Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5494 ggr
[bessiethebeast]
1

Kan kaninen bli smittad?

Hej, kommer med en lite speciell fråga men de må va! Jag är sjuk väldigt ofta och undrar om min kanin kan bli smittad om jag gosar med den och så? Jag har inte märkt något förut men vill veta om jag ska hålla mig borta när jag är sjuk. Haha vet att det är en superkonstig fråga men det bjuder jag på, kände att detta är det bästa stället att fråga på för man får alltid så bra svar här :)

tussen12
1

Nej han blir inte sjuk:) Kan bara bli smittad av andra kaniner, (Och råttor?Vet inte säkert)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[bessiethebeast]
0

Oki skönt :) tack!

tussen12
0

det var så lite så :)

[RC1393]
0

Står nog på veterinärenas sida på jordbruksverket eller på annan veterinärsida vilka sjukdomar som är zoonoser (överförbara mellan djur och människa).

Har för mig att jag läst att vissa förkylningsvirus kan vara zoonoser, så lite försiktig kan man ju vara :)

[RC1393]
0

#1 Kaniner kan smittas av nästan allt. Vissa bakterier och virus kan färdas på föremål eller bärare väldigt långt. Har du tex kört genom ett RVHD smittat område så har du då fört med dig smittan på däcken, så råttor och andra kaniner är tyvärr inte de enda som kan smitta en kanin.

Hade varit väldigt skönt om de varit de enda däremot :)

tussen12
0

#5 joo, Men meniskans inflensa kan inte smitta kaninen.

[RC1393]
0

Men influensa är ju inte den enda sjukdom vi människor har, har jag/TS ens sagt något om influensa?

[bessiethebeast]
0

När jag är sjuk har jag ofta kraftiga förskylningar (ont i huvudet, kroppen, halsen m.m). Om vi säger att kaninen kan smittas av det, är det då farligt för kaninen? Eller är de som för människor att man bara får vänta ut det?

tussen12
0

jag vet inte, då dom inte kan få det :) Tur  det;D

[bessiethebeast]
0

Åh vad skönt :) skulle ju vara tråkigt att få sin lilla plutt sjuk!

[RC1393]
0

Förkylning brukar vara ganska allvarligt på kaniner, särskilt om de får feber. Oftast behöver de behandling av veterinär.

Dock så tror jag inte att förskylningsvirus som är zoonser är ovanliga, så jag tror inte det är någon större fara, men du kan ju hålla lite avstånd, för säkerhetsskull.

Sen har ju kaniner egna förkylningsvirus, dessa är de som mest blir behandlade och för de förkylningarna gäller detsamma som det jag skrev ovan.

Men säkrast är ju att du frågar en kaninkunnig veterinär, de bör veta hur försiktig man ska vara och vad som egentligen smittar emellan :)

[bessiethebeast]
0

Jag ska ta och göra det! Tack så mycket för alla svar:)

AkaiTsuki
1

Jag har aldrig smittat min kanin med förkylning, brukar sitta och nästan tycka synd om mig när jag är förkyld tillsammans med kaninen x) Myser och gosar

//Joanna

Suskiv
1

Vanliga förkylningar är inte Zoonoser.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[bessiethebeast]
0

Oki. Någon som vet någon hemsida de kan länka där man kan kolla upp detta? Jag har googlat men får inte fram något bra. Tänkte eftersom att mitt immunförsvar knappt existerar känns de som så händer det ju att jag får andra sjukdomar lite titt som tätt. Hade varit bra att veta när jag ska hålla mig borta från kaninen och när det är ok att gosa med han :)

Suskiv
1

Här är de vanliga zoonoserna

Dermatofyter (ringorm)
Salmonella
Mykobakterier
Pneumocystis carinii
Toxoplasma gondii
Rabies
Streptokocker
Stafylokocker
Listeria
Leishmania
Chlamydia psittaci
Yersinia
Malassezia/jästsvamp
Bordetella
Echinokocker
Pasteurella multocida
Cryptosporidium
Aspergillus
Nocardia
Endoparasiter
Ektoparasiter

Alla smittämnen finns inte i Sverige

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[bessiethebeast]
0

Tack så mycket!

Fridaaaa
0

Jag kelar med mina kaniner trots att jag är förkyld, aldrig hänt något.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
0

Jag sa inte att alla förkylningsvirus gör det, som alla verkar tro, jag sa att vissa väldigt ovanliga kan göra det, men det är extremt ovanliga.