Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1595 ggr
gaabriellaaa
0

Värt att kastrera 3årig hane?

Det är väl först nu detta med kastrering kommmit i min tanke. Det är så att jag har en pojke som fyllde 3 år i maj, och jag börjar fundera på att kastrera honom. Dels för att han skvätter och dels för att han oftast är snäll, men kan hugga helt utan anledning ibland. När han var yngre var han mycket värre och det har blivit mycket bättre men inte helt bra än även om han oftast är väldigt trevlig. Han är också väldigt revirvaktande i buren och jag skulle aldrig i mitt liv stoppa in handen i buren när han är i den (han bor i en bur med Hage runt som han får vara ute i som han vill på dagarna.) 
Men då undrar jag vilka de största nackdelarna för kastrering är? Är det för stora risker vill jag inte riskera något. Han är väl inte för gammal?
Och skulle kastrering ens kunna hjälpa mot problemen? (skvätter, kan vara agressiv ibland, och revirvaktande.)

Fridaaaa
0

Ja det är det värt :) Ska själv kastrera min 3 åriga hane i slutet på augusti så att han kan gå med 2 av mina honor eller med honan som går själv, inte riktigt bestämt mig ännu :) Får se hur det blir :P

Kastrering kan hjälpa mot skvättandet, men inte säkert eftersom han redan är 3 år gammal. Bitandet kan det också hjälpa emot om han gör det pga hormoner osv. Men finns aldrig garantier att det hjälper.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frosstis
0

Förlåt om jag lånar tråden lite!)

Hur mycket kostar det att kastrera en kanin?

Fridaaaa
0

#2 Olika 500-900kr ungefär för hane, beroende på vart man bor :)
Där jag ska göra det kostar det 660 kr :)

Frosstis
0

Blå stjärnan i Göteborg?

Fridaaaa
0

#4 Inte en aning. Det får du komma på deras ev hemsida eller ringa om i så fall;)

Frosstis
0

860 kr.

gaabriellaaa
0

Tack för svar Glad Jag tar tacksamt emot fler åsikter angående kastrering!

Stiinisen
0

#2 här kostade det 800;- :) 

#7 Att kastrera min hane var det bästa jag kunde gör för både han och mej! 
Efter blev han mycket lugnare och mysigare. (dock har jag inte kvar han)
Tycker absolut du bör göra det! Glad

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

Mamabelle
0

Ele#4 kastrerade vår hane på Vettris i Mölndal för några veckor sen. Det kostade inget samma som blå stjärna och de verkade bra och kunniga. Fick både muntlig och skriftlig info oxå. Tänkte bara nämna det, om du bor närmre där. Blå stjärnan hade oxå tightare med tider och telefontider osv. Skönt att ha mer än ett ställe att vända sig till om det krisar tycker jag med.

Frosstis
0

#9 Vad menar du med "Det kostade inget samma som blå stjärna"?

gaabriellaaa
0

tack för svar!
Även om det lutar mot kastrering så tar jag gärna emot fler åsikter angående det Glad

Mamabelle
0

#10 haha… Skrivet på mobilen. Ska nog våta TYP samma eller NÄSTAN samma.

mandyosv
0

Hade avlivat en aggressiv kanin om den bitit mig ordentligt i handen och är såpass revirtänkande även i hagen. Du bad om fler åsikter, detta var kanske inte om kastrering, får ursäkta isåfall.  Glad

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[_hsleiufhbtv]
0

#13 bättre att försöka med allt först. Man tar inte bort vänner bara sådär. TS kanin är inte aggressiv utanför buren så varför avliva då? Gabriella du vet redan vad jag tycker ;)

[MellMell]
0

Jag kastrerade min 4åriga hane i februari, gick hur bra som helst, förutom att han va tvungen att åka in och bli sövd 2 gånger då bara ena kulan hade trillat ner, så efter 2 veckor fick han åka in igen så dom fick gå in i buken och leta upp den andra…Men kastrerad blev han tillslut ;)

Vincent...
0

om du håller på att hoppa med den kaninen, då kan vissa kaniner ju tappa lusten att hoppa efter en kastrering. men det är också olika från kanin till kanin.

HAHAHAHAHAHA…..

elinab
2

Jag kastrerade min hane strax efter att han fyllt fyra. Det gick jättebra. Han har helt slutat skvätta vilket är superskönt. Innan gillade han också att kissa i soffan och sängen och det verkar han också ha slutat med.

Min var aldrig revirvaktande så jag har ingen egen erfarenhet av hur en kastrering kan påverka det, men visst borde det kunna hjälpa.

Jag var också lite orolig innan jag kastrerade eftersom han var lite äldre. Men enligt veterinären var han inte så pass gammal att det skulle utgöra någon ökad risk.

Tror inte det finns några nackdelar med att kastrera en kelkanin. Fast jag saknar ibland den fina dansen som min hane brukade dansa runt mig ;)

[Bolten]
1

#13 håller med dig! Ifall det är en kanin som oprovocerat hugger så är de något fel, antingen i huvudet på den eller så har den ont, ett lyckligt djur bits inte och vem vill ha ett djur som mår dåligt? Mer humant att ta bort den.

