En väääldigt konstig fråga!
Nu är de såhär att min farbrors tjej ska skaffa en get och ha i farfars stall i en box, men den kan ju inte vara själv.
Ja ska skaffa en Belgisk Jätte nästa sommar ungeför då hon ska köpa sin get, kan man h dom tillsammans då? Jag menar för man kan ju ha häst och kanin ihop, eller kan geten typ stånga kaninen eller trampa på den? eller kanske bita den eler nåt?
Eller ni kanske tar de som djurplågeri?
det rorpå getens temprament, En del geter kan bli väldigt tjutiga, men om ni skaffar det från en seriös uppfödning så ska det bli bra- Tror jag :) Men sen kan man inte ta dt för givet att det går, Men personligen skulle jag aldrig våga det. Jah menar en spark i huvudet på en kanin slutar inte alltid bra :(
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Jag skulle inte ha det med tanke på kaninen… Måste inte getter vara minst två st?
Njjja, tror inte det skulle vara så bra, som tussen12 sa om geten sparkar kaninen i huvudet/ansiktet…
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Jag hade inte haft det.
Så här sköter du dina får och getter
För att dina får och getter ska må bra ska du hålla dem på ett sätt som är bra för deras hälsa och som ger dem möjlighet att bete sig naturligt. Du ska också behandla dem väl och skydda dem mot onödigt lidande och sjukdomar.
- Du ska hålla dina får i par eller i grupp. Får som behöver särskild vård får du dock hålla individuellt när det behövs. Du får också hålla baggar individuellt en kort period om det är nödvändigt.
- Om något av dina får eller getter blir sjukt eller skadat ska du snarast se till att djuret får nödvändig vård. Om det behövs ska du tillkalla veterinär.
- Du ska hålla dina får och getter tillfredsställande rena.
- Du ska förvara föremål och ämnen som kan skada dina får och getter oåtkomliga för dem.
- Du får inte styra fåren eller getternas beteende med utrustning eller anordningar som ger djuren en elektrisk stöt. Du får inte ens ha sådan utrustning eller anordning monterad i ditt stall. Elstängsel utomhus och el-avvisare på fodervagnar är tillåtet. Du får inte använda elektriska pådrivare.
- Inspektera dina får och getters klövar regelbundet och verka dem när det behövs.
- Du ska klippa dina får när det behövs och med högst 1 års intervall. Detsamma gäller om du har getter av ullras.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
getter klarar sig alldelles utmärkt själva! På ponnystall stockholm så har geten Bertil det superbra, dock tror han att han är en häst och finner sitt sällskap med dem. Men jag skulle inte ha gjort så, kanske finns det något annat sällskap geten kan ha? Oftast om man skaffar en flickvänn blir hanarna aggresiva.
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
#6 Läser du jordbruksverkets regler som jag kopierat ovan står det att dem ska hållas i par eller grupp. Alltså är det ponnystallet olagliga i så fall.
Vi hade 3 kastrerade getter ihop på skolan jag gick på: 2 hanar och 1 hona ;)
#7 neehh… Bertil tror att han är en häst och han har en bästa vän ( en haflinger vid namn Greven) han följer mer upp och ner från hagen, följer med på uteritter, svarar på gnäggningar, står uppstallad (lös) när hästarna borstas, han älskar att bli borstad, han har hoppat en meter högt! :D Super rolig get som gärna ställer sig mitt i ett avslutande läger på läktaren balnd 20barn och vuxna och visar gärna upp sina horn :)
#8 Jo, vi läste om getter på skolan :) Och då sa dem att dem måste hållas minst 2 eller då med får, det går med som sällskap :)
vågar inte säga till henne att det är olagligt för han värkar trivas så bra… Han tror att han är en häst och blir alldeles förtvivlad när han inte får blir borstad när de andra blir och när han inte får komma in i ridhuset…
#10 Jag har fått lära mig att dem ska vara minst 2 eller gå med får. Men kan ju ha ändras? Men jag tolkar texten jag kopierade så i alla fall.
Jag tror absolut inte man ska ha get o kanin tillsammans.. Getter tror jag hoppar och sparkar rätt bra… ? Tror de ska hållas för sig. :/ En get skulle nog kunna göra en kanin riktigt illa.

barnens zoo i borås djurpark har getter kaniner o minigrisar ihop
#13 Har dem ändrat på det? Var i för sig 7 år sedan jag var där ungefär men då hade dem inte kaniner med getterna och minigrisarna :)
Har dem ändrat under åren då.
