Ny kanin (hur få den tam?)
Hej hej,
Hämtade min nya kanin igår kväll. Hur söt som hellst! Lejonhuvad dunboll. Vit med lite brun/beiga fläckar.
Han var hur tuff som hellst i bilen, trots 10mils färd. Väldigt social och verkar trygg.
Till frågan dårå….
Hur ska jag få honom att bli tam? Tillbringa mycket tid med honom antar jag… Men hur? sitta på golvet när han skuttar? Ha honom i knät? Och jag antar att han behöver vara ifred i buren en del också.
Eftersom att jag är ledig de här dagarna tänkte ja ge mig in på att få han tam till 100%. Hade en kanin som var nästan som en hund förut, vill att han ska bli likadan.
Gosa mycket med honom, sitt utanför buren och prata med honom så att han vänjer sig vid din röst. Sitt på golvet när han skuttar runt. Du kan också ha med dej en godsak när du kommer till honom, så förknippar han dej med ngt gott. ;)
Lycka till med den nya kaninen! :D
Är det ok att "springa runt" och städa samtidigt när han är ute, eller blir han lättare skygg då?

#2 tror jag inte mina kaniner skuttar alltid ute på golvet/marken när jag städar. bara du inte väsnas så mycket så tror jag inte det händer något :) kul med din nya kanin! =D

Jag vet inte så mcyket, tyvärr. Jag har själv precis fått en kanin. :)
Grattis till kaninen :D
Tycker likadant som #1
Du ska låta han vara ifred ca 4dagar så han vänjer sig vid dig. Sitt och prata med honom :)
*6
oj, 4 dagar!!! vad svårt! Han är ju så gó så ja vill äta upp han… tack för svaren :-)

TS: Jag har också nyss fått en ny kanin som jag vill få tam!! Jag har haft honom nu i några dagar :D Jag gosade med honom lite sen stoppade jag in honom i buren och lät honom sitta där och bekanta sig med sin nya miljö, efter några timmar kunde jag inte hålla mig längre så jag gick ut och gosade med honom. Jag har också låtit honom springa omkring väldigt mycket i garaget och så och det älskar han!!!
Det här vart visst mest bara pladder menmen ;)
klappa honom när han sitter på golvet. Var försiktig med att bära honom för mycket i början. Vissa kaniner gillar inte det så få honom att lite på dig först. Sitt på golvet när han skuttar runt. Låt honom komma fram till dig och när han kommer kan du ge honom något gott. :)
#7 Jaa, men det bra om han vänjer sig vid dig

Exakt.
Låt honom vara ifred ungefär den första dagan och se att han äter och dricker. Inte helt ifred, men dom första timmarna. Sen kan du klappa honom och bjuda honom på något gott. 4 dagar behöver du inte lämna honom ifred :)
Tänk på att en kaninmage är känslig och ska du ge frukt och grönsaker så ge väldigt, väldigt liiiite i början och öka sedan gradvis.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tid tillsamans gör ju defenitivt en del av det jobbet. Kela med honom ibland, sitt på golvet medans han skuttar, klappa lungt och låt honom nosa på din hand innan du börjar klappa honom.
Att ge honom godis/frukt från handen är också ett bra sätt att skapa förtroende och få honom lugn och tam.
Good Luck! ;D
*putt*
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]