Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 2724 ggr
Suskiv
6

Meister-Lampe vs Pre Alpin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft möjligheten att jämföra Meister-lampe Bio Nagercobs (http://www.bio-nagerfutter.de/) med Pre Alpin Lepo Sesitive (http://www.agrobs.de/en/).

Båda fodren verkar lika vid en första titt. De är båda gjorda i Tyskland och av ängshö. Två bra foder helt enkelt. Men trots sina likheter så finns det många skillnader också.

Gämförelse

Meiseter-Lampe
Råfiber: 30,5 %
Råprotein: 10, 4 %
Råfett: 1,4 %

Ingredienser: Ekologiskt ängshö.

Pris: 29,67 kr/kg (www.zooplus.se)

Agrobs Pre Alpin Lepo Sesitive
Råfiber: 31,4 %
Råprotein: 7,4 %
Råfett: 1,9 %

Ingredienser: Ängshö, speciellt utvalda sorter med lågt proteininnehåll.

Pris: ca 20 kr/kg (www.futterkonzepte.de)

Det jag mest reagerar på är att Pre Alpin har ett riktigt lågt proteininnehåll. Jag tror att man kommer behöva komplettera med proteinrikt foder till lite mer krävande kaniner. Till inomhuskaniner som inte motioneras så mycket så tror jag Pre Alpin räcker, men till utekaniner, ungdjur, långhåriga kaniner, digivande eller stora raser så är jag ytterst tveksam till att det räcker.

När man får pelletsen så det första man reagerar på är storleksskillnaden. Pre Alpin har nästan samma storlek som vanliga pellets, Meister-Lampe är mycket större vilket syns på bilden.

Pre Alpin påminner mycket om standardpellets, de är lätta att bryta sönder och att det hela är ängshö är svårt att se mer än på den gröna färgen och på att pelletsen luktar hö. Pelletsen smulas sönder till ett grovt pulver och man funderar på hur mycket det blir för tänder och mage att jobba med, när allt är så finfördelat redan.

Meister-lampe däremot är nått helt annat. Man se de individuella höfibrerna i pelletsen och pelletsen smulas inte sönder utan bryts sönder i bitar. Man ser att det är hö och jag kan se att man iaf delvis kan byta ut höet mot detta pellets eftersom det fortfarande finns grova fibrer för tänder och mage att jobba med.

Smakmässigt så föredrar mina kaniner Meister-Lampe framför Pre Alpin, men helst äter de Cuni Complete.

Enligt mig är Meister-lampe snäppet bättre än Pre Alpin. Den största nackdelen med Meister-lampe är att den endast säljs i tre kilos förpackningar.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Suskiv
0

Ber om ursäkt för bildkvaliten, kameran är inte den bästa.

minaninar
0

Wow tack, vad kul att se!Skrattande

Jag kan rapportera att Pre ALpin Lepo ger mkt att tugga på för kaninen. Han kan inte äta det så snabbt, utan man ser att han får sitta och mala det fram och tillbaka, dessutom påstår Pre Alpin att just detta: Pre Alpin Lepo Sensitive som sorten heter är gjord för att kaninens tänder ska slitas på bästa sätt. Det kan jag ju inte bedöma, men uppenbart när jag ser honom käka är att han får sitta och mala ett bra tag innan han tar nästa bett.

Ja, det är lågt protein, så där finns utrymme att ge mer. Antingen lite större mängd, eller så berika med pellets. Jag har cuni complete o oxbow kvar så han får lite av dem också. När de är slut får jag fundera, kan tänka mig att lägga till liten näve alfalfa ev. Vilket är jättepoppis, eller så överväger jag om jag ska ha något mer pelleterat foder. Eller så börjar jag också undersöka tillgången på rapskakor och sånt.Tungan ute

Kul att se bild! Vad fina Meister Lampe ser ut! Jag måste definitivt prova det vid senare tillfälle!

