Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 733 ggr
Suskiv
0

En unge verkar inte helt normal :-(

En av ungarna rör sig på ett märkligt sätt, okontrollerat på nått sätt, precis som han inte har full kontroll över främst bakkroppen. Han har rört sig normalt alla andra gånger vi tittat till dem så det verkar väldigt märkligt.

Jag tänker spontant på om mamman kan ha råkat trampa på honom, det är ju inte precis gott om plats i bolådan.

Jag är ororlig nu för honom, men samtidigt, har han fått en skada så är det inte mycket jag kan göra :-( Ja la ner honom bland sina syskon iaf, hoppas på det bästa.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Stiinisen
1

Kan det inte vara bakbens förlamning? Har hört att det är endel som fått det iår.. :/

Då ska man ge Grädde & Tomat , vad jag har hört.
Kanske är värt att testa?
Vet inte hur gammal han är, men skulle gissa på nån vecka?

Lycka till!
Håller tassar och tummar för plutten här!

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

Suskiv
0

Han är 6 dagar.

Suskiv
0

Imorse rörde han sig normalt, kanske lite låg aktivitet i bakkroppen Han är dock betydligt lugnare än de andra fem. Verkade iaf inte ha ont av att jag hanterade honom.

Jobbigt när man inte vet hur han mår. Jag vill inte se honom lida, men jag vill heller inte avliva i onödan om det bara är så att han fick sig en smäll och kanske var lit stel igår.

Antar att jag inte kan göra så mycket mer än att avvakta och hålla ett extra öga på honom.

Linnet
1

#2 Men 6 dagar gamla kaninungar rör sig ju inte "normalt" och rör sig väl inte mycket överhuvud taget, ligger mest stilla i boet. Inte förrän dom lämnar boet vid 2-3 veckors ålder och börjar skutta runt kan du ju avgöra om dom rör sig normalt eller inte.

minaninar
0

Det finns någon speciell sjukdom hos ungar som kan bli så och som är specifik för "småbarnsåldern" har också för mig att det är något speciellt vitamin eller dylikt som ska till? Möjligen samma som den ovan talar om?

Annars ringa vet - som du ju vet. Och är du inte nöjd med första vet opinion så söker du second.Cool

är det minstingen eller en annan?

Linnet
0

Varför håller man över huvud taget på att kolla så små ungar, dom ligger ju stilla i boet i alla fall första veckan. Låt ungarna vara, kolla bara så dom lever och får mat, sen hur dom rör sig och annat får man ju vänta med tills dom blir större, hade också en unge som jag tyckte rörde sig konstigt första tiden när dom började skutta omkring, var lite vingligare än dom övriga, men inget fel på den inte, den var bara lite senare.

Suskiv
2

Eftersom bolådan är lite dum i modellen så behöver man ta ut ungarna för att se om de får mat ordentligt. Ja vi byggde en kanonbra bolåda men den hade den andra kaninen som vi parade planerar (blev inga ungar), den här honan fick behålla den bolåda som hon hade sen tidigare (uppfyller måtten).

När man tar ut ungarna så ser man ju automatiskt hur de rör sig , iaf den här ungarna kravlar runt. Om fem ungra krvalar på samma sätt och en inte gör det het plötsligt så noterar man ju det.

Eftersom honan inte verkar bry sg så jag inget problem med att ta ut ungarna ur boen en gång om dagen och kontrollera så att alla är runda och fina. Och eftersom jag kontrollerar dem dagligen så upptcker jag ju även om nån avviker från de andra.