Åhnej! Veterinär nästa!
Så fort pappa eller mamma kommer hem så ska vi ringa till veterinären för att lilla Uni har fått en grej på ögat, det är stort och irreterat! Trodde det först var en festing! ;O :'(
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Usch :( Hoppas det går bra!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
kom precis hem från veterinären och de sa att hon har fått en infektion i honhinnan (eller ngt) och ska bara rengöras med lite ögondroppar med vatten, hon sköter allt bra själv men jag skulle ge henne lite antibiotika, hennes ena tutte var lite stor och känndes som en knöl och jag blev rädd att hon skulle ha kull (men med Vem!?) men det var nog bara en infektion för att dem andra var inte det sa veterinären… Hon ska behandlas med anibiotika och ögondroppar i 10dagar, jag ska även göra ett återbesök om 5 dagar :) Den är mindre idag och kommer antagligen att bli bättre efeter bara rengöring i ögat så att allt är på bättringsvägen! :D Veterinären sa att hon var typ "skadad på tredje ögonlocket…" men hittade inget sår när hon droppade ngt orange i ögat :) Allt är mot bättringsvägen.
Har en fråga; om det nu är en infektion… Kan det vara ärftligt? Jag menar, jag ska ju ta kull på henne nästa sommar och jag vill ju inte "föra vidare<" ev. sjukdommar! :O
#3 Nej, infektioner är inte ärftliga. Men se till att hon blir frisk innan du parar henne.
#4 ok, tack! Vilken lättnad… :) Jadå! Ska inte ta kull föräns nästa somar. :)
Se över hygienen i buren. Alltså jag säger inte att du inte håller ordning, så ta inte illa upp. Men just infektion i både öga o tutte gör ju att man kan fundera lite på om det är tillräckligt torrt, rent o fräscht. Det behöver ju inte alls ha med saken att göra, men en fråga man kan ställa sig själv.
Kollade veterinären tänderna något?
min kanin hade en sådan där men den gick över efter ett tag