Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 654 ggr
[Liiilly]
0

Kaninpest smitta

Kan kaninpest och rvhd smitta genom torkade nässlor, maskrosblad m.m om man plockar dem i Skåne?

elinab
1

RVHD kan smitta genom urin så risken finns att din kanin smittas om en sjuk kanin kissat på bladen du plockar.

Kaninpest kan så vitt jag förstått det inte smitta på det sättet. Men den kan spridas via insekter så har man otur kan kaninen bli smittad utan att den ens varit ute eller fått mat utifrån.

Bor du i Skåne måste du vaccinera för att vara på den säkra sidan.

Du kan läsa mer om Kaninpest och RVHD på SVA:s hemsida.

minaninar
0

Usch, det är så sjukt att det är människornas försorg att de smittorna finns här… Skrikandes har just läst ut en jättebra bok som heter Stories Rabbits Tell.. står hela historien om hur dessa epidemiska sjukdomar togs till Europa.

Det låter ju som himla liten risk.. Fast ändå, var det min älskade kanin.. och han inte var vaccinerad skulle jag nog inte chansa ändå. jag min tönt bor i Stockholm men har ändå vaccinerat.

[Liiilly]
0

Okej, har redan slängt ut allt gottigott jag plockat, vill inte riskera något..

minaninar
0

Trist är sånt.. Vet inte var du bor.. men även uppåt landet finns saker.. Dessutom, jag bor mitt i Stockholm, och har kommit på att om jag cyklar till något stort grönområde typ 30-45 minuter från centrala Stockholm så finns det plenty: ljung, blåbärsris, hallonblad, groblad, maskrosblad mm.. Men jag väljer då att plocka i ett så stort grönområde att det inte finns några bilvägar inom ca 1 - 1½km avstånd för att det inte ska vara förorenat. Sedan sköljer jag av allt. Har tom torkat ljung och blåbärsris för vintern..Oskyldig Några smultronblad blev det visst med.Tungan ute Har också knipsat lite sly, vet ej om det egentligen är tillåtet, men jag tänker som så: aspsly som är typ tunna spret på 60-80 cm ca.. gör ingen glad. Eller eh, jo, gör min kanin glad, och skulle kanske göra några rådjur glada under vintern. Har också gett en del blad från lind, asp, ask, alm, rönn..

jag är hemskt nöjd.Tungan ute