Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2620 ggr
hunny-bunny
0

vad ska man ha i toan?

Han har kattströ  toa-lätt i övriga buren. Men är van vid att ha halm och spån hemifrån (fick hem han igår kväll).

Och vart ska den stå?   I hans favorit hörn?   Han kissar och bajsar lite överallt i buren…

KajsaM
0

Stoppa toan i ett passande hörn och lägg alla bajsar och försök flytta kisset också dit så han förstår vad det ska användas till :) Jag själv har toa-lätt i toan, men vissa föredrar spån :)

Roobyn
0

Jag hade toalätt först till min förra kanin men helt plötsligt när han satt där i och sket så började han äta toalätt-en så jag bytte och nu har jag något som heter toalettsand eller något sånt. Det liknar toalätt väldigt mycket men det är inte ihoptryckt till rullar utan det är som en blandning av kuber och korn på ca 1 mm2. Det finns att köpa i nästan alla djuraffärer.

Tina-A
0

Jag har samma material i hela buren som i toaletten (toa-lätt). Gör som kajsa och flytta allt dit, envisas han så flytta toan till det hörn han kissar i mest. Min kanin bytte hörn några gånger innan hon var nöjd :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

lill-jarven
0

Jag har kristallsand (en typ av kattsand) i Huberts toalett.. han har en ventapad (hundpläd) i övriga buren så det blev naturligt att han gick och kissade i toaletten där han kunde gräva lite och sådär. :) Jag tror du ska göra som Tina säger, hon brukar ha bra koll! Men till en början kanske du kan blanda in lite spån i toaletten också om det är det kaninen är van vid. Och sen gradvis gå över till att bara ha toa-lätt när kaninen verkar ha förstått vad den ska göra. :)

Mysofi
0

Jag har sand som jag har köpt på djurmagazinet :)

Lotta_A
0

Jag använder toa-lätt. Det tycker jag är bäst för det tar bort lukten rätt bra plus att det inte dammar. Spån i toaletten tycker jag inte att du ska ha.

lill-jarven
0

#6 varför tycker du inte det? nyfiken ^^

tänkte att det kanske kunde vara lättare för kaninen att känna igen vad den brukar få kissa i och på så sätt vänja sig vid att göra sina behov i det hörnet där toaletten står.. alla sätt är bra utom dom dåliga. :)

Sosso
1

Ställ toan i det hörnet där han brukar kissa/bajsa mest. Om jag vore du skulle jag använda mig i någon form av kattströ.

hunny-bunny
0

men hur vet han att han ska bajsa just där om ja har samma strö i hela buren?

ni är underbara hörni…   vad skulle ja göra utan denna sida.. ;)

Sosso
0

han bajsade ju där tidigare, om han nu är rumsren.

Sosso
0

om han inte är  rumsren, ställ toan i ett hörn som du väljer ut, och lägg nerkissat spån (eller vad du nu använder) och bajs där så att han fattar att det är där han ska göra sina behov. så har jag gjort, och det har funkat bra :P Om kaninen har kissat på ett ställe, så kommer den oftast att kissa där igen vid ett senare tillfälle, eftersom att den känner lukten.

hunny-bunny
0

ok. ska testa det :-)

Tack för alla tips

Sosso
0

vsg Fot i munnnen

hunny-bunny
0

En fråga till…

Om han kissar/bajsar när han är ute ur buren, hur gör jag då?

Ska jag ställa ut toan?

Sosso
0

Du kan både ha en toa inne i buren och inne i rummet där han bajsar och kissar när han är fritt i rummet.

Tina-A
0

#7: Lotta tycker det för att hon tycker spån dammar och luktar mer än toa-lätt (det är min syster). Det är i alla fall vad jag tror att hon tycker, skulle bli förvånad om hon tyckte något annat :) Jag hoppas jag känner henne tillräckligt bra för att veta vad hon tycker :P

Max-Lisa-Kim
0

Vi hade toa-lätt till Kim när hon var kaninunge och kissade som värst. Nu har vi spån, men jag tycker båda funkar lika bra typ.

Hopi
0

Jag blandar både Toa-Lätt och spån i toalettlådorna.

Såna här andra grejer, kattsand, vad innehåller sånt..? Är det nyttigt att använda till kaniner ? Men det kanske inte är några problem vad vet jag.. Men toa-lätt o spån känns mer naturligt! hehe.

