Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 3130 ggr
Frosstis
0

Hur länge håller hö?

Hur länge håller hö utan att det blir mögligt? Ska köpa hö i eftermiddag och vet inte hur mycket jag ska köpa.. Ska köpa från bonde och ska ta med 2 eller tre pappersäckar, vet ni hur många kilo det går ner i de? Ska ha en kanin i 2 månader och sedan på våren.. Om det blir hö över tror ni det håller till våren? Annars lämnar jag det som är kvar till tjejen som jag hyr av.

Hur många kilo går det åt för 1 kanin på 2 månader?

Geru
0

Beror på hur man lagrar det och så vidare. Om det inte blir blött och lagras på en torr plats så kan det hålla väldigt länge.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Frosstis
1

Lekstugan, förrådet kanske jag kan ha det. Annars blir det nog där ute där veden är.. Men när jag har kaninen kommer jag ha hö i lekstugan, vet inte om det får plats hö där i vinter.. Kanske slänger det..

tussen12
0

*Lånar tråden*

Hur långt håller sig Hö frächt om det är inne i en sval bod? I pappers påse;)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Geru
0

Ligger det under tak så är det nog lugnt, men frågan är om plastförpackningen ska vara på då, eftersom den snarare håller inne fukt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Frosstis
0

Hur mycket hö äter en dvv på 2 månader?

[TeamGolden]
0

#5 det kan man aldrig sätta mått på, utan det gäller att köpa så det finns fri tillgån hela tiden. vissa kaniner äter jättemycket hö, medans andra mest pillar i det. 
jag köper alltid säckar en åt gången, och de rymmer 110 liter.

ninen DH
0

när det blir ljust och dammigt är det gammalt

Kiyona
0

Jag lånar denna jag med ^^

Mina kaniner vräker i sig höet och jag hämtar hö OFTA och då får jag chansen att storstäda hela foder hörnan innan jag ställer in nytt. Men undrar faktikst också hur länge det brukar hålla….

Mitt blir lätt fuktigt om det får stå förlänge eller i en ikeapåse.

Skulle rekomendera dig att skaffa nutt hö då det inte är så dyrt eller ställa det hos någon som har ventilerat loft så sliper du riskera att det blir mögligt eller fuktskadat.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Frosstis
0

#8 Skulle kanske få ställa det hos min kompis som har hästar, men orkar inte gå dit hela tiden för att hämta hö :P (brant backe upp till henne +några backar till haha) Men jag köper nog 2 påsar/säckar.. Kan ju alltid slänga det i skogen eller ge det till någon om det blir över.

ew
0

Hö som hålls torrt möglar inte på väääldigt länge men däremot försvinner näringen i höet. Till kanin kan du lugnt ge hö som är ett år gammalt, förutsatt att det är bra hö från början sas och att det har stått torrt och luftigt. Lukta på höet och kolla på färgen, hö som luktar illa/ konstigt och är gult/ brunt ska man inte ge.

Kiyona
0

Alltså överskottet kan du ju ställa där. Så hämtar du mer hö varje månad.

Så gör jag ^^ Då vet man att det är rent och fräscht.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

0___0
0

Bara skriver i tråden för jag undrar samma sak men ska läsa alla svar hemma sen ^^

Frosstis
0

#10 Okej tack! Detta är iallafall bra hö :)

#11 Ska ju bara ha kanin i 2 månader x) Men jag kanske kan ha det i förrådet om det blir över :)

#12 Du kan trycka på bokmärk annars :)

0___0
0

#13 Aha..