Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 2003 ggr
Noa-Nisse
0

Hjälp! Skalman har ätit

Usch, vad ska jag göra?!

Jag hade skalman innne precis, och när skalman är innne så har han tillgång till hela huset, men han brukar hålla sig i mitt rum, köket eller hallen, iblnd badrummet med. men iaf, så gick jag på toa och efter det så gick jag in på min brors rum och snackade med honom.
Så när jag kom tillbaka så såg jag skalman böjd över en skål med godis som stod på golvet.. där var inte så mycket kvar i skålen, där var sånna små röda, gröna och gula kulor. i storlek med kaninskitar.. han åt iaf minst 10 st sånna..

Vad ska jag göra? jag kan inte ringa vet, det är för sent och sen är det söndag imorgon!!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

lauraa
0

Jag vet inte vad som kan hända, men om han får förstoppning är det bra att ge honom saker som får fart på magen. Matolja ska vara jättebra.

Frida-L
0

Jag tror inte det är någon större fara! Hur mår han nu?

Måste erkänna att det låter rätt komiskt att Skalman ha hittat godisskålen och börjat äta :P

Men som sagt, jag tror inte det är någon större fara!

Noa-Nisse
0

#1..okej! bra, ska hålla koll på honom när han bajsar, så man ser om han är förstoppad! men hur ska man ge det? tror inte han äter det frivilligt.

#2.. joo.. han mår bra, som vanligt.. men det var nyss som det hände..
Jag trodde aldrig i min vildaste dröm att han ens skulle gilla godis :S jag vart jätte förvånad

emmsaaan
0

Jag tror inte att det är någon jättefara. Du får hålla lite extra koll på honom & helst ringa & höra med veterinären imorgon. Han kanske får lite ont i magen eftersom att han inte är van vid sån mat. Hoppas att det inte händer något! :)

Noa-Nisse
0

#4,, vet har stängt på söndagar..

men ska hålla skarp koll på honom!!

Naaathaaa
0

Så har mina kaniner också gjort, men det var någon typ av choklad eller något, men de överlevde och verkar inte må speciellt dåligt av det.. Däremot tyckte det att de var väldigt gott.. Hehe, men jag tror intee det är någon fara..

twinnie
0

Jag var med Moses till veterinären på en Söndag ^^

jees94
0

strömsholm är öppet på söndagar !

Nicolina
0

Ajdå… men du är inte ensam! Buffis äter ALLT och då menar jag verkligen allt han kommer åt! Senast idag var det toapapper när han skutta runt på badrummsgolvet! Tur att sånt är lättsmält…

Men värst var för nån månad sen, gud så hemskt det var! Han hade ett rejält gummiband som höll upp vattenflaskan som han bet sönder och tuggade i sig halva vilket var rätt mycket.. jag han bara dra ut en liten bit! Hur bra är gummisnodd för en kaninmage… kan säga att jag måde rejält illa hela den kvällen och vågade knappt gå och lägga mig! Jag kände och klämde på magen för att se om den blev hård - var nästan på väg att ge honom matolja eller nått bara för säkerhets skull! Men nästa morgon mådde han bra och var precis som vanligt!

Matolja kan du antligen droppa på en grönsak han gillar men lättaste sättet är att ge honom genom pimpett - bästa finns att köpa på apoteket!

Keligast
0

Lycka till med lilla skalman <33

Casper
0

Du kan alltid ringa Agrias telefonveterinär och fråga. Det kostar 25:- tror jag men det kan det ju vara värt om man är orolig!

Lizzan
0

Tror inte att det är någon större fara.

haha det låter rätt komiskt att han hittade godiset och åt :)

johanna_loveAnimals93
0

Lycka till! <3

huldisen
0

Hur är det med han idag ? :) Hoppas han har blivit bättre ^^

Feliciaa
0

Ajdå, Lycka till med honom :)

[Niike]
0

Hoppas lilla godismonstret blivit bättre:)<3

Matilda_91
0

tror inte det är någon fara, faktiskt. Men håll honom under uppsikt och kolla bajset om han är hård eller lös i magen.

Kommer ihåg en gång i somras när jag gjorde iordning en kopp men varm choklad med marsmallows i (det är gott, jag lovar) och gick ut för att dricka den samtidigt som jag var vid Gizmo och ungarna. En unge höll på att klättra över staketet så jag ställde snabbt ner koppen i hagen för att lyfta ner ungen, det tog bara några sekunder, men gizmo hann upptäcka koppen. Jag har aldrig sett en sån galen kanin. Hon kastade sig på marsmallowsarna och bokstavligen klättrade på mig för att få tag på chokladen när jag lyfte upp koppen. Det hade runnit ut lite choklad på market och hon slickade i sig varenda liten droppe.

Hade också Minou inne en stund förra veckan samtidigt som jag satt och åt godis. Minou hittade en supersur grön dödskalle på golvet som hon glatt satte i sig fortare än jag hann reagera.

Så nog gillar kaniner godis!

sputtnick_plexus
0

Tror inte heller att det är någon fara. Kolla så att bajset är som det ska och att det inte är rinnigt och så..

[Kaninfluff]
0

jaa, det är nog ingen större fara, och som #17 säger, kaniner älskar nog godis! Ponti älskar gummibjörnar och piggelin… (inte för att jag ger honom det, men han har ju hittat lite här och där)

sputtnick_plexus
0

#19: Haha ;)

[Quellii]
0

Du kan ge lite olivolja (vegetabiliskt iaf) om du är orolig, kolla sen hur avföringen ser ut, känn på magen också om den känns spänd.

Det är nog ingen fara, men som dom andra säger, ha honom under uppsikt :)

KajsaM
0

När hampus hade förstoppning sa vetrinären att man skulle ge jordnötsolja. :)

Mimmiih
0

jag har ingen aning, men det är nog tänderna som tar mest skada av att äta av godiset.. ?

Salish
0

När du ska ge honom matolja kanske du kan använda en pipett?

Noa-Nisse
0

ahh, tack för alla jätte bra svar!!

jag har hållt skalman under noga uppsikt, och han har inte bajsat onormalt.. varken löst eller hårt, utan lagom! som tur var

verkar som om kaniner är värsta godismonstrena ju! hehe ;)
men, jag tänkte att jag skulle säga att han mår bra. och att jag nog får tänka på var jag ställer saker numera :/ heheh..

tur före er att vet har öppet på söndagar med!! synd att dom inte har det här nere..

Jordgubbsgodis
0

hoppas han blir bra <3!

Sosso
0

Haha, kaniner bör hålla sig till kaningodiset! :D Men jag håller med dom andra. ;)

Mina kaniner har fått tag på dillchips och lite marabou *oops* men det var ju säkerligen inget allvarligt, det var ju så lite, men dom älskade iallafall det! :P

vevve89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade en kanin som hoppade upp på bordet och åt flygande jacob, å då bara kycklingen, sen åt hon det dagbarnen (min mormor är dagmamma å kaninen va lös i huset) tappade på golvet vilket kunde vara vad som helst. Spagetti älskade hon… fiskbullar, köttbullar, pasta, ris, skinka osv. Har bild på när hon äter glass med mig också.

Hon blev faktiskt aldrig dålig i magen. =P höhö vi tror att hon var labrador i ett tidigare liv.

men som flera sagt, håll koll så han inte blir förstoppad!

Bild på mig och Molly (labradoren)

Storkebodas
0

#28 Väldigt gammal tråd. Men himla söt din kanin var! =)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus