Ta kull på 3 årig hona?
Hejsan!
Jo, jag har en har-korsning här hemma som jag mer än görna vill ha ungar på!
Hon har god kondition, jag tränar hoppning med henne och hon är superduktig!
Just nu är hon bara 1 år gammal, men jag får inte ta kull på henne just nu, och det är en massa anledningar till det.
Iallafall så kan jag göra det när jag är 18 och det är altså 1½ år dit, då är hon ca 3 år gammal.
Jag kommer alltid hålla igång henne, så god kondition kommer hon alltid att ha förhoppningsvis!
Men då är alltså frågan; Kan man ta kull på en hona som är 3 år?
Jag vet att det finns större risk att det blir komplikationer vid födseln osv… men är det STÖRRE risk att det händer något än inte?
Och jag skulle vara hjärtligt tacksam m ni kunde lägga in lite tips? på vad jag ska göra för att få det så enkelt och bra för henne som möjligt och om jag kan förebygga något nu när det ändå är så pass lång tid kvar? :)
Kram Tilda & Djuren!
Bild på muskel-jänta:
// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét
Jag skulle inte ta en kull på en så gammal hona. Riskerna ökar i takt med åldern.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Varför ta risken att para en så pass gammal hona som aldrig haft kull innan?
Tänk på honan,är det värt risken att hon kanske dör under förlossningen bara för att du vill ha en kull ungar efter henne?
Jag skulle aldrig göra det, oavsett hur bra kondis kaninen har. Riskerna ökar ju med åldern även fast riskerna alltid finns där oavsett ålder.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.