Erfarenhet av kastrering, hona?
Någon som har erfarenhet av kastrering av honor? Någon som kanske kastrerat sin hona?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Nej, men haft hand om kastrerad hona. Hon blev kastrerad för extremt revirvaktande mm sådan aggroproblematik vad jag förstår. Vissa av de problemen kvarstod men hon var betydligt beskedligare än jag förstått att hon var innan.
Viktigt bara att ta reda på att den vetten som ska göra det är mkt van att göra det på honkaniner och har 100% lyckade operationer. Då det är ett lite större ingrepp än kastrering av hankanin.
Jo jag vet att det är betydligt större ingrepp på honor än hanar. Finns en veterinär i Hjärup som enbart valt att inrikta sig på smådjur/fåglar och reptiler som ska vara superduktig. Bara hört bra om henne och dom har kastrerat en del kaninhonor.
Cecilia Trädgårdh.. hon är varmt omtalad här och verkar jätteduktig. Det är ett toppenval, tryggt.
#3 jo det är henne jag hade tänkt på isf.
Jag har en kastrerad hona. Hon var 1 år och 4 månader när hon kastrerades. Allt gick enligt "plan" eller vad jag ska säga. Är det något särskilt du undrar? 
Mer lite grann hur det blev efteråt osv.. om det märktes någon skillnad. Om det är värt det liksom? För kaninen skull alltså.
Den kaninen jag hade hand om hade varit extremt honig, och blev bättre, men morr och revirvaktande fanns kvar. Men träning och mkt tid skulle kunna göra skillnad där.
Men som sagt, för många förstår jag det som att honigheten (morr, revir, etc.) försvinner. Så det är individuellt. Hoppas någon annan kommer som kan svara dig bättre.
#6 Ok
Min hona bodde bara hos mig i två veckor innan kastreringen så jag är inte den mest lämpade att berätta om före/efter men det kanske kan var intressant ändå.
Min kanin Mitzy hittades övergiven på en parkering i en kartonglåda med sina fyra ungar. Hon togs om hand av en släkting till den som hittade henne. Efter ett par månader bestämde sig släktingen för att omplacera Mitzy, bla pga att hon bet barnet i familjen.
När Mitzy först kom till mig var hon en av de räddaste kaniner jag sett. Gömde sig så fort jag tittade på henne och boxades/nafsade om jag kom nära med handen. Efter två veckor kastrerades hon och boxandet och nafsandet försvann gradvis. Men jag kan inte säga säkert att det beror på kastreringen. Vet inte om hon gjorde så för att hon skulle vakta reviret eller bara för att hon var rädd och otrygg på den nya platsen.
Nu är hon iaf mycket lugnare. Minns inte sist hon boxade/nafsade men det var länge sedan. Och kommer det någon hon inte känner och vill hälsa gömmer hon sig i stället för att attakera.