"C-kullen" infann sig till slut....
Efter många omparningar så blev hon till slut dräktig.
Natten mellan torsdagen och fredagen föddes C-kullen, eller det som skulle bli C-kullen kan man väl säga. Jag hittade en JÄTTEUNGE i buren i fredags morse och den var naturligtvis död.
Den låg i ett minst sagt torftigt byggt bo helt öppen och platt 
Honan såg konstig ut och det såg ut som om det fanns fler i magen och mycket riktigt, lördag eftermiddag hittade jag en unge till som inte alls låg i boet. den låg mitt i buren och frös. Jag gjorde ett fint bo av halm och spån och rakade av lite päls från mamman och la den där. Visade henne var den fanns och sedan lät jag dem vara.
Honan är inte ett dugg intresserad av den lilla och hade inte varken tvättat av blodet eller bajset ordentligt idag, hon står mitt i boet på den stackarn så detta lär bli ett projekt. Jag har tagit bort den och den får ligga själv i en transportbur och så matar jag den med hjälp av mamman helt enkelt. Den är varm, pigg och rund om magen än så länge.
SÅ jag välkomnar Stjärnfallets C-kull som består av en styck liten fisunge, gul/svart japan, vitörad och wienertecknad ser den ut att bli.
Bild kommer i morgon 
Jag undrar väldigt mkt om kaninmammor kanske kan få så jobbiga förlossningar att de utvecklar någon form av "förlossningspsykos", eller att deras egna erfarenheter som ungar kan spela in? Det sägs väl att sådant går i arv hos kaniner, man skulle alltså kunna anta att en unge som blivit dåligt omhändertagen av sin mamma skulle kunna föra det vidare?
Jag föreställer mig iaf att förlossningen kan vara jobbig och att det kan påverka mammans "biologiska program" för omhändertagande?
Iaf nåt som jag funderat över. Intressant.
Bra att du hjälper till lite så att det hela blir bra för den lill-e|-a
#1 Jag har aldrig tagit kull på henne förut så jag vet inte alls hur hon varit som mamma tidigare.
Köpte honan av en annan uppfödare i tron om att hon skulle kunna få iaf en kull till innan hon pensionerades (4år)
(Det är hon som är så dålig på att hålla sin hygien i schack, om du kommer ihåg att jag nämnt det tidigare?)
Hon är ganska nonchalant som individ men jag hoppades att hon skulle vara en bra mamma iaf.
Nåja, jag älskar djur och ett litet liv kan jag inte se gå åt skogen för att stackaren har en dålig morsa ;) så jag får väl "uppfostra" den och hoppas att den klarar sig utan mamma i närheten.
Hon sköter den inte alls, varken tvättar den eller ger den mat.
Ajdå.. illa. Stackarn. Stackars båda dem. Bra att du kan ta hand om den lilla.
Jag tänkte om den döda ungen var väldigt stor (alltså ovanligt stor?) så måste det ju varit jobbigt att klämma ut den.. Hon kanske är väldigt slut?
Just det, minns det, din lilla smutsgris. man undrar ju dock om det finns något skäl?
Jaja. Hur som helst.
Tror det kommer gå bra för den lilla.
Du får måna om mamman också.
Jo, den var större än normalt så det kan mkt väl tänkas att det varit jobbit för henne.
Vi får kämpa på helt enkelt :)
Här kommer bild på den lilla kämpen/an, 2 dagar gammal.
Svart gul/japan var kanske lite förhastat, ser ut att vara blå/gul japan, den som lever får se 
vad skönt ändå att hon har mjölk, det ökar ju överlevnadschanserna avsevärt! hur ofta matar du den?
Håller tummarna för den lilla!
Hälsningar Amanda och kaninerna
#6 Eftersom mamman är lite kinkig och inte släpper till så mkt mjölk åt gången så blir det minst 2 ggr/dag ev 3
Jag måste ju kolla den lilla några gånger under dagen och tvätta den ren i baken bla, så då brukar jag mata den samtidigt.
Håller tummar och tassar för att den lille!
Riktigt fin är den! :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Ok, Du har ett heltidsjobb framför dig! Men den ser välmående ut på bilden iaf! Var bor du? Jag har en unge som är född samma dag nämligen. Bor i Karlskrona..
Fick själv göra så på min hona i början, sen kom mamma känslorna mer och mer så behövde endast hjälpa till i några dagar sen klarade hon det själv :) Nu är dom stora och runda och mår prima! :)
Lycka till!
Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/
Den borde heta Destiny eller nå =p
#10 Jag bor i Skåne, så det är en bit till dig
. Får se hur det går, ska hämta hallonblad i morgon, det verkar vara tunt med mjölk.
#11 Saken är den att jag vågar inte lägga in ungen till mamman eftersom hon är väldigt bordus. Hon gräver runt i hela buren och bryr sig inte om var ungen är.
#12 Mmm har funderat lite över lämpligt namn, vi får se.
#13 Jo, jag var på väg att ta bort ungarna från min också då hon spred ut domosv… Men jag byggde ett riktigt bo åt henne, tog in henne i sovrummet så det var mindre risk att dem skulle frysa ihjäl och hon "tog sitt förnuft tillfånga" och blev en "riktig" mamma som tur var :) hoppas det löser sig!
Håller tummarna för den :)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
#14 Mm, jag byggde också ett fint bo men det fick inte vara helt länge :/ Tog också in både mamman och ungen som nu bor i köket :)
#15 Tack, vi ska kämpa så mkt vi kan :)
Tass!
Håller tummar, tår och tassar här hemma!
All lycka till er!
Kram Tilda och djuren! ♥
// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét
Ok, då förstår jag! Men jag finns här om du vill ha en "plastmamma".Om hon sätter sig på ungen och inte bryr sig alls så är nog inte chansen så stor att hon gör det senare heller.
Viggebys: Jag hade en hona en gång som alltid spred ut sina ungar, hon la dem en och en och så ibland två tillsammans, hon gjorde så när det var varmt ute och la ihop dem när det var kallare. Hon var en riktig supermamma. Ibland har de sina skäl.. Men ibland så kan det ju bli lite fel i "programmeringen" av hur de tar hand om ungarna, skönt att det funkade när du fixade det till henne iaf!
#18 jo men den dagen hon la ut bebisen i den öppna oskyddade (för vind) delen så blåste det och var inte varmt…
Men kan ju säga nu att ungarna har öppnat ögonen och springer runt som små flygplan (öronen hehe) och Tösen är en supermorsa! ;)
Liten nymatad fis <3
Måndag var sista dagen mamma kanin ville ge mat åt sin unge med min hjälp så nu är man kaninmorsa på heltid.
Så fin den är :O
Synd att den är övergiven av mamma kanin :(
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag tycker inte den växer men om jag jämför bilden från dag 2 och idag så har det hänt lite iaf 
Nu samarbetar den när den matas och suttar så gott den kan.
Om den överlever är det ju omöjligt att göra sig av med den 
så fin den har blivit:)
Tack 
såååå söt !
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶
åh så söt! har du vägt den något?
#26 Vägde den i morse innan den fick mat, 37 gram vägde den då.
Har ingen aning om vad de ska väga men den här blir ju säkert mindre än vad som är normalt eftersom den inte får mamma-mjölk.
ok, nu har du ju en vikt som du kan jämföra med längre fram. Hade min lille skrutt ute (som är lika gammal som din) i morse och tycker inte heller att den känns större, men däremot så har färgerna framträtt mer.
#28 Ja, det är bra. Blir till att väga lillskiten varje dag nu. Vore intressant med en vikt på din också för att jämföra. Dina äter väl mamma-mjölk??
Alltså måste fråga vad du matar med?
Eftersom det har florerat något om sempers majsvälling här på kif så vill jag bara säga att det är inte alls vad man ska ge. Den som skrev det tror jag ursprungligen menade att man kunde ge mamman det som tillskott för att hon skulle ge mer mjölk eller nåt i den stilen. Men kanske att man även kunde stödmata ungen med det.
Det går inte. Den majsvällilngen är ingenting av vad kaninungen behöver. Det var en annan medlem som försökte mata ungar som inte alls fick mat med den. Det gick åt pipsvängen.
Så jag måste bara säga ifall du också hade råkat uppfatta den som ett bra alternativ. Är det inte. Inte alls bra. För mager, för lite protein osv osv osv.
Här är ett recept:
Moderlösa ungar under 3 veckors ålder kan även ges kattmjölkersättning (färdig, eller en blandning av 1 äggula, 240 ml torrmjölk, 240 ml vatten, 5 ml honung och 5 ml vitamin-mineralblandning). Av detta ges de första dagarna max 5 ml 2-3 gånger per dag den första veckan. Mängden ökas sakta till 15 ml vecka 2, och till 25 ml vecka 3. Området runt ändtarmsöppningen tvättas försiktigt med bomull fuktad med ljummet vatten för att stimulera avföring och urinering.