Hm, i kilopriset på Pre Alpins Lepo Sensitive måste man också lägga till frakten… jag beställde lite annat smått o gott men i princip har jag för mig ca 240kr. Så då blir det ju dyrare än Meister i alla fall.. - I varje fall om man köper så mkt Meister på en gång att man utnyttjar gratisfrakten.

Men Pre Alpin har ju också sina weisenflakes för hästar som går att använda, då blir priset ju billigare.

PA Lepo Sensitive saluförs som Grovfoder, eller grundfoder, dvs. som jag förstår som höersättning, alternativt som komplementfoder. Därav det låga proteinet, det är tänkt att man ska kunna förstärka alltså (med annan PA grej eller helt annat).

http://www.agrobs.de/produkt/Pre%20Alpin%20Lepo%20Sensitive

"Beschreibung:

PRE ALPIN Lepo Sensitive kann als Heuersatz oder -ergänzung gefüttert werden. Es stellt ein sauberes, rohfaserreiches, staubfreies und allergenarmes Grundfutter dar. 
Besonderer Wert wird auf die Erhaltung der Faserstruktur gelegt, denn dadurch wird die Kautätigkeit angeregt und der notwendige Zahnabrieb gefördert. PRE ALPIN Lepo Sensitive ist frei von Zusatzstoffen aller Art.

Speziell Meerschweinchen sollte täglich kleine Mengen frisches Gemüse, Grünfutter oder Obst zugefüttert werden. Diese decken den lebenswichtigen Bedarf an Vitamin C.

PRE ALPIN Lepo Sensitive 

für alle herbivoren Nagetiere und Kanninchen…

• bietet dem Tier ein äußerst eiweißarmes Grundfutter
  • eignet sich als Ergänzung zu Heu oder als Heuersatz
  • enthält nur Bestandteile des ökologischem Anbaus – zertifiziert durch Naturland
  • wird ohne Geschmacks- und Konservierungsstoffe, Presshilfs- und Bindemittel hergestellt
  • enthält kein Getreide
  • gewährleistet eine optimale Rohfaserversorgung
  • bietet ein ideales Calcium-Phosphor Verhältnis
  • ist sauber, allergenarm, staubfrei
  • verstärkt die Kautätigkeit und fördert so den Zahnabrieb
  • ist besonders einfach zu dosieren "

Pre Alpin är också certifierat ekologiskt odlat= ökologische anbau..

Coolt rätt jämt lopp.. fast ändå olika. Tack igen jättekul att se!Skrattande

minaninar
0

@ Ts: "Smakmässigt så föredrar mina kaniner Meister-Lampe framför Pre Alpin, men helst äter de Cuni Complete."

Haha, vem gör inte det, säger min kanin.Cool Alltså föredrar Cuni Complete..Tungan ute

minaninar
0

Jag länkar till denna jämförelse i fodernördtråden. Den är för fin för att falla i glömska hihi.Cool

Stiinisen
0

Vad tror ni om att ha dethär som 'tillskott' ?

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/kaninfoder/jr_farm/279025#more
Ni är ju betydligt bättre på dethär än vad jag är ^^

Lite ot kanske Skäms

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

minaninar
0

#5 Här är kompletterande info om näringsvärden i det fodret:

Protein: 11,1%, Fettgehalt 2,9%, Rohfaser: 21,5%, Rohasche 7,4%, Calcium: 0,5%

Det är bra värden och ett mkt bra komplement till Meister Lampe, en smula mer protein, bra fiber och bra fett och kalcium. Och så är det sädesfritt! Positiva saker.Skrattande

rohfaser=växttråd/fiber

rohasche=råaska

Stiinisen
0

#6 super!
Tänkte köpa 2 'små' påsar av det , och lägga till ca 1 - 2 msk per dag. Skrattande

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

Suskiv
1

#7 Det blir nog super. Skriv gärna en recention om fodret sen, jag är nyfiken.

minaninar
0

#7 Den här är också bra, den innehåller säd, men bara kli, vilket jag skulle tycka var okej. Men de andra sorterna i samma märke var däremot inte så bra.Tungan ute