[_hsleiufhbtv]
1

Vet inte om TS skrivit det, men kaninen tycker inte om hennes händer. Andra personers händer är alltså inga problem, och kaninen är snäll utanför buren. Kastrering kan oftast hjälpa mot aggressivitet. Det gjorde det för min hane och massor av andras uppenbarligen. Och vet så väl att Gabriella aldrig skulle avliva kaninen!

[Bolten]
1

#19 även i fall hon själv inte avlivar så hoppas jag att fler läser detta och tar beslutet att avliva kaniner som är aggressiva. Anser fortfarande att kastrering inte ska behövas, en kanin ska aldrig vara aggressiv no mather what.

elinab
1

Skönt att höra. Tycker det är en väldigt tråkig inställning att välja avlivning så fort kaninen visar agressivitet. Ofta är det något specifikt som gör att kaninen känner sig hotad. Tar man sig tid att försöka förstå kaninen brukar man kunna träna bort agressiviteten och/eller lära sig hur man ska göra för att undvika situationer då kaninen känner sig hotad. Som TS verkar göra :)

Det som vi människor upplever som oprovocerat kan kännas väldigt provocerande för en kanin.

[_hsleiufhbtv]
0

#21 just precis!

gaabriellaaa
2

Har inte tid att läsa igenom allt så supernoga men jag ser inte avlivning som ett alternativ. Skulle jag göra allt som går att göras men han fortfarande skulle vara aggressiv (aggressiv är fel ord, det är en snäll kanin jag har - men som kan "säga ifrån" eller hur det nu ska förklaras) så skulle jag kanske överväga avlivning, men det ligger otroligt långt bak som alternativ för mig. Bättre att göra något åt varför han beter sig som han gör, det är ändå min bästavän och det är klart jag gör allt för hans skull. Speciellt när han överlag är en väldigt trevlig kanin. 
Det finns otroligt många hoppkaniner (framförallt) som hugger ofta. Det betyder ju inte att alla dessa kaniner har ont eller är sjuka i huvudet.
Precis som #19 nämnde så är det mina händer han inte gillar. Det bästa vore väl om jag försökte träna bort det, men jag vågar helt enkelt inte för han skrämde upp mig så för ungefär ett år sen då han bet ordentligt, och då känner jag att om kastrering skulle hjälpa så är det klart jag vill göra det. Han är en snäll kanin som gör allt för att få sitta i knät osv, men gör han det så måste jag också hålla bort mina händer för såfort han har mina händer nära munnen så blir han lite aggressiv.
Självklart accepterar jag eran åsikt att en aggressiv kanin ska avlivas så jag hoppas ni kan acceptera min åsikt också.
Nu blev detta svar dock lite OT, men jag tar gärna emot fler åsikter angående kastrering Glad

[_hsleiufhbtv]
1

#23 bra sagt! :)

[Bolten]
1

#23 accepterar såklart din åsikt sålänge du accepterar min vilket du gör ;)
men att skriva "Det finns otroligt många hoppkaniner (framförallt) som hugger ofta. Det betyder ju inte att alla dessa kaniner har ont eller är sjuka i huvudet. " hur menar du då? Ett djur som hugger är inte ett djur som mår bra av olika anledningar. Så bara för att de inte är sjuka i huvudet eller ha ont så är det en annan faktor som utlöser aggressiviteten isåfall. Djur som biter människor mår inte bra, så vad spelar de för roll att de finns otroligt många kaniner som gör det? är inte det en varningsklocka? att antingen avlar folk fel eller hanterar kaninerna fel.

[_hsleiufhbtv]
1

#25 men det kan bero på rädsla också, då är det bättre att jobba med rädslan än att avliva pang bom. Och det finns faktiskt en hel del hoppkaniner som är aggressiva ^^

elinab
0

I vissa - enligt mig mycket sällsynta - fall är avlivning kanske bästa lösningen när en kanin är agressiv. Och jag förstår att du bara vill det som är bäst för kaninerna, precis som jag och alla andra på Kif. Vi har bara olika syp på vad det är.

Jag tror verkligen att det är fel att anta att en kanin mår dåligt bara för att den bits. För vilda kaniner är ju bitande en del av vardagen. De bits inte bara för att slåss eller skada andra utan använder också mildare nafs för att kommunicera med varandra.

Men bitande kan vara ett tecken på att kaninen mår dåligt, speciellt om en kanin som tidigare inte bitit börjar.

[_hsleiufhbtv]
0

#27 precis så jag menar! Förlåt för OT bara..

[Bolten]
0

#25 jag skrev att man ens skriver att otorligt många kaniner hugger på ett sätt som aja men eftersom att så många kaniner bits så gör det inget, hoppkaniner får vara aggressiva är helt absurt i min värld. 

Men som sagt precis som du #27 skriver så vill vi alla de bästa för kaninen och jag anser verkligen att ett djur som bits mår dåligt av olika anledningar.

gaabriellaaa
0

Hade helt och hållet glömt bort denna tråden! Har inte tid att ge något långt och bra svar nu, inte heller att läsa igenom allt ordentligt (haha nej tiden räcker inte riktigt..) men du #29 har helt rätt i att det är absurt att hoppkaniner "får" vara aggressiva. Det är inte det jag säger. Jag tycker det är okej att dom har temprament, men inte att dom är rent ut sagt aggressiva. Det var inte heller så jag menade, utan mer att det inte behöver betyda att djuret är i fysisk ohälsa. I just detta fall finns inte avlivning som något alternativ för mig.