Eller kattmjölksersättning med tillskott av grädde o äggula.
Men du har ju varit med förr.. så ja.. men var ändå tvungen att nämna det, eftersom någon uppfattat majsvällingen som att den funkade som ensam ersättning för modersmjölken.
Nej, ingen majsvälling här inte 
Jag blandar vatten, laktosfri grädde, kattunge-ersättning och colostrumpulver. That´s it.
Tipp topp.. man kan tillsätta färsk äggula också för att förstärka.. Kanske kan vara bra. Bara datumet är färskt så. Jag käkar rå äggula varje dag.. aldrig haft problem. Och det förekommer i många ersättningsrecepet till kanin. Men det låter som om du ger tipp topp redan, bara å hoppas den klarar sig.
Nymatad, rund, go och trött är den just nu.
2,5ml sedan började det gå trögt men 3ml fick h*n i sig nu på morgonen. På eftermiddagen brukar det ligga på ca 2-3ml och kvällsmålet är alltid störst 4-5ml.
Gud så söt.. Det ska nog gå bra. Klart man är trött efter ett skrovmål.

Åh herregud så söt!
Det kröp upp 5 fluffiga kaninungar framför fötterna på mig idag som jag inte ens visste existerade…!
Men det är så härligt med kaninungar! :')
Kram Tilda & Djuren! ♥

Oj då! Kröp det fram kaninungar som du intre visste om??
Visst är det härligt men jag är lite orolig för att den lille/a inte ska öka i vikt normalt. Läste någonstans att en unge väger mellan 30-80 gram när den föds.
Min väger 39 gram idag och är 6 dagar gammal 
Den har ju hamnat på efterkälken, vilket inte är så konstigt. Det kan nog gå bra ändå. Svårt att säga och förstår att du är orolig, men ändå, h*n verkar ju äta rätt bra.
#37 Jo vars, den äter tills den är mätt och somnar <3
Något jag försökt leta reda på är mängden mat som en unge äter per dag. Hittade info på en sida om ca 5ml/dag den första veckan till en unge utan mamma. Men det verkar ju jättelite. Min äter 2-3ml vid kl 10,00 samt 2ml vid kl 18,00 och 4-5ml runt kl 24,00 inför natten.
5ml första veckan?? 2:a veckan 25-30ml. Det är ju en kraftig ökning alltså… 
Alltså jag vet att jag sett det på någon sida som jag nog postat nånstans.. men kan kolla igen. Men har också för mig att det är en större ökning. Men så klart.. det beror ju på om kaninen håller viktkurvan.. det verkar ju inte den här lilla göra, så då kan man ju inte proppa i hur mkt som helst.. näe, bättre att anpassa det efter hur mkt han är beredd att snutta o svälja, så det inte hamnar fel.
Ja, alltså den äter tills den inte vill ha mer och den har ju ökat mängden mat själv efter hand. I början fick jag vara glad om den åt 1-1,5ml per mål och det kan ju iofs stämma med det jag läst.
Finns ju jättebra filmer på youtube där man kan se. Hittade en om matning och i den visade dem hur det ser ut när kaninen börjar bli mätt.
Snacka om att den lille/a kan konsten att köra powersucking ;) det pratar de också om i filmen. Det går undan som bara den när hon matar sin unge och den suttar som attans.
Här står mkt mindre mängder som verkar mer rimligt:
http://www.rabbit.org/care/orphan.html
http://www.veterinarypartner.com/Content.plx?P=A&A=495
Den sista är rätt intressant, där står något som jag hört om förut.. att man blandar mammans cecotrofer (om de är fina o välformade) o ger till ungarna.. Det är väl när de är lite äldre men ändå. Fast den här mamman får ju inte extra ranson längre kanske? Fast är hon medtagen efter dräktighet o förlossning så kan det ju kanske ges lite extra? Vet inte.
Men båda artiklarna verkar överens om att det är mkt mindre mängd.
#40 den videon vore intressant att se..
#36 - Ja, min hona hade fått dem i ett kaninhål i marekn, som vi inte ens sett att hon grävt!
Åh… Håller alla tummar, tår, tassar och klor här hemma för den lille! ♥
Tror nog att det ska gå bra ändå, det är väl så att han hamnat lite på efterkälken som #37 säger.. eftersom den handmatas.
Kram! ♥
#42 Sök på: how to bottle feed a baby bunny, part 2
#43 Oj då :) Tack det ska nog gå bra hoppas jag.
jaha.. ok, då vet jag vilken.. har nog inte kollat tvåan så noga.. Tack:D