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/kaninfoder/bunny/279014

Suskiv
0

#9 Hur kan man kalla nått som innehåller havre- och vetekli för spannmålsfritt?

viggebys
0

Ursäkta om jag lånar tråden lite men VAD ska jag leta efter för att få tag på ett bra foder för mina kaniner? Mina kaniner är aktiva, dom får Motion i rashagar och i form av hoppning samt avlas på :)

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

minaninar
0

#10 Jadu. Vet inte om det är Bunny Nature själva som påstår det eller om det är zooplus.se

Det man däremot kan säga att är det verkligen bara kliet på vetet och kliet på havret så är det ju fritt från spannmål som tas upp från kroppen och är mer ett bulkmedel. Det jag funderar över är hur lätt det är att göra havrekli helt rent från havre, har nämligen för mig att havrens "skinn" sitter mer fast än vetets.Obestämd Inte helt säker dock.

Måste kolla om Bunny Nature påstår det. Då är det intressant att fråga dem hur de tänker.

Men bortsett från detta så tycker jag det ser ganska bra ut. Men det jag skulle fråga samtidigt är dock hur stor mängd som är de där gräserna, det brukar jag vara ingrediensen som är först som är störst, men det säger ju inte så mkt.. kanske är jättemkt havrekli i? Intressant att forska lite närmare i. Hur som så tycker jag att det är ett bra/helt ok foder i samma klass som cuni complete o compani… eller, någon speciell grej som gör att det inte skulle vara det? Jag gillade att det var så  mkt ängsörter o gräser med, samt att det som det verkar iaf, är fritt från säd som är smältbar. Om nu lite vetekli o havrekli skulle passera in i cecum för vidare behandling så kan jag definitivt leva med det.Tungan ute

minaninar
0

Här är deras hemsida och den sida där man ser deras produkter:

http://www.bunny-nature.de/produkte/alleinfuttermittel/kaninchentraum.html

De skriver själva inget om att det är fritt från spannmål så det är något som zooplus valt att skriva, det är ju fel. Är det verkligen rent kli så är det dock inget som tar upp i kroppen utan bulkmedel. Frågan är om de höjt fibervärdet på det viset? Hmm..

Hur som, det är bättre än en hel radda grejer och inget dåligt alternativ..Obestämd

Suskiv
1

Är du säker på att kaniner inte kan bryta ner kli. Att vi människot inte kan det är en sak men så är vi inte heller gräsätare (och egentligen inte heller spanmålsätare)

minaninar
0

Näe, det är jag faktiskt inte, som jag skrevn i #10, det kanske går via cecum och där tillvaratas det som kaninen kan använda. Men personligen så oroar det mig inte så mkt, eftersom det inte är enkla stärkelse/sockerarter/fett, vilket väl/ju är beståndsdelen i själva kornet. Fibrer är ju någon form av cellulosa. Sedan det som för mig är intressant är mängderna. Om Bunny Nature innehåller mycket av den första ingredienserna, dvs. de 42 grässlagen, och klierna och det andra bara är små  tillsatser så gör det inte mig så mkt. Värdena låter ju ana att det borde vara ganska små mängder. Men som sagt, en fråga att ställa Bunny Nature. När jag är på humör kan jag slänga iväg ett mail, om ingen hinner före.Tungan ute

oliwwiaa
0

Ursäkta att jag "bryter" mig in i tråden på detta sätt. Men iaf… Jag beställde hem ett paket meister lampe & ett paket JR Farm Grainless här om dagen och igår fick jag hem det på posten. Jag testade att ge en bit JR Farm och det verkade hon väldigt förtjust i, men hon var däremot lite skeptisk emot ML, kanske tog en tugga elr två ungefär? På morgonen såg jag även att hon hade ätit upp allting förutom ML pelletset i sin skål. Det är ju tråkigt om hon inte äter det nu när man beställt det på nätet och allt… Dom doftar ju ljuvligt och man ser tydliga spår av fiber… Har ni ngn ide på hur jag ska få henne att tycka om det bättre? Jag testade att smörja in en bit i lite jordgubb bara för att se om det blev mer omtyckt, hon verkade lite mer intresserad och åt upp ungefär hälften av biten och resten ville hon inte äta (iaf just då). Tror ni hon inte äter det för det framstår som nyttigt? Elr vad är orsaken kan tro?

