Omtyckta välgörande örter, eller?
Hejsan!
Mina torkade örter kommer aldrig hinna ta slut innan dem hunnit bli för gammla att använda!
Så därför får ni gärna dela med er om ni har kunskap om hur kaniner kan tillgodogöra sig dem.
Orkar inte leta själv den här gången….
Jag har dessa örter:
1kg Hagtorn - Hjärtstärkande, kärlvidgande, blodtryckssänkande, antisklerotisk (mjukar upp cellväggarna).
1kg Ringblomma - Sammandragande, anti-inflammatorisk, sårläkande, antiseptiskt, svampdödande, främjar produktion av galla, aborterande.
1kg Rölleka - Anti-inflammatorisk, sammandragande, kramplindande, blodstillande, urindrivande, kärlvidgande, stimulerar matsmältning.
0.5kg Pepparmynta - Stimulerande, kramplindrande, lindrar vid väderspänning, anti-inflammatorisk.
0.25kg Maskros - Urindrivande, milt laxerande, stärkande, antireumatisk, levermedel.
0.25kg Brännässlor - Urindrivande, sammandragande, blodstillande, stimulerar blodcirkulationen.
Har inte näringsinnehållet i huvudet för alla dessa så hoppa över den biten men skriver ner vilka egenskaper örterna har.
Hur utfodrar jag kaninerna med örterna? Blanda en örtblandning tillsammans med lucern och pellets?
Eller fodra tillskottet örter tillsammans med höet eller ensamt med kraftfodret?
Försiktigheter?
För gamla? Jag torkar inför vintern under hela sommaren, de håller ett tag just för att de är torkade… (?)
Det är ju just det som dem gör. Tappar smak till en början. Därför tänkte jag dela med mig till kaninerna och ger råttorna kallt te på örterna främst hagtornet passar till dem.
Ville bara se om någon av dem var mer omtyckt och hur de skall fodras.
Så länge de verkligen är torra, och verkligen inte innehåller mögel eller annat, så ska de hålla. Klart några näringsämnen kan förflyktigas.. men det går nog bra.
Det kan du ju bara strössla på lite varje måltid. Men lagom är bäst.. någon matsked av en blandning av örterna per kanin? Eller en matsked av en sort per dag kan man ju testa? Det kan ju iaf inte skada. Förutom att rölleka ska man vara försiktig med och inte ge dräktiga. Har för mig att det kan ha drivande effekt nämligen. Hagtorn? Alltså inte blomma utan frukt? Tja, vet ej om den är ok för kanin?
Av ren nyfikenhet? Är hagtorn en stenfrukt, dvs. har den hård kärna som körsbär? I så fall är dess grenar inte bra för kanin.. jag tror aldrig jag sett hagtorn..
Eller iaf inte tänkt på vad det är.
Jaha okej då är det bara jag so är petig ed mina örter :D de sakar inte lika väl när de har legat ett tag.
Nej det är inte frukten utan resten av plantan. Ingen aning. Men tror jag tar den säkra vägen och inte ger dem hagtonen då. De har nog att kämpa med för tillfället.
Ska definitivt testa. tror jag blandar ihop allt förutom röllekan då men har ju inga dräktiga kaniner än på ett tag ^^
Får prova ig fram!
Dock är det ju inte jag som fodrar kaninerna så får ju inte se vad dem tycker.
Men kanske kan ge dem örternainnan kvälls utfodringen….hum…
Alla örterna du nämner passar till kanin
Men som minaninar sägar så inte för mycket hagtorns frukter, om det bara är blad är det lungt.
Tycker absolut du ska ge till kaninerna om du inte tror du kommer att använda örterna själv. Jag hade blandat i lite i höet varje dag, motsvarande 5 maskrosblad ungefär. Om de inte är väldigt smuliga, då är det kanske smidigare att lägga i skålen med pellets.
Jag brukar torka bla maskros, rölleka och brännässla till mina kaniner och ge utblandat med höet. De bökar alltid runt och äter örterna först, spelar ingen roll om det bara är typ två blad i hela hösamlingen.
#3 Nej, hagtorn är ingen stenfrukt. Det är stenfrukterna i växtsläktet Prunus som innehåller gift. Finns annat som räknas till stenfrukter, tex kokosnöt, men det är en helt annan växtfamilj (och inte giftigt).
Men då gör jag en liten god blandning av alla örterna!
Nej jag tror inte jag dricker så mycket te! Orkar ju inte kleta med hudvårdsprodukter heller så jag tycker kaninerna kan smaska i sig dem istället. Behåller lite hemma som jag kommer att använda upp innan dess att de blir tråkiga.