Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 2562 ggr
Mita75
4

Nybliven kaninägare är jag.. :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej.. Är ny på sidan och nybliven kaninägare. Läser det mesta jag kommer över om kaniner - ibland blir jag mer förvirrad och ibland blir jag klokare.. FlörtMisstänker att det kommer att komma frågor och funderingar kring våra nya små skatter - och då verkar många svar finnas här bland trådarna, annars får jag väl fråga er.. Många kunniga huserar ju här..

Tänkte nog mest visa upp familjens nya stoltheter.. Två systrar tagna ur en helt bedårande kull på sex "bebisar".. Fyra bröder och så dessa två brudar.. Hade jag haft tid och utrymme hade jag nog köpt dem alla - så unika och fantastiska var dem.. (tänk att syskon kvar vara så kopiöst olika varandra) Mamman och pappan var två "bröder" vilket det visade sig att det inte alls var, utan det blev bebisar. Var lite orolig över just det att det var syskon - men har förstått av trådar här att det inte är så farligt.. Iaf inte när det är i ett led.

Nåväl, här kommer några idolbilder på våra brudar som kom till oss igår, så nya för oss, men tre månader gamla.. Glad Dock är de namnlösa ännu, så NAMNFÖRSLAG mottages tacksamt..

Mita75
2

Den vita sitter i "boet" och kikar ut när jag öppnar.. :)

Katten_
0

Superfina! :D

Oh jag är dålig på namn :)
Det kan nog någon annan svara på då jag är helt tom i huvudet på namn :)

/Christel & kaninerna! Glad

Mita75
1

och en lite sämre bild på den mörka, som gärna gömmer sig fortfarande.. lite mer försiktig är systeryster..

Mita75
1

Och en sista bild bara för att visa "frisyren" Glad min lilla cooling..

Mita75
0

#2 - tack, ja visst är dom.. <3

Katten_
0

#5, ja verkligen :)

Mita75
0

jo, en fråga kom jag på på en gång.. =) köpte en sån här vattenflaska att hänga på buren - men dom verkar inte förstå vad det är.. ^^ har inte sett dom dricka alls ur den så tillslut ställde jag ner en skål med vatten - och då drack dom på en gång.. Går det att "lära om" kaninerna att dricka ur flaska (dessa är ju uppenbart vana vid vatten i skål) eller är blir det till att ha skål till dom tror ni? (ska vara utekaniner på vintern så då är det ju skål som gäller iaf har jag förstått)

Katten_
1

Det går att lära dem, men om du föredrar skål så, jag gör inte de då de blir smutsiga! Men googla runt lite så hittar du! Minns inte hur jag gjorde.. :)

[Luppa]
1

#7 Jag brukar sätta en skål med vatten under flaskan, då brukar de lära sig.

Blåögd
2

Fantastiskt vackra! Oroa dig inte för vattenflaskan, de klurar nog ut det. Låt flaskan hänga i bekväm drickhöjd (inte för lågt) och, som Luppa skrev ovan, ha även en vattenskål i buren tills de lärt sig.

NAMNFÖRSLAG, hm.. Viola & Scarlett annars tycker jag att Henwen är sött :)

Mita75
0

Tack så mycket för tipsen.. :) Tänkte på att vintertid ska dom ha just skål med vatten - men flaska känns fräschare just sommartid.. Ska göra så att skålen står under/vid flaskan så får vi se om dom fattar vinken.. :)

Nåt annat jag märkte igårkväll när jag var ut och gav dom kvällsmat är att våra "kompisar" mördarsniglarna har hittat till buren.. :/ är dom farliga för kaninerna? Hur ska man hindra dem från att ta sig dig in? *urk* slängde ut sex stycken igår.. :/

Linnet
0

Mina ungar brukar snabbt lära sig att dricka ur flaska, redan vid 3-4 veckors ålder, har aldrig vattenskål.

[Luppa]
2

#11 Mina kaniner växlar mellan skål och flaska utan problem, när de väl har lärt sig flaskan.