minaninar
0

MUwahahaa… Jag tror att  om man är envis (t.ex. inte ger JR Farms några dagar utan bara ML), envisaren än hon. Samt att de behöver testa lite, gnida in med jordgubbe va smart.. kan ta ett tag innnan hon bestämmer sig för att gilla. Beror på vad hon fått innan?Tungan ute Har hon klarat övergången bra? Eller bytte du tvärt? För det är lite riskabelt..

Jag skulle nog ge hö och ML några dagar - en vecka så att hon förstår att this is it. Jag tycker hemma vid är det sådant som funkar..

Han var lite tveksam till oxbow efter cuni complete.. men sedan släppte det och nu är han lika ivrig att få båda.

Jag tror ge det tid och försöka uppmuntra henne att äta det. kanske handmata lite?

Alltså finns väl tyvärr inte någon garanti att kaninen älskar det, men det har ju att göra med att det är mest hö. De mer onyttiga är alltid naturligtvis mer poppis.

Hoppas det går bra, annars får du väl komma här o berätta om dina vedermödor.Skrattande

Suskiv
1

Även mina är lite småkinkiga när det kommer till ML, men numera serverar jag Cuni Complete på morgonen och ML på kvällen och då äter de.

oliwwiaa
0

#17 & #18 Tack för alla tips?, man får helt enkelt vara tålmodig och se hur det utvecklas därefter :) Eftersom jag bara haft de nya fodrerna i ca 1 dag så håller hon fortf. på och vänjer sig med den nya maten, jag vill inte riskera att hon ska bli dålig i magen, så det går rätt sakta ;) Hur länge tkr ni att övergången ska ske?

minaninar
0

Jag vet inte, kolla bajset. Är själv inte så organiserad att jag följer schema. Kanske kommer någon annan och bidrar där. Men jag tycker öka gradvis under en vecka.. men ser du något i bajset eller att det kommer mindre eller så, sakta ner.. tills allt ser bra ut.

ja alltså man får väl tänka att Meister Lampe är ungefär som att äta grovt rågbröd medans mkt annat foder är som att äta kanelbullar.. om jag går enligt min egen entusiasm så är det helt klart att det kanske går trögare med meister lampe. Att ge upp för att de gillar "kanelbullen" bättre är ändå inte någon bra idé.Oskyldig

oliwwiaa
0

#20 Igårkväll när jag gav henne mat gav jag henne ungefär 20 ML bitar och lite utav hennes gamla pellets. Till det färskt hö, vatten & en liten kvist blåbärsris. Idag när jag gick ut till henne så var det mesta av höet borta och även blåbärsriset, hennes "gamla" pellets var också borta, men det låg däremot kvar 12 bitar av ML pelletsen. Men jag är tveksam om hon ätit ngt… Några bitar (kanske 3?) låg utanför hennes matskål och så låg det även ngn bit i hennes vattenskål! Hur ska jag fortsätta? Hon var rätt hungrig så jag fyllde på med nytt hö. Tror du det kommer funka i slutändan? Hennes bajspluttar såg rätt ok ut, kanske ngt rinniare än vanligt, men ingen jätte stor skillnad.

minaninar
0

Alltså vad jag förstått är ML ganska stora bitar? Kan du säga hur stora? DU måste tänka på att det är ihoppressat hö. Så äter hon en eller två så är det bra. Låter som om 20 är nästan en veckas ranson om hon dessutom äter hö?

Rinnigare bajs hehe.. men ändå pluttar. Rinnigt bajs är farligt o akut, men jag antar att du menar att pluttarna är lite mjukare?

