Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 4439 ggr
Bamby
0

Har kaniner ont vid förlossning?

Min kanin heter bambi och jag undrar om dom får smärtor innan förlossningen och under själva förlossningen?

minaninar
0

Ja det får de kan man nog vara rätt säker på. Vi får det, andra djur verkar också få det. Alltså går ju inte att fråga, men nog är det ganska uppenbart. Naturligtvis extra om det är en jobbig förlossning.

Bamby
0

Okej tack :)

sskaniner
1

hur gamal är honan?

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

Bamby
0

Dom är 1år och en är 7 månader :)

sskaniner
0

okej

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

Suskiv
0

Ja livmodern som arbetar och töjning av förlossningskanalen gör ont. Däremot gär det inte lika ont som för människor, människor är inte gjorda för att föda barn, kaniner och andra fyrfotingar har det mycket enklare än vad vi har det.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

devilsdaughter
2

Men människor är ju såklart också gjorda för att föda barn Tungan ute

Antar att kaniner har ont när de föder. Men till skillnad från människans förlossning så går kaninens (om allt går bra) väldigt snabbt, antagligen för att snabbt kunna få det avklarat och få bort blodlukten innan rovdjuren får nys om det.

[luckymoa]
0

#7 hmm, hur tänkte du nu? Hur skulle vi annars föröka oss? xD

Kickan90
0

#6 & #7 haha hur tänker ni nu xD
en kanin kan ju ha en lång förlossning det är ju inget vi vet om eftersom det inte är något som vi kan se. samma gäller ju för människan, vissa har en snabb förlossning och andra har en lång. jag tror att det är samma med djuren.

vi är såklart också gjorda att föda barn ;)
kan ju tillägga att jag hade en snabb och lätt förlossning, 4½ timme från första värk (fick lite ont i ryggen) sen var hon helt ute. var första barnet, vet andra som har legat flera timmar på bb. så ja jag är verkligen nästan 100 på att djuren har samma som vi.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[luckymoa]
0

Oj va ju till nr 6 ja mena :D xD

[Luppa]
0

#7 Hahaha, det var nog dagens roligaste påstående Skrattande

Fridaaaa
0

#6 Hur menar du? Klart att människor är till för att föda barn precis som alla andra däggdjur:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Suskiv
4

Egentligen inte, Vår upprätta gång gör att vi har ett korsben som sticker rakt in i förlossningskanalen. Vi har ett väldigt litet bäcken jämfört med bebisen huvud. Vi är det enda djuret där bebisen måste rotera under utdrivningsskedet för att överhuvutaget kunna komma ut. Och För att våra bebisar ska kunna komma ut så föds de ca tre månader prematurt om man gämför med andra primater. Så nej vi är inte gjoda för att föda barn, vi kan göra det, men alla andra djur (undantegt hyenan) har betydligt enklare förlossningar. Endast hyenan kommer upp i samma siffror på dödighet under förlossning som vi människor.

Kickan90
3

#13 du formulerar dig väldigt dåligt, vi kanske har svårare förlossningar men vi är fortfarande till för att göra barn..

dessutom så föds det även barn i säte utan problem, så nej håller inte med dig i den formuleringen. och såklart att den vänder på sig, lättare för våra barn att komma ut med huvudet först.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[Luppa]
2

#13 Att bäckenet är litet i förhållande till barnens huvud har lika mycket att göra med att vårt huvud är väldigt stort i förhållande till kroppen… Om man tex jämför med en kaninbebis.

Suskiv
1

#14 Du missaförstod vad jag menade med att bebisen roterar under förlossningen. En människobebis som föds med huvudet först måste rotera ett halvt varv under själva förlossingen för att kunna komma ut. (förlossningen börjar med att bebisen har ansiktet framåt och slutar med att den har ansiktet mot rumpan på mamman) Inget annat djur har så komplicerad förlossning (förutom hyenan som har en Psudeo-penis). Under en sätesförlossning behöver läkaren/barnmorskan rotera barnet för att få ut huvudet.

Som sagt vi kan föda barn, men det med stor risk för vårt liv och med en ganska dum lösning. Priset vi får betala för stor hjärna och upprätt gång. SÅ nej vi är inte gjorda för att föda barn. Att vi kan det beror på en hel del kompromisser.

Fridaaaa
0

#16 Det är inte mer risk för en människa att föda barn än något annat däggdjur.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

devilsdaughter
1

Mitt "Men människor är ju såklart också gjorda för att föda barn Tungan ute" var ett svar på 6# inlägg: "Däremot gär det inte lika ont som för människor, människor är inte gjorda för att föda barn,".

Om man jämför medellängden på en människas förlossning och en kanins så har ju kaninen en kortare förlossning, det är vad jag TROR stenhårt på. Jag har nog fått en närmare 50 kullar hemma genom åren och aldrig har jag sett en kanin som visat tecken på att ha ont lång tid innan förlossningen. Alltså hon äter och bökar runt som vanligt och en halvtimme senare ligger ungarna i boet. Fast visst kommer det ju ibland ungar på natten/morgonen och då har man ju inte haft koll på honan timmarna innan.

En människa kan ha så ont vid en förlossning att man inte kan göra annat än ligga och kvida, vilket en kanin inte gör, en människas förlossning kan pågå i flera dygn vilket jag har väldigt svårt att tro att en kanins skulle kunna göra utan att det skulle kosta den livet, för då har antagligen något gått fel.

Jag tror att det dels beror på att kaninen är utsatt för rovdjur och måste kunna föda snabbt för att inte bli ett byte. Människan är skapt för så mkt annat än att föda och med sin upprättstående hållning behövs i regel längre värkarbete då det är svårare för en människa att föda än många andra djur. Men jag tror ändå att kaninen har ont när den föder, det har nog alla djur..

Detta är inget jag vet utan det är så jag tror att det är.

devilsdaughter
0

Luppa: "#7 Hahaha, det var nog dagens roligaste påstående Skrattande" Vaddå??

Suskiv
3

#16 Jodå, att föda barn är det farligaste vi människor kan göra och årligen dör en halv miljon kvinnor under och strax efter en förlossning. Att det är relativt säkert för oss svenskar beror på att vi har tillgång till bra modern vård.

[Luppa]
0

#19 Haha, förlåt. Menade självklart till #6

[Luppa]
1

#20 Hade jag fött hemma eller bott i ett land med sämre sjukvård så hade jag troligen dött efter min andra förlossning. Fick en störtblödning. Och detta var efter en relativt lätt förlossning, som gick "bra".
Har även haft havandeskapsförgiftning vid båda graviditeterna, även det kan man dö av om man inte kommer under behandling i tid.
Så nej, det är inte direkt riskfritt att föda barn.