Sniglar har jag tyvärr noll koll på, det finns inte större sniglar här uppe.

slarvigt
2

När jag satte in en vattenflaska till min kanin så "tappade" jag lite mot kulan med ett finger, sedan visade jag kaninen att det kom vatten och han blev nyfiken och började dricka och fattade med en gång.

Dock har jag nu övergått till vattenskål istället, eftersom kaniner dricker mer när de har skål och det är bra såhär på sommaren. (Han drack väldigt dåligt ur flaskan när det var varmt ute tyckte jag.)

ninor
2

Ingen av mina kaniner fattade grejen med vattenflaska, innan jag nyligen provade att smeta in pipen med banan vilket de älskar. Dock har jag bara provat i ena kaninens bur, men hon fattade då vinken direkt. Så prova att smeta in pipen och visa kaninerna att det finns nåt smaskens där. ;-)

Mita75
0

nu har en fråga dykt upp.. :)

hur mycket pellets äter två 3-månaders kaniner per dag..? De går i utebur så de har tillgång till gräs plus fri tillgång till hö och vatten hela dagarna.. Sätter också in ett par mindre äppelkvistar/vattenskott per dag till dom som dom äter från - och mer eller mindre upp.. :)

Fridaaaa
0

#16 Jag hade gett ca 1,5 dl till båda :) (alltså sammanlagt) :D Och sedan om 2-3 månader, ge dem 1 dl tillsammans :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mita75
0

Uppdelat på morgon och kväll eller en gång per dag? Just nu ger jag 1dl morgon och kväll, alltså 1dl per kanin och dag, men kände att det kanske är för mycket..?! Läste någonstans om fri tillgång..?! Men det känns som att dom inte skulle göra annat än att äta då. ;)

Fridaaaa
0

#18 Nej fri tillgång ska dem ej ha :)
Jag ger min snart 3 månaders unge ca 1 dl/dag, räcker gott och väl :)
Så 1,5-2dl/dag till dina 2 är ju lagom,beror lite på vad du har för foder, hur höet är osv :)

[RC1393]
2

Tänk bara på att ha minst två skålar en bit ifrån varandra, den dominanta honan kan bli vaktig. Detsamma gäller hus och vattenflaska/skål. Har du inte det så kan den dominanta honan vägra att låta den andra honan dricka eller äta, den dominanta bestämmer nämligen över allt i sitt revir och den andra honan har inget att säga till om. Det kan vara därför den svarta är lite mer försiktig, den har fått "order" om att inte komma fram så mycket.

Personligen håller jag inte honor tillsammmans överhuvudtaget, eftersom varje hona vill ha ett revir och en vanlig bur kan tyvärr inte erbjuda två revir.

Fridaaaa
0

#20 Nej vanliga inneburar eller uteburar hade jag inte heller haft 2 honor i.
Mina går på en yta som är 2,5 kvm :)

Mita75
0

Uteburen är 180*80 plus huset (där båda brukar vara tillsammans kvällstid) som är 80*45, är det för litet..? Dom verkar iaf komma överens, har två matskålar, men de äter ur samma.. pratade med zoo innan jag bestämde mig för vilka jag skulle ta och dom sa att IOM att det är systrar så skulle det fungera.. men blir ju orolig nu..

elinab
0

#22 Man kan aldrig veta säkert. Du får se vad som händer de närmaste månaderna. Är de fortfarande vänner när de är 8-12 månader kan du andas ut. Blir de osams sker det med största sannolikhet när de är "tonåringar".

Kaniner kan har mycket glädje av att ha en kompis så jag tycker det är väl värt ett försök iaf :)

Lite tips? på vad du kan göra för att öka chanserna att de håller sams:

- Ha mat och hö på flera ställen

- Ha 2-3 gömställen i buren. Låter som att du har ett hus med tillhörande Hage? Lägg in ett extrahus och/eller en tunnel i hagen som kan funka som gömställe.

- Ge dem så stor yta som möjligt. Om jag räknat rätt har de 1,8 kvm nu och det är faktiskt relativt stort.