En dag när du är hemma vid så ge inte mer hö på morgonen utan vänta några timmar och se om hon inte kommer på bättre tankar om ML, det är ju trots allt också hö, så det är ju ändå fri tillgång. Eller när du sitter o kelar o håller på så testar du å mata? Eller smeta lite jordgubbe igen, tyckte jag var fyndigt.Cool

Jag tror det ger sig, om man insisterar.

oliwwiaa
0

Nej nej, du har missförstått mig ang. bitarna. Eftersom jag tyckte bitarna var rätt stora så delade jag varje i 4 delar, alltså fick hon sammanlagt 5 hela bitar (kanske ungefär som en tumnagels storlek, men givetvis skiljer det sig beroende på storlek) men hon åt int så mkt av det somsagt, borde jag höja elr sänka dosen? Elr är den ok? Haha, förlåt för min dåliga beskrivning ;) Jag menade mjukare. Ska testa tipset imorgon, men får jag fråga en sak? Är kaniner så dumma att dom t.ex inte äter det man serverar, alltså något den inte gillar (som i detta läge ML) trots att den är hungrig? Elr äter dom det som ges ändå, ist för att svälta? Du kanske inte förstår vad jag menar riktigt…

hobbymupp
0

#23, jag vet en kanin som i hela sitt liv fått blandning och när han gått över till vanlig mat så vägrade han äta på flera veckor, det var ju inte den goda maten. Han åt inte hö heller, så det var riktigt farligt för honom, hans tarmmotorik kunde ju lagt av :S

oliwwiaa
0

23# Fy så hemskt :( Vet du ifall kaninen överlevde?

minaninar
0

#24 Naturligtvis kan man inte vänta hur länge som helst.. Dessutom, om kaninen inget åt kan man ju också undra, kan det varit fel på tänderna så han inte kunde äta hö? Hade han fått blandning och inte hö, eller kunnat äta sig mätt på blandning så kanske hans tänder tagit stryk?

Hur som, ingen menar att man ska svälta kaninen. Men vara envis, och försöka . Men som sagt låt ML ligga så får du se. Kan nog lösa sig el prova något annat knep.

hobbymupp
1

#25, ja då han lever, jag och en kompis upptäkte att han gått ner ett halvt kilo sen vi senast hade dokumenterad vikt på honom. från 3.6 till 3.1.

#26 såklart man ska vara envis. Mitt exempel fanns bara med som bevis på att kaniner kan vara grymt envisa och att man inte kan lita på att de äter av hunger.

Det är superkonstigt, men hans tänder ser fine ut, och även om han inte äter hö så äter han blandningen med apptit. Han kanske trycker i sig nått annat, typ halm som finns där han bor. Helt klart har hans utfodring varit helt sned, men hans ägare vet det nu och de jobbar på att få över honom på en mer hälsosam diet.

minaninar
0

#27 Alltså jag vet att du vet, men påminner iaf: om det är molarerna så ser ni inte, måste vet göra med speciellt instrument. Har dieten varit sne, så undrar man ju hur tänderna mår. Framtänderna kan ju se fine ut, fast de andra längre bak inte är det. Men det här vet du, och jag förutsätter att det var veterinär som tittade på hans tänder.Skäms

Men annars är det väl så, att han helt enkelt måste övertygas sakta om att han ska käka hö. Jag har ett tips: han har ju förlorat vikt, vet ej vad han borde väga, men när han ska vänjas att äta hö skulle jag kanske försöka reducera blandning/pellets, och blanda i alfalfahö i höet. Alfalfa är otroligt aptitretande, det har rätt sorts fiber också så det ger rätt slitning, och dissar han det så köper jag inget annat än att det måste vara nåt med tänderna. ALfalfa är väldigt poppis har jag förstått. Det är ju dock ganska högvärt foder så ska ju helst inte ges ensamt, men om han enligt normalvikter för den sorten gått ner för mkt så gör det ju inget om han får det ett tag. Blanda runt ordentligt med det övriga höet.. Kan ju också säga åt dem att testa att gömma pellets/blandning i liten mängd i höet? Så han blir tvungen att böka runt.. Oskyldig eventuellt kanske han bestämmer sig för att prova.Skrattande

jaja.. måste bara säga.

