Hur bantar man en kanin?
Som frågan lyder, hur bantar man en kanin?
Cornflakes väger nog 3 kg nu, och han är dvv.
Så han är helt klart överviktig!
Men hur får man en kanin att banta? xD
/Christel
/Christel & kaninerna! 
tja hur bantar man en människa?
mindre mat och mer Motion.
ta bort pelletsen och gå ut i sele, spring korta sträckor och ha hellre hagen på grus/fattigt gräs än på grönt gräsmattegräs.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Ja okej :) Ja men nån sa förut att de var svårt att banta kaniner xD
Han är inte så mycket för att springa runt i sele, men vi får banta han och jag :)
Han får ungefär grönsaker 2 gg i veckan, lite gurka och morot, gräs hö vatten och pellets varje dag, han får oxbow pellets i kanske 1-2 matskedar :)
/Christel & kaninerna! 
Glömde ju skriva hur hon bantades. =)
Det var HÖ och vatten som gällde, det enda kaniner ju faktiskt behöver igentligen om man har ett bra hö.
Sedan var hon ute dagligen i stora rasthagar. Att det var mkt gräs i gjorde inget eftersom hon rörde sig så mycket.
Sedan var det lite motionerande i sele samt så småningom hoppträningar.
Men de viktigaste är ju att kaninen får motionera, av förare eller i rastgård, att ta bort alla onyttigheter som ex pellets. =)
Lycka Till! =D
Kaninen i #7 ser ju ut att ha fått delar av nosen bortbiten (?) till skillnad mot #8, 9 ;)
Wow! Ja det var en riktig bantning! :)
Riktigt bra gjort!
Ska köra hö och vatten också, faast med en liten tesked pellets, för saltet XD
Oh för han älskar de så han får pyttelite :D
#7 #8 #9 #10 :)
Tack förresten :D
#11, hmm :O
/Christel & kaninerna! 
Du kan ge honom pellets i belöning när ni typ gjort trix? :) Då får han i sig pellets men får jobba för det
//Joanna
#10 Beror ju på, jag har bra hö, men vissa av mina behöver lite pellets ändå, men max 0,5 dl/kanin :P
#12 Kaniner klarar sig utan pellets :) Så det behöver du inte ge för "saltet", det får han via grönsaker osv
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hmm.. nej inte massa grönsaker.. SÅ kanske människor kan göra, men nog inte bra för kanin. HÖ hö hö. Minska långsamt pellets. (SLuta ge pellets i bur, ge det vid lek. Ingen frukt alls. Ingen morot alls. Lite gröna kryddor (från kryddhyllan i din mataffär; koriander, basilika, mynta, citronmeliss, osv, de brukar vara ekologiska också!), några små blad av ruccola (inte många, 2-3, mkt kalcium), en bit gurka (storlek beroende på hur magen tolererar, men börja med liten)… Kort o gott sånt som inte innehåller socker, och inte fett, och inte säd och enkla kolhydrater..och inte för mkt protein (alltså inte för mkt pellets, och inte pellets med för hög proteinhalt).
Minska gradvis.. kolla noga bajset.. Låt minskningen ske under några veckor ifall det är mkt som ska minskas..
Motionera mer, lek och aktivera mer, var tillsammans, belöna med klia, gosa, mys och annat än mat.
Hmm.. om han bara får 1-2 msk oxbow.. och så pass lite grönsaker som du skriver.. Är det så att du tidigare gav honom mer "onyttigt" eller har han lyckats gå upp på det ?
I såfall ska nog pelletsen minskas till kanske ½msk?
har sett en video på youtube där dom sa om du inte känner kaninerns ryggrad så är den överviktig, stämmer det :)?
#15, ja när jag först fick honom fick han ganska mycket pellets och grönsaker, så han gick nog upp i vikt då!
#16, Jo, men jag känner lite av hans ryggrad, men man ska inte känna jättemycket av den heller, när man drar handen över ryggen ska man känna lite tror jag :)
/Christel & kaninerna! 
#17 Aha, ok, lätt hänt när man inte riktigt fått klart för sig hur det ska va. Bra, för jag tänkte det var väldigt konstigt om han gått upp på den diet du beskrev.
Hur länge sen var det ni började med oxbow och drog ner till 1-2msk? Och slutade ge mkt grönsaker och ev. (morot, frukt)? Det tar tid att gå ner på ett vettigt sätt. Precis som med människor. (Fast det går nog lite snabbare med kanin). Men för att det ska gå säkert o tryggt till så ska det gå långsamt. För annars kan för mkt fett börja frigöras för att omvandlas till energi och då skadar man levern. Så bara fortsätta med nyttig mat, kanske minska pellets ytterligare? Belöna med dagens pelletsranson, samt sådana grönsaker som är helt fria från socker: färska kryddgrönt, liite gurka, endiv, fänkål, goda kvistar o grenar (från grönområde som inte är för nära hårt trafikerad väg), ljung, blåbärsris, osv (säg åt föräldrarna att du vill ut på en riktig skogsvandring med dem..
Plocka naturligtvis bara sådant som du vet vad det är och att det är ätligt och nyttigt för kanin. Grenar från träd ska man ju inte ta, men jag brukar ta små "sly", t ex asp brukar finnas massa små pinnar som sticker upp. Är det någon som äger marken, så se till att fråga. Ibland blir de bara glada om man tar lite sly.
Och som sagt låta honom motionera och även få hoppa lite fritt kanske i ditt rum och sträcka på benen emellanåt.
EDIT: När ni ska kastrera Kiara så passa på och fråga Marianne (eller nån annan vet där) om hur man bantar ner på bästa sätt.
Ja de hade jag inte tänkt på, Marianne alltså!
torkar lite maskrosblad och äppelblad, ska leta efter hallonblad också :D
Ja han kommer ut i rummet ibland :)
vi kanske fick oxbow för 3 veckor sen! Men vi hade en pellets innan som han fick när han var liten, men det var när jag fick honom då han blev överviktig för vi bodde på landet och jag var liten så då fick han ganska mycket mer pellets än han får nu..
/Christel & kaninerna! 
Ett bra sätt jag fått lära mig att se hur mycket en dvärgkanin ska väga är att en kanin med en rygglängd (man måste mäta med gropen i nacken också) på 35cm ska väga ca 2kg. 5cm mer eller mindre gör ca 0,5kg. Det har stämt bra på mina dvärgar så då kan man se ungefär hur fet han är :)