Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 944 ggr
Bamsegullet
0

Namn på kaninhoppning?

Dom flesta jag ser som tävlar i kanin hoppning har lånnga namn men min kanin heter Bamse och när han blir äldre hade jag försökt satsa på hoppning men kan man tävla under namnet Bamse eller måste man ha ett långt namn?

[EllenAlicia]
0

du får tävla men nästan vilket namn du vill :) Bamse går fin fint ! man får inte heta typ great elr champion och sånt tror jag :)

viggebys
0

Anledningen till de långa namnen är antagligen att det är uppfödarnamn och sen kaninens namn, men jag tvivlar på att namnet ska avgöra om du får tävla eller ej ;) Jag har själv inte börjat tävla ännu men har också en Bamse" hemma som ska tävlas, och jag tror inte jag kommer behöva ge honom värsta långa lyxnamnet för att vara välkommen till tävlingen! :)

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

Saaara
0

Det spelar ingen roll vad din kanin heter eller kommer ifrån, du kan tävla ändå utan problem :) Det är oftast kaniner från vissa uppfödare som har långa namn.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

viggebys
0

lånar tråden lite? kan man tävla med en kanin som man bara veta födelseåret på, men ej datum? :)

[EllenAlicia]
2

#3 inte exakt ;) den får inte tex heta Bamse the great champion

Vincent...
1

när du ska registrera Bamse, då finns det troligtvis i kaninregistret.

då måste du lägga till 4 st siffror i sluttet tex Bamse9999. för att alla kaniner ska ha olika namn.

så därför kan du ge kaninen något annat för att du inte vill ha dom siffrorna i slutet av namnet. Skrattande

HAHAHAHAHAHA…..

[EllenAlicia]
0

nu har jag fråga här som vissa kan svara på :) så orkar inte göra ny tråd hehe men:

måste man vara registrerad för att hopppa längd? det behöver man väl inte? bara om man kmr till elit va?

Bamsegullet
0

Okej.

[Bolten]
0

#7 om din kanin ska starta längd/höjd så måste du registrera jo, lika så när din kanin gått upp o ska starta svår klass.

Saaara
0

#5 Det visste jag inte^^ Varför inte om man får fråga?

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

sweetys
2

#10 för att champion, great champion, super champion och Grand champion är titlar som kaniner "tjänar ihop" (genom att plocka cert i elitklasserna). Därav får inte de orden förekomma i kaninernas namn (om de inte fått titeln såklart). De får heller inte heta ett gårdsnamn som någon annan har. Tex, jag får inte döpa mina kaniner till ex kyrkelidens Pelle plutt för det är endast Sandra Magnusson som får föda upp under det namnet.

Bamsegullet
0

Så jag kan använda typ ett engelskt fantasy namn när vi tävlar och ett annat namn när vi är hemma?

[EllenAlicia]
0

japp :) min Zingo heter If I were a boy ( för de mesta tror hon e en hane) och Zira heter Big girl (då hon e en stor kanin för att tävla med )

Vincent...
1

mina kaniner heter Ines in my dreams på tävling och kallas Ines hemma,

min andra kanin heter Vincent the golden heart och kallas Vincent.

HAHAHAHAHAHA…..

[RC1393]
0

Ja, är ju en fråga angående namn så jag får väl ställa den här? Annars så strunta bara i mitt inlägg ;) Har en kanin som heter Hissjö's som gårdsnamn, dock är namnet inte registrerat vare sig i skhrf eller skaf, får jag tävla med det i alla fall?

Vincent...
2

nej. det får du inte , men du får tävla med namnet efter Hissjö`s.

till exempel din kanin heter Hissjö´s  ubbe, då får du bara tävla under ubbe

(om det står i köpekontraktet att kaninen ska tävla under namnet den får hos uppfödaren)

HAHAHAHAHAHA…..

[RC1393]
1

#16 Uppfödaren tävlar under namnet Hissjö's på sina i skaf, hon tävlar inte i skhrf, och hon har uppfödarnummer om det gör någon skillnad?

juliafrojd
1

Mina heter samma som hemma Eneboängens Muffin och Eneboängens Lilja fast hemma säger jag bara muffin o lilja

sweetys
1

#15 du får tävla med namnet Hissjö´s …. på SKAF´s tävlingar, men inte på SKHRFs.

I SKHRF måste gårdsnamnen vara reggade i SKHRF.

Tex min "Lego" heter Hanekulles Rio Gallegos i SKAF, och bara Rio Gallegos i SKHRF.

[RC1393]
0

#19 Okej, tack så mycket! :)

viggebys
0

Lånar tråden lite, måste man veta exakta födelsedatum på kaninen?

Har en hane jag vill tävla då han är riktigt duktig, men vet inte då han är hittekanin. Tror han är ett år med datum är ju svårt att fråga kaninen om ….

sweetys
0

#21 du bör typ ha ägt kaninen i 4 mån då att du kan garantera att den är minst 4 månader. Annars är det lugnt;) Många som inte vet födelsedatum, men få kan man ju typ ta att det var 8 veckor före man fick hem kaninen. Så man har ett datum;) bra att ha sen om man vill hoppa höjd/längd där de måste vara 1 år gamla.

viggebys
0

#22 Har som sagt en hane hemma nu som jag fick hem i våras, han ser ut att kunna vara ett år då han beteér sig väldigt ungt, ser väldigt ung ut osv men har vuxen kropp :) så om jag bara skriver 2011, duger det? :)