Stravaganza
0

Måste man ha en toa till sin kanin?

Sosso
0

Nej, det måste du inte. Men det underlättar när du ska städa, och kaninen uppskattar det säkert också när det är avföring på ett ställe och inte tio ! Nu vet jag ju inte hur din kanin är men du förstår nog hur jag menar ! :)

lill-jarven
0

#16 Ok jo gissade att det hade med lukten att göra ^^ mitt förslag var ju dock bara att hon skulle blanda i spån tillfälligt men okej då förstår jag. :)

Max-Lisa-Kim
0

Inte måste man, men visst förenklar det rengöringen av buren något ordentligt

[Niike]
0

Mina kaniner bajsar nästan allt bajs i samma hörn även att jag inte har låda till dem. :) Naturligt beteende verkar det som. Visst kan det komma en bajsplutt här och där, men nästan allt ligger i samma hörn.

fridak
0

min kanin går lös i köket och har kattlåda med pussi kompakt(kattsand) i.

Lotta_A
0

#7: Jag tycker inte att man ska ha spån eftersom det inte suger upp speciellt bra. plus att det dammar och så kan kaninen bli allergisk.

Lotta_A
0

#16: Haha. du hade redan svarat ju :P kul. och du hade rätt också.

Stravaganza
0

Nu vet jag, tack. n_n'

Fj-a-deer
0

Men, vart köper man en toa-lätt någonstans? och hur stor är den?

War, war never changes.

Stravaganza
0

Den är inte så jättestooo.. Jag vet inte vart man köper en för jag har ingen. :)

KvirrZ
0

#28 Toa-lätt kan man köpa i mataffärer(inte det stora påsarna tror jag) och i djuraffärer. Jag köpte 55 l (tror det är det) påsen i djuraffär.

- Mvh Emma

Stravaganza
0

I en mataffär!? xD

KvirrZ
0

#30 ja, typ ica, ica maxi och dom :P

- Mvh Emma

Tina-A
0

Tror dom i mataffärerna är ca 20kg? Eller? 10? I djuraffären köper vi iaf 55kg(liter).

KvirrZ
0

- Mvh Emma

Sosso
0

Jag köper toa-lätt på hemköp. :) 10 l för 30 kr :S Dyrt tkr jag !

KvirrZ
0

#35 ja det är dyrt, påsen med 55 l jag köpte kostade 100 kr

- Mvh Emma

Sosso
0

#36: det skulle vara väldigt bra om jag också skulle hitta en sån :D Vi har ingen bil, så jag kan inte köpa säckar från affärer som ligger långt bort..

KvirrZ
0

#37 okej, synd. Här skulle det aldrig räcka med en liten xD

- Mvh Emma

Lotta_A
0

Man tjänar ju på att köpa en stor påse. Billigare så.

Sosso
0

#39: Jovisst, men det är lite jobbigt att få med en sån på bussen ^^ Använder bara i kaninernas toaletter.

Tina-A
0

#37: Jättesvårt utan bil. Det är verkligen INTE lätt att läpa på en 55kg tung påse hem kan jag tala om för dig :P

KvirrZ
0

#41 55 kg väger de väl inte :/ Haha, känns inte som det iaf, men antar att de väger det xD

- Mvh Emma

Tina-A
0

#42: Det är klart det är 55kg om det är 55liter :) 1 liter väger ju 1 kg.

KvirrZ
0

#43 Ja vet, men den känns ju inte så tung xD

- Mvh Emma

Matilda_91
0

#26: Vänta nu.. en kanin som är allergisk mot spån? Haha, är det sant?

Jag har spån både i burarna och i toaletterna och det funkar!

Sosso
0

#41: Haha, jo jag kan förstå det. :) Tänkte inte släpa med mig någon heller XD Men det vore bra om vi hade möjlighet att köpa såna säckar utan problem.

hunny-bunny
0

Jag har städat rent i buren, och lagt massa kiss o bajspluttar i toan…   då borde han ju fatta…    

ska hålla efter så fort han kissat eller bajsat o lägga d i toan.

*håller tummarna för att det ska fungera*

Hur lång tid brukar d ta innan dom lär sig?

Sosso
0

#47: Putte lärde sig på en gång :) Lisa tog det längre tid för och kastade liksom runt hela toan >_<