Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 558 ggr
[RoxannaH]
0

HJÄLP! Knubbig kanin!

Jag tog emot en omplacerings kanin från Stockholm när jag var där på besök.

Det är lejonhuvad kanin det handlar om.

Men nu är det så att jag vet inte om han är kastrerad eller om hans kular inte hamnat där de ska. För jag kan inte känna dem. Men han har "manligt kön" hihi. Så det är en hane! Skäms

Och nu är det så att redan när jag tog emot honom så var han lite knubbig. Men det verkar ha blivit värre.

Så vad bör man ge honom att äta? Hur mycket? Och hur kan man "banta ner" honom? Eller minskar vikten av sig själv?

Jag känner mig lite nybörjare då han är min andra kanin. Jag har en hane på 2 år. Som inte är kastrerad och han har svårt att hålla vikten uppe för att han är så aktiv.

Just nu så får de pellets och hö. Jag antar att det är pelletsen han blir knubbig av. Så jag har minskat ner mängden extremt!

ninor
0

Hur mycket pellets och Motion får han? Har du någon bild?

Kaniner klarar sig på enbart hö, så om han är överviktig så skulle jag rekommendera att enbart ge det tills vidare. Vet inte om man ska ta bort pelletsen helt från början, eller om man ska minska sakta så han hinner vänja sig??

[RoxannaH]
0

#1 Jo jag tänkte vara snäll och vänja av sakta. Så jag jobbar på det. Nja, alltså han har så sjukt tjockt med päls efter att ha varit ute kanin. Så det är svårt att få en bild där det syns. Men det är inte jätte allvarligt än så länge. Men jag tänkte försöka hindra att det blir värre och försöka få ner honom lite.  1 h / dag minst.

[RoxannaH]
0

Juste kanske ska berätta att han springer löst. Men han är lite feg så ofta sitter han bara i något hörn och glor O_o