hobbymupp
1

#28, Ja de har sagt att hans tänder har kollats och var fina, men jag var ju inte med då de inte är min kanin. Men jag förutstätter också det :S Dock har jag tagit hand om honom efter att han missköttes grovt som ung och därför bryr jag mig lite extra. Kanske bör kolla att de faktiskt kollat hela munnen hos vet…

Alfaalfa ska jag tipsa dem om, de har försökt locka honom till att äta hö och pellets med hjälp av riven morot iblandat osv. Dock lyssnar de aldrig på vad jag säger förrän jag typ har sagt det tjugomillioner gånger :( Han ska väga 3,5 som idealvikt (Alaska, nordisk kaninstandard), men vad jag har kännt mår han nog bättre på typ 3,2-3,3 eller nått sånt, så viktnedgången skadar inte honom som det är nu. (eller var när jag kollade honom senast)

Bra att jag kom att tänka på honom, han kan nog behöva en omgång koll till. :P De och jag har varit iväg hela sommaren, så har knapt sett honom :S Usch för kaninblandning, vilka problem det kan ställa till!

minaninar
0

#29 Jo man ser ju om kaninen har fin slank form eller om han skulle vart annorlunda. Men låter då bra. Alfalfa skulle jag ge lite generösare av och försöka ta bort blandning mer och mer.. Sedan skära ner alfalfan om och förhoppningsvis när han börjar intressera sig för de andra stråna. Det är väl det, alfalfan bör ju helst va i höform.. så att det går att mixtra ihop de båda höslagen. Ok, de har bra näsor, de nosar snabbt rätt på de rätta godsakerna, men ändå, kanske får han för sig att smaka ett annat strå?

Ja alltså det är ju lätt att tro att har man kollat framtänderna är allt ok (ifall de inte är så vana). Men vetten tittar ju med instrument. Men visst ett helt liv på gnagarblandning (gottis gottis) gör kanske inte heller att man tycker det känns så himla kul att käka simpelt hö.

Ja lite tankar iaf.

Alltså, vet inte om man kan hitta alfalfahö till bra pris, oxbow har jag hemma en påse, ger några strån då o då som gottis. En påse kostar väl 55-60 har jag för mig? Om man skulle ge en liten näve uppdelat på två ggr om dagen i höet kanske påsen räcker 1½ månad? Tippar jag. Men vore ju bättre med billigare. Annars finns det ju pellets på alfalfa, men då kan man inte riktigt använda det till hötricket. Men att pröva oxbowhöet en påse och se om man under den månaden lyckas få honom att testa höet, kan ju vara värt.. Sedan kan man ju ev. trappa ner det och ta bort så småningom. Men ska de ge alfalfa så är det ju viktigt att de förstår att de måste ta bort lite av blandningen eftersom alfalfan är så högvärt näringsmässigt och mineralmässigt.

Lycka tillCool

hobbymupp
0

#30, Jag har två påsar alfaalfa från oxbow hemma så de kanske kan få köpa från mig dådå. Ger en liten näve/dag till min växande tös blandat med det vanliga ängshöet.

Jag önskar man hade en sån device som veterinärerna (de bra iaf) har hemma så att man kunde kolla kindtänderna mer regelbundet.

För att gå tillbaka till foderjämförelser så funderar jag på det där Jr Farm Grainless Complete dvärgkanin, det säger ju att det är helt fritt från spannmål o skit. Vad tycker ni om det? Är det någon som kan hitta en analys på innehållet i %?

