Köpa eller låna hane?
Vad är bäst, köpa en egen hane eller låna en annans hane till Avel?
Vet inte ens om jag vill ha samma hane till mina honor.
Det beror väl på :P
Föde man upp är det ju bra att ha egna hanar och honor
Visst lånar många en hane då och då också, men det är även många som inte vill låna ut till Avel.
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin
Jag har precis börjat så jag känner att jag vill ha en mjukstart. Så det är därför jag funderar på vad som är bäst.
Jag tyckte det var ganska bekvämt att låna in hanen.
Fördelar med att låna hane.
- En kanin mindre att föda
- Ingen risk för tjuvpaningar
- Man blir inte sittades med ett djur som inte passar i ens Avel.
Nackdelen r att man måste vara ute i god tid för att hitta en hane att låna.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Det är dom fördelarna jag har i tanken. Det svåra är att hitta en bra hane i närheten. Jag bor inte långt ifrån t.ex Blåzippans men det är den enda uppfödaren här som jag vet om!
Kan sträcka mig så långt som till Varberg, Uddevalla, Borås och närliggande orter. Helst inte längre än så. Finns det några dvv rex uppfödare där omkring?
Låna tycker jag är det bästa alternativet (om det finns en fin i närheten) fast kan ju bli lite dyrt i längden att låna flera ggr. Man fpr se till att komma överenns om ett rimligt pris. Man kan ju också köpa en hane och sen låna ut han på foder och kan på så sätt ha en hane tillgänglig utan att behöva ha en hemma.
Anledningen till att vissa inte vill blanda in eller låna ut hanar hit o dit är pga smittrisk har jag hört. Att man inte litar på att bakteriefloran eller hygienen hos den andra parten är nått man vill ge sig in i. Vissa har ju till och med kaniner de köper i "karantän" i en bur en bit bort från stallet innan den får joina "familjen".
Annars är det smidigt! Ska nog själv låna en hane i vår eftersom att jag har min hona i mitt rum och där vill jag inte ha en hane som luktar och kissar.
Ve inte vart du bor nu men http://snowflakeskaniner.weebly.com/ är en bra och seriös kaninuppfödning med lite blandade raser. Men hon föder upp dvv rex också :) Du kan kolla ^^
Jag bor mellan Göteborg och Borås. Alla bra bor antingen runt Stockholm eller i Skåne. Lite surt sådär.
Jag bor i Ljung, Västra Götalands län.
Du lånar inte ut till Avel eller? :) Kan tänka mig att lämna ifrån honan.
#10 Jodå, det kan jag tänka mig att göra. Dock bara om ägaren till honan vet att hon är frisk, inte bär några defekter såsom bettfel osv, och är snäll och hanterbar. 
Har en liten vit hona här hemma som är hur snäll som helst, Blåzippans Snowflake. Men det blir i vår isf. Hon bär på gult och har japan bakåt också! Din lilla Link är ju hur fin som helst :)
#12 Jaså? :)
När till vår hade du tänkt dig? och vilka är i hennes släkt?
Hon blir 7 månader i januari min lilla flicka. Så runt där blir nog bra.
#14 Ja, men det är ju inte så konstigt eftersom att de kommer från samma uppfödare också.. :)
Du vill inte låna någon annan istället? eller om du nu kan tänka dig att låna honom ändå, är ju upp till dig.
Vill ha så lite "inavel" som möjligt så det blir nog nån av dom andra!
Bongo eller Pilgrim :) Svårt och bestämma mig ^^ båda är ju fina!
#17 Haha, då är vi två. 
Ja, det är dom. Riktigt fina huvuden och kroppar.. det är bara att höra av dig när du har bestämt dig i sådana fall!
Det gör jag du :)