Dvärgvädurkullar & Hermelinkull 2012
Hej!
Planerar 2 kullar dvärgvädur med PARNING i början och mitten av april och 1 kull hermelin lite senare i år, med andra ord satsar jag på renrasigt i år! Väljer alltid trevliga och friska linjer att avla på. Bilder på föräldrarna, info, stamtavlor etc finns på hemsidan!
Kull 1 - Dvärgvädur projekt beige
Silfverdalens Adam (havana med beige anlag) stmbf 94 p och Ljusvattnets Rajd (madagaskar med havana anlag, ev. blå) utställd men ej reggad pga hakpåse som hon fick i förra hemmet pga för mycket mat
Ifall det blir beige så går det att söka dispens, likaså på avkomma efter dessa ungar som blir beige. Har frågat Asp! Stammarna är nämligen kompletta och färgen beige är så sällsynt. Anledningen att andra färger kan ställas men ej stambokföras beror på att mamman fick hakpåse och hennes mamma är godkänd lucka i sin tur. Säljs därför i första hand till kel men även till de som vill få fram beige/avla på beige dvv!
Kull 2 - Dvärgvädur madagaskar, ren stam
Falks * (Stampe) (madagaskar) stmbf 94 p och Västrabos Java (madagaskar) stmbf 94 p
Kul med en ren madagaskar kull. Mina förhoppningar är att få fram fina och trevliga avkommor till Avel, kel och utställning!
Kull 3 - Hermelin zobel blå
Lundhagens Sören (zobel blå) utställd på 94 p eller Sputnik (zobel blå) stmbf 95 p och Meijhas Yster (ljus zobel blå) ställs i A-klass 14/4
Min allra första hermelin kull. Hoppas på ett gäng trevliga och fina avkommor till Avel, kel och utställning!
Hör av dig om något verkar intressant! Intresse anmälan är ej bindande!
Mvh Therese Norberg (therese@mingle.se)
Är ev. intresserad av en madagaskar hane ur kull 2. ^^
Har mejlat dig tidigare i veckan men vet inte om det kom fram…
#1: Svarade dig precis Linnea! :)
Blir det några projekt örestad-kullar hos er i år? :-)
Nope inga Örestad i år, bara renrasigt. Planerna för nästa år beror lite på dig… Haft mer än fullt upp på sistone men ska besvara ditt senaste mail snart. :)
Rajds kull beräknas födas till helgen (v. 18).
Java parades den 28/4 och nu har jag bestämt att Sören ska bli pappa till Syster Ysters kull… :D
Stamtavlor etc finns på hemsidan!
Vart finns ni? :)
Kommer ungatma vara ring eller öronmärkta (på hermelinerna)?
Skulle nog kanske vara intresserad av en Zobel Blå hona isåfall :)
Hur är föräldrarna (hermelinerna)?:)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#7: Hej Cornelia!
Jag bor i Västerbotten men leverans är inga problem. Kommer själv resa söderut i år om det blir som planerat.
Ungarna säljs öronmärkta och med stamtavla. Vaccinerade på begäran.
Föräldrarna är superfina! Mamman liten och nätt, väger under kilot. Myser gärna med oss i soffan (ja hon är bortskämd). Perfekt zobelteckning trots att hon är så ljus. Pappan är lite blyg och väldigt snäll han också. Maffig hane (vikt ca 1,1 kg) som jag är glad att deläga. Båda har mycket fin presentation och rasprägel.
Vill du jag ska skriva upp dig på intresselistan (ej bindande)? 
Är inte så bra på färger och sånt, men blir det bara ljus zobel och zobel i Hermelinkullen? :)
Morfar till kullen har gett vit rödögd så det finns en pytteliten chans att hon bär på det också. Pappan har gett rysstecknat i en kull (med rysstecknad mamma). Summan av kardemumman: En liten möjlighet att det blir fler färger och då vit rödögd eller rysstecknad zobel blå. Samtliga vanliga och accepterade inom zobel blå aveln. De bär ej på brunt.
#9: (Se först mitt svar ovan!) Glömde skriva som svar på ditt inlägg att eftersom mamman är väldigt ljus och pappan mörk så kan det bli ljusa, mellanfärgade och mörka (men godkända) zoblar… 
Är någon av föräldrarna eller någon av förälrarnas föräldrar släkt medd Cymbelines Vernon? :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#12: Cymbelines Vernon är efter Billy Boy och Cymbelines Portia va? Nej han är inte besläktad med denna planerade kull. Morfar är Cymbelines Rinaldo men hans föräldrar kommer från Rasmeryrs och Frostnattens.
Har dubbelkollat med uppfödaren och han är ej släkt med denna kull. 
Kul att du kan få dispens, Lars-Åke är en snäll prick! :)
#15 Han följer nog bara bestämmelserna i detta fall men visst är han mycket hjälpsam! :)
#16 Det var så jag tänkte :)
Syster Yster parades 15 maj. Glömt skriva det. Så nu hoppas vi på att första hermelinkullen föds om två veckor!
Java blev vid 1-tiden idag mamma till (vad jag kan se) 3 ungar. Två verkar enfärgade och den sista manteltecknad eller brokig. Nu hoppas vi att denna förstagångsmamma visar sig vara en naturtalang så att ungarnas frodas.
Välkommen att göra intresse anmälan! :)
Finns 1-2 jättesöta hanar i dvärgvädurkullen som kan tingas. De är leveransklara vecka 30. En lucka i stammen men ren stam. Farfar berättigad champion från Holland, mormor från Danmark och morfar från Tyskland. Pappan är efter friska och riktigt bra svenska linjer! Speciellt ena hanen säljer jag gärna till utställningsintresserad!
15 juni föddes hermelinkullen. Det blev 3 ungar, en ljus och två lite mörkare (vet ej än om de är mellanfärgade eller mörka). I mitten av veckan kan jag gissa kön. Föräldrarna är mycket snälla och trevliga. Mamman är ovanligt kelen för att vara hermelin, skulle jag säga. Intresse finns (speciellt på honor) men jag tar gärna emot fler namn då folk kan ångra sig! Föräldrarnas stamtavlor finns på min hemsida!
Planerar att eventuellt skicka ner Rajd första helgen i juli för omparning. Individer ur denna kull kommer även att vara lämpliga till hoppning. Mamman sitter i fönstret för jämnan och när hon var 5 veckor så hoppade hon upp på en hög byrå…
Mvh Therese
Fick du någon beige vädur? :)
Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur
#20 Omparning planeras eventuellt i juli i skrivandets stund. Ska bestämma mig innan onsdag för i så fall gör Rajd om parningsresan. :)
Alla som ska flytta ur sommarens kullar har nu gjort det!
Vi väntar med spänning på Rajds kull (miniprojekt beige) som beräknas födas vecka 34-35!! Även egern kan nog sökas dispens på!