- Aktivera kaninerna så att de inte har tråkigt. Lägg in grenar och annat skoj i buren, gå på koppelpromenad, möblera om i buren osv.

- Kastrera. Det minskar risken för bråk rejält. En annan fördel är att de slipper livmodercancer som tyvärr är en vanlig dödsorsak för kaninhonor.

elinab
0

Och angående maten. Var försiktigt så att du inte överdoserar pellets. Det leder till en massa tråkigheter som övervikt, tandproblem och magpromblem.

En vuxen kanin behöver bara en liten mängd pellets. Ca 1 matsked per kilo kanin varje dag är fullt tillräckligt. Kaniner som växer behöver mer men jag skulle inte ge fri tillgång även om vissa rekommederar det. Absolut inte mer än 1 dl per kaninunge skulle jag säga.

Vilken mängd som är lagom varierar med bla ras, hur varmt det är, hur aktiv kaninen är mm. Gäller även för vuxna. Man får försöka var inkännande. Äter kaninen mycket hö? Om den inte gör det får den för mycket pellets.

En annan sak som man behöver tänka på är att de skiljer mycket i näringsinnehåll mellan olika fodermärken. Vet du vad pelletsen du ger heter?

Mita75
0

#23 då är det bara att vänta och se - och hålla tummarna för att de förblir sams.. :)

Ett hus till, eller en tunnel var ju en bra ide, då finns ju lite mer "aktiviteter" med när vi är på jobb/skola. Grenar i buren har de alltid - uppställda i ett hörn så det blir lite "kojlikt" samt i taket.. Koppel har de precis börjat gå i, verkar gilla det båda två, dock lite "sprattliga" när man ska ta av kopplet och släppa tillbaka dem i buren - kanske inte vill tillbaka, mysigare att vara ute i det fria.. :)

Har tyvär ingen aning om vilket pellets vi har just nu - det är övergångsfoder från hon jag köpte kaninerna av.. Sen har jag en påse i frysen (namn?) som jag köpte i lösvikt på zoo..  så jag kan inte svara på vad det är för pellets det heller tyvär.. är det något speciellt du/ni rekommenderar? Imorse åt dom inte upp allt de fick - det fanns lite kvar efter lunchtid - dock äts mycket hö och fylls på ett par ggr / dag.. bra tecken?

Har idag försökt att ta ut vattenskålen - då det låg en mördarsnigel i den i morse.. :/ så jag hoppades på att de skulle ha upptäckt och förstått flaskan, men det verkar svårt.. ställde ner skålen igen efter vi gått i koppel idag och de drack ur den på en gång.. :)

Mita75
0

bifogade en bild på buren i förra inlägget för att visa "planlösningen" :) de håller till både inne i huset och under detsamma - och under trappan kurar de med ihop ibland.. men en tunnel får ju lätt plats med.. :)

Mannez
0

NAMNFÖRSLAG den vita:

Snöflinga, Snöboll, Olivia, Nelly, och Sabina

NAMNFÖRSLAG den "brunsvartvita":

Trixie, Extra, Molly, Pixie och Saga

Jag tycker att snöflinga passar bäst på den vita och extra på den andra.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Mita75
0

Det blev Kiara (den vita) och Kiwi (den svarta) :) tack för förslagen iaf.. :) Sen har jag en fundering ang burplacering, har uteburen jag visade ovan, men undrar om ni har uteburen på en och samma plats hela tiden eller om ni flyttar den runt på tomten.. Vår tanke var att flytta den, men det känns nu ( efter bara en dryg vecka) att gräsmattan kommer att bli förstörd?! Man kanske ska ha den på en "fast plats" och utnyttja lekhagen mycket mer…?! Någon som har erfarenheter att delge mig? :)

Suskiv
0

Vi flyttar våra betersburar eftreom de annars ter upp allt gräs och det blit lervälling tillsist.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Mita75
0

hur rengör du bäst efter buren, eller låter du allt ligga kvar? Hur länge står den på samma plats ungefär?

