har emot dig? Jag tycker inte det är okej när någon hänger ut andra, tro sig veta bättre än andra osv. Frågan är igentligen vad du har emot mig?

viggebys
1

*tårögd*

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

[_hsleiufhbtv]
4

#69,70 Men eftersom han var borta från banorna ett tag kunde han lika väl bott hos någon annan, inte sant? :) Fd ägarna vet redan vad jag tycker eftersom jag anmälde efter detta. Dessutom har jag ju rätt i det jag säger, då stället fick en anmärkning från länsstyrelsen. Finns fler som kan intyga hur där var om ni nu tvivlar.
Du kan anse att jag hänger ut, men det gör jag inte. Skriver "fd ägarna, stället, kompisen", det är fritt att tolka det som man vill.
Du är på mig hela tiden, så ja, välj själv Flört

#71 hihi Glad

[Jawa´s]
2

#72 Du kan få anmärkning av länsstyrelsen för att du vaknar på morgonen och en kanin har ätit upp sitt hö över natten, eller att flaskan gått sönder och någon antar att den aldrig får vatten. Inte svårt att få en anmärkning.
Hur som helst, oavsett anmärkning eller ej så är det fortfarande inte rätt att så starkt påpeka att förra ägaren, som de flesta vet vilken familj det är, vanskötte sina djur och inte brydde sig om dom.
Ser du inte själv något fel med det? Försök sätta dig in i situationen.

viggebys
1

#73 jag hade blivit förstörd om någon påstod något sådant om mig - usch…

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

[_hsleiufhbtv]
6

#73 nej det kan man inte, inte en "sådan". Pratade ju med dom så, litar ju ner på vad dom säger än du :) Det är sant, du har inte varit där då - det har jag. Varje dag. Går gärna inte in på alla detaljer och avslutar därför denna hopplösa diskussion här.:)

[_hsleiufhbtv]
1

Putt, eftersom fler tycker sådana här kaniner ska tas bort direkt..

bambiiii
0

Åh vad gulligt av dig linnea, verkligen duktig fin tjej <3

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

sotlynx
0

Om man ska vara riktigt petig är det ju andra skribenter, och inte Linnea som faktiskt "hängt ut" förra ägarna….

[_hsleiufhbtv]
0

#78 där sa du nåt!

Beatrice_Love_Kaniner
0

wow! Du gav mig hopp TS! Nu (ursäkta språket, men..) JÄKLARR ska jag ut o få min lilla Uni tam! Skrattande Det var en mycket fin och rörande historia. Hopp börjar jag också få nu när jag vet att Skute också är tam! Så nu ser jag inga hinder! Tack TS

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

[_hsleiufhbtv]
0

#80 hoppet är det sista som lämnar människan ju! Hoppas det löser sig med din kaninis också!

sotlynx
0

Nepp, man ska aldrig ge upp! Den mest bitiga, aggressiva och galna kanin kan bli ens absolut bästa vän en dag! :)

[Bolten]
1

#78 nä inte riktigt, menmen hela denna tråden är i mina ögon patetisk o sorlig. over and out.

[_hsleiufhbtv]
0

#82 precis :)

Tinycee
0

Åh så bra gjort av dig, vilket tålamod du måste ha. Fast egentligen kan man ju sitta och bara titta på kaniner i en evighet. Så underbara djur :*

Klara & Tinycee

www.coltsfoot.blogg.se

[_hsleiufhbtv]
0

#85 ja tålamod fick jag ha, fastän det är min svaga sida egentligen.. Men det är fascinerande djur verkligen :)

Frosstis
0

Har du något tips? på hur man kan börja klappa sin kanin? :) Min foderkanin springer bara ifrån, men han gör framsteg och han kommer och äter från min hand :)

[_hsleiufhbtv]
0

#87 ta det i hans takt, börja precis så som du gör och utveckla det till lite klapp osv sen :)

Frosstis
0

Okej :) Jag ska väl ta med något gott varje gång eller någon pelletsbit så kommer han fram till mig varje gång och sen kanske jag hinner med att börja klappa på huvudet. Tänk om han blir bra när jag ska lämna tillbaka honom :D Att hon kan klappa honom och allt i buren.. Men jag ska ta tid på mig :)

[_hsleiufhbtv]
0

#89 ja precis :) så gjorde jag med Albin iaf, även om han var svårmutad. Men tid och tålamod, så går det. Hoppas det går bra för er! :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.