Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 684 ggr
Katten_
0

Kan 2 kanin honor gå ihop?

Hej, har hört blandade åsikter,:

Kan 2 kaninungar, honor, bo ihop?

Måste de ha stor bur?

Börjar de bråka vid brunst?

Om de är 8 veckor, så sätter man ihop dem.. ?

Tacksam för snabbt svar!

/Christel & kaninerna! Glad

Katten_
0

^^

Fridaaaa
0

Ja det kan dem, har 2 honor ihop nu ;)

Bäst är det ja. Minst 160x50 tycker jag, ialla fall minst 140x50

Kan göra ja, om man har otur. Finns aldrig garantier.
Är dem 8 veckor är det bara att sätta in dem i samma bur samtidig :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katten_
0

ja, okej, men de får bo i den buren nu i alla fall, tills vi hittar en ny :) en eller båda ska bo ute sen.. får se hur bra de går ihop..

viggebys
0

dom kan bli smått griniga vid brunst, men alla blir inte det. har en honflock hemma med 3st 4 åringar och två unghonor (några månader) och dom första två dagarna var det mycket jagande och dom ville inte va nära varandra, nu ligger alla i hög ;) gäller bara att låta dom göra upp rangordningen, sen om någon fortfarande bråkar efter några dagar så får man ta bort den :)

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

:holmgreen:
0

Har  man liten bur så kan de ju börja tjafsa om bur ytan också. Det är ju viktigt att de kan gå iväg från varandra om de börjar gå varandra på nerverna. Därför ser du bäst hur bra de går ihop när de har sin permanenta bur.

Katten_
0

Tack! :) #4, jag hade en hona med min nuvarande hane förut, hon blev 1. okänt hur hon dog :(.

Men, de bråkade aldrig, märkte inte ens att hon var brunstig!
En hona jag har nu som gick med hanen förut hon är sur nu. Mot honom i alla fall..

viggebys
0

gäller som sagt också att ha en stor bur, gärna med vinklar (t.ex. en bur formad som ett V) , så att dom kan ha sitt eget "revir". annars kan den dominanta av dom göra buren till sitt revir och flyga på den underlägsna för att den "inkräktar". det är min åsikt iallafall :)

viggebys
0

oj menar inte som ett "V" utan som ett "L", hehe ;)

Katten_
0

Okej :)