Obs! Frontline är giftigt för kanin
På förekommen anledning:
Frontline ska man aldrig använda på kanin.
Det är giftigt och kan orsaka anfall och leda till döden.
http://www.rabbit.org/health/frontline.html
Alltså de flesta av er vet ju detta. Men eftersom det kom upp en rekommendation av frontline så tycker jag ändå det känns rätt att skriva detta inlägg.
Det råder stor enighet om detta så det är liksom inte något random jag hittat.
Det man ska ha är stronghold, advantage eller ivermectin.. i Sverige är det väl oftast stronghold och i svåra fall ivermectin.
Läste också att Advantage kan ge problem, men tror det var för katt? Men inte helt säker. Men i alla fall: det farligaste för kanin är frontline. Vanligtvis ska man behandla med stronghold och skulle det vara extra svårt mjällkvalster så kan man ge injektion med ivermectin.
Det står t.o.m. i bipacksedeln på frontline att kaniner dör av det, så hur man kan missa det och rekommendera tycker jag är lite spännande ;)
Bra att gå ut med infon!
Vad är frontline?
~Baby, it's your life, your choise!~
#3 ett receptfritt medel mot fästingar, loppor och löss som man droppar i nacken på hundar och katter
Frontline bör egentligen inte användas till hundar och katter heller. Det finns bättre giftfria alternativ.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Att frontline e giftigt e ju ingen nyhet precis… Fattar inte hur folk ens kan tänka tanken att sätta det på varken hund, katter eller nått annat djur!
#6 Nej det är ingen nyhet, men alla vet inte om det. Idag var det t.ex. så att det kom upp som en "rekommendation".. Därav tråden.
Jag visste inte att varningen fanns i bipacksedeln, det är bra dock. Men tråkigt när apotekspersonalen säger att det ska funka till kanin.
oj visste inte att frontline var giftigt=O
har en hemma… kommer inte använda den=O
Aldrig använt heller (fick den av en granne)
#7 Ne de e ju jättebra att fler blir informerade! De gör ju förhoppningsvis att färre o färre köper det :) Tycker faktiskt att de borde va förbjudet! Eller ännu bättre, aldrig ens uppfunnet ;) Behöver jag tala om att jag e en stark motståndare till frontline? ;) :D