Meister lampe har lite för lågt fett och protein för min växande utställningskanin. Just nu har jag cuni complete som hon växer bra på, men det är ju inte det jag siktar på att använda resten av hennes liv. Just nu är planen att hon får växa färdigt på cuni complete (+örter, grenar+hö osv såklart) och sen byter jag till typ Meister Lampe eller liknande när hon är "färdig". Hörde att LinaR skulle skapa nån naturlig blandning med wiesenflakes också, intressant då hon också har utställningskaniner..

minaninar
0

HÄr är JR FArms analysen på den sädesfria pelletsen.. jag tycker den ser rätt bra ut, ingredienserna ser också bra ut tycker jag.

http://shop.jr-farm.de/JR-Grainless-Complete-Zwergkaninchen.html

alla värden är vad jag kan se bra.

Innehållet.. hehe.. det står väl på svenska på zooplus? Det är lite olika gräser som jag inte direkt kan översätta o lite annat. Fråga om d r någon grej du undrara över.

Linas blandning är väl ett faktum, det är väl bara att fråga om kostnadsförslag.Skrattande

hobbymupp
0

Åh, det va ju liiite högre protein och fett iaf! Såhär är ingridienserna;

Timotej, hundäxing, blågräs, groblad, rödklöver, ängssvingel, daggkåpa, ärtflingor morotsbitar, åkerböneflingor, tärnade palsternackor, pepparmynta, linfrön, svart kummin, tärnade äpplen, linfrö, maskrosblad, tärnade rödbetor, nässlor, kamomill, svart kummin, vitaminer.

Det har dock ett väldigt lågt kalciuminnehåll, något om min 4månaderstös verkar ha brist på och ska få tillskott.

minaninar
0

JO det är sant, men där kommer alfalfan in i bilden… mkt kalcium! Kan nog ge halvt generös näve till henne.

hobbymupp
0

#34, då kör jag på lite mer alfaalfa dådå, man blir ju lite rädd med att överdosera. x) Veterinären ska maila docering på tillskott till mig. Vanliga kalcium-brustabletter :P

minaninar
0

JO, men alltså.. alfalfa är ju kalcium i? Varför skulle kalciumbrus behövas?Förvånad Det är ju därför vuxna djur inte ska ha alfalfa bla, för det är för mkt kalcium? TIll unge kan man nog ge nästan fri tillgång på det? Fast ja.. inom rimliga gränser då.Tungan ute jaja.. du ser ju om urinen börjar se tjock o vit ut.. eller om du får väldigt kraftiga kalkfällningar och beläggningar i lådan, då vet du att du ger för mkt och kan börja sänka.

oliwwiaa
1

26# Jag testade ju att gnida in en Meister Lampe bit i lite jordgubb för någon dag sedan. Jag myste lite med henne nyss, och då kom jag på idéen att hon kanske skulle bli ännu mer intresserad om jag gned in det i hennes favorit godis. Jag brukar inte ge det till henne då det inte är särskilt nyttigt :- Det blev i vilket fall som helst en poppis, hon gnagde några tuggor men efter ett tag bara hon slickade… Vilket inte riktigt var tanken :O Men jag ska nog lägga en sådan bit i matskålen ikväll tsm med lite krossat ML, det är ju alltid värt att testa! Det börjar iallafall gå frammåt och lite lättare än i början :)

hobbymupp
1

#36, ska fråga veterinären om jag kan ersätta brus med alfaalfa, hon kanske inte räknade med att jag hade det…

minaninar
0

#37 Hoppas att tillvänjningen ska ge resultat. Känns ju alltid lite snopet när man rekommenderar folk att skaffa nytt och nyttigt foder, när deras kaniner nobbar. Men som sagt, vem byter frivilligt (baserat bara på smak) från att äta t.ex. croissanter med nutella till frukost till havregrynsgröt.Skrattande Men om man framhärdar brukar man kanske upptäcka att havregrynsgröten var ganska god med och att man mår bättre. Tycker ändå att min kanin alltid verkar uppskatta de nyttiga grejerna efter viss prövotid - visst vissa grejer gillar han ju mer.Oskyldig

#37 borde ju funka, men bra att fråga tycