Digivande mamma och hage?
Hur gör ni det med digivande mammor, får de komma ut i hagen eller sitter de i buren hela tiden?
Vi släpper ju vår i hagen i samband med att vi kollar till ungarna och låter sen henne vara där en timme eller max två. Hon verkar tycka det är skönt att komma ut i hagen och kunna röra på sig ordentligt och äta mumsigt gräs, men jag tänker på att hon ju har ungar att hålla koll på.
Hur små ungar låter ni komma ut i hagen? (nej inte aktuellt än, vår är bara 10 dagar)
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Enligt lagen får inte kaniner skiljas från mamman innan 6veckor, och att ha dem i buren och honan i hagen är ju att skilja dem. Tror att de menar så bokstavligt och noggrant med lagen, men de är ju så otydliga med så mycket om hur de menar -.-
Mina får hur som helst sitta i buren tills ungarna kan följa med ut, burarna är ju inte så små att de lider av att bo i buren en längre tid :)

Jag brukar släppa ut mina honor ett par timmar om dagen när de har ungar. I det vilda stannar honan knappast hos ungarna 24/7 och jag tror, precis som du, att honorna uppskattar att få käka gräs och springa lite. Ungarna brukar få följa med ut från de är 4-5 veckor, lite beroende på hur framåt och hur stora de är.
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
Mina sitter hos ungarna hela dagarna. vid 3-4 veckor får hela familjen gå ut =)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#1 Jag tror inte lagen menar så bokstavligt. Jag tror lagen menar: man får inte skilja dem, dvs. man får inte flytta isär dem. Att honan är ute och "håller sig borta" från boet när hon inte diar, har jag svårt att tro att det är något problem. Jag tror bara det är en fördel att mamman får ha det skönt hagen? Idealiskt vore kanske om mamman själv kunde bestämma och gå emellan, men annars tror jag faktiskt att det är utmärkt, särskilt om man själv ska vara där och stöka och städa och kolla i boet och buren. Men lite får man väl känna efter om mamman verkar nöjd med upplägget?
Tror oxå att det är bra för mamma att röra på sig lite. Hon diar ju bara ett par gånger per dygn iaf så ett par timmar är ingen fara. Min nyblivna mamma skuttade ur buren direkt när jag öppnade den i morse så jag tror de skulle hoppa ut om de fick välja själva.
#4 Jo, precis. Men eftersom de menar bokstavlig med katter (du får inte släppa ut din digivande katthona ens) så tänkte jag att de är kanske lika bokstavliga med kaniner, man vet ju aldrig och eftersom de inte heller vet själv så…
Men som du säger, är mamman nöjd så har det väl ingen större betydelse :)
Ser att jag glömt svara på sista frågan :S
Mina ungar får komma ut när de är ute ur boet och skuttar själva, då de är ca 2-3veckor beroende på kullen.
Jag brukar låta honorna skutta ute i hagen ganska snart efter ungarna är födda. Väldigt uppskattat.
#6 Vet ej hur ofta katter ger di, men det kanske är annorlunda.
Hur som, ifall man har koll på att alla ungar fått mat, har bollmagar osv, då kan man garanterat släppa ut ett litet tag. Verkar mamman missnöjd ska man ju ta in så fort man städat klart, men verkar hon trivas så kan hon ju gott gå kvar ett litet tag, några timmar iaf. Om man vet vad man gör så kan man ju avgöra om det är lämpligt.