elinab
0

Smart bur, det är nästan redan två krypin ju, ett ihuset och ett under :) Om det finns kvar pellets från morgonen när du ger på kvällen tror jag du kan minska givan. Pellets i lösvikt saknar ofta näringsdeklaration så det är svårt att veta om de är bra eller inte. Ofta är de inte så bra. Bra pellets ska ha mycket fiber (gärna 22 % eller mer). Det är det första jag kollar efter, det brukar vara det som varierar mest mellan foder. Många pellets har mycket näring men lite fiber och passar bättre till köttproduktion än sällskapskaniner. Cuni complete har fina värden och finns på de flesta djuraffärer. Själv använder jag Oxbow bunny basics som finns på min lokala djuraffär. Kolla runt lite på sidan, pellets diskuteras rätt flitigt :)

[RC1393]
0

#30 Bäst är att flytta när man städar (tycker jag), står buren kvar på samma plats för länge så dödar kaninens urin allt gräs, dessutom äter den ogärna gräset som varit med bajs. Det är väldigt klokt då de annars lättare får mask :S

Suskiv
0

#30 Jag krattar eller sopar ihop kaninpluttarna och använder dem som näring till våra bärbuskar.

Jur länge de ståer beror på hur mycket kaninerna är ute och hur gräser ser ut, men ett par dagar kan de gå på samma plats.

elinab
1

#25 Mördarsniglarna - kanske testa sådana där skålar i plast som man hänger i gallret? Minns att det var ett väldigt besvär när jag hade utekanin. Sniglarna flockades liksom kring buren, kröp ner i matskålen och toaletten. Har ingen bra lösning, tyvärr.

Fridaaaa
0

#25 Säker på att det var mördarsnigel och inte en skogssnigel? :)

Mita75
0

#35 bor i Roslagen och här kryllar det tyvärr av dem, så det var såna.. :/ urk #34 ja såna kanske man kan skaffa istället.. Tack för tips?.. :) #32 #33 två/tre dagar har vi haft den nu innan vi flyttat buren, får fortsätta så.. Vi får ha några platser på tomten som är "kaninplatser" så resten av gräsmattan är jättefin.. Mannen i huset verkar inte va jätteimponerad av alla pluttar.. :P #31 cuni complete har jag en oöppnad påse med såg jag.. Samt en påse som heter Lottie, havre och vetekli.. dessa fick vi med vinterburen vi köpte, hon gjorde sig av med kaninen i samma veva så vi fick med det..

Suskiv
0

Servera Cuni complete, det är ett bra foder. Lottie kan du ge som godis

Mita75
0

Är det så dåligt näringsvärde på det? :/ Men då kan jag kanske blanda det jag har från zoo (lösvikten) med cuni - för att lösvikten ska "gå åt" - och bara ge det andra, som du sa, som godis.. lösvikten borde väl inte vara så "dåligt" som Lottie? eller? Man blir ju lätt förvirrad av detta med maten.. :D

Suskiv
0

Lösvikten kan ju vara vad som helst. Det kan vara nått bra eller nått dåligt. Alla affrer har olika lösvikt.

Men blanda du med lösvikten, det är ju en bra ide att låta kaninen äta upp det man har hemma.

elinab
2

#38 framförallt har Lottie låg fiber. Tror det är 13-14 procent och det är för lågt. Sen är det ganska höga kalciumvärden också vilket är mindre bra för vuxna, för ungdjur är det ok. Jag skulle göra som Suskiv säger och blanda lösvikten/lottien med Cuni complete (eller ett annat foder med bra värden) för att långsamt fasa över till att bara använda Cuni.

Mita75
0

Då får jag passa på att göra slut på Lottie medan de är rätt så unga nu då - men hjälp av att blanda  ut det med cuni.. :)

tack för alla tips? och råd här i tråden.. :)

Blåögd
0

Jag flyttar betesburarna en bit varje dag. Ofta använder kaniner ett speciellt hörn som toa så jag flyttar som bort från det hörnet varje gång. Sen krattar jag bort den lilla plutthögen. Det märks knappt var burarna stått på gräsmattan.

#34 Låter smart med vägghängd vattenskål!