Det är ju inte särskilt smart av dem :/
Alltså jag tänker att UTOMHUS i jättehage kanske det är annorlunda.
Men i en box är det verkligen en usel idé.
Jag var igår i Aspuddens lilla djurpark, där hade de nån sorts minigrisar o frassar tillsammans i ett stoooooort hägn med massa olika delar. Jag var mest förbluffad att det inte fanns smittor som grisarna skulle kunna ge kaninerna. Men jag tror att hägnet för getterna var skilt från dem. Men inte hundra, kanske fanns det någon liten gång, men tror ej det. Tror getterna gick för sig själva.
Däremot vågar jag svära på att grisarna o kaninerna inte går tillsammans inomhus.
Det tror jag är livsfarligt.
Och egentligen, tror det är bättre att skilja dessa arter åt helt. Förstår inte varför de har tillsammans?
#14 var på Borås djurpark i början av sommaren. Dem har minigrisar, stora kaniner och getter. Tycker inte heller att dem ska vara ihop, men å andra sidan gillar jag inte "Barnens zoo" alls… massa barn som springer efter stackars stressade djur och drar i svansarna, jag kokar av att vara där. Kaninerna ligger förövrigt i en hög (tre st) i den delen av hagen som man inte får gå in i. Vet inte om dem är rädda eller om dem bara sover….
#10: jag tycker inte du borde säga någonting till henne. Geten verkar ju ha det super. Och ja visst kan ju lagen vara på ett annat sätt men om man verkligen ser att geten har det bra så ja…
#16 Skrev ju det, att dem måste ändrat det sedan jag var där för 7 år sedan ;)
#18 jo ja vet;) skrev bara lite va ja tänkte. Förlåt. Är helt slut efter att ha fått avliva min lilltjej (marsvin) idag….
#17 fast sen tycker inte jag att man kan tänka ur getens perspektiv…. men det är så jag tänker.
#19 Ingen fara.
Gud vad tråkigt med marsvinet :(
#20 ja du vet ju hur de är (läser din blogg) Är i chock än, det gick fort..
#21 Kul att du läser den:)
Ja jag vet precis hur det är :(
#22 Läser kaninernas med 
Det är nog stor risk att kaninen blir stångad eller trampad… Jag skulle absolut inte ha kaniner ihop med våra får i alla fall.
#23 Kul :)
Jag tolkar inte texten som att Getter måste hållas två och två?
Det står ju "Du ska hålla dina får i par eller i grupp." Inget om Getterna där.
För dom är väldigt tydliga med att nämna Getterna annars i texten.
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
#26 Dem jag har pratat med som har getter säger att dem måste vara minst 2 st eller gå med får :) Det är vad inspektörer sagt till dem, jordbruksverkets sida är ibland lite luddig
Att dom aldrig ska vara ensamna vet jag. Det jag kan tro är anledningen till att dom inte vill "blanda" är väll skaderisk i olika djurarter. )
/Nicole
som sagt skulle nog inte sluta bra om kaninen får en spark i huvudet,..
Det är bättre med 2 kompisar från nogon gård :)
Lycka till!
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Ni behöver inte låta så sura jag ställde ju bara en fråga.
#30, har läst tråden och de låter inte alls sura?
/Christel & kaninerna! 
Ojdå, inte alls meningen att låta sur, bara att: oh no! Gör det inte - så typ..

Jag tror det kan gå riktigt illa för ninisen..
Som minaninar säger, inga sura miner här heller!
Jag tycker det är bra med alla frågor! Ingen fråga är dum nog att ställas! :)
/Nicole
Det är så lätt att det låter som sura miner, speciellt i diskussioner och ännu mer speciellt i diskussioner på internet.
Jag tycker att hela iFokus är aldeles för allvarligt. Gravallvarligt. Man vågar ju knappt skriva här. Det borde bli lite mer flooooo.
Men nepp det får man inte för så låses tråden pga ot.
#34 hehe.. men ibland måste man vara gravallvarlig, t.ex. när det gäller frågan om get o kanin kan gå i box tillsammans.. man är gravallvarlig för man ser att det kan få gravallvarliga följder. Betyder inte alls att det var dum fråga, eller dumt å fråga, utan bara att man ser problem med det som trådskrivaren nog tacksamt vill veta om för att undvika att geten sparkar hennes kanin.
hehe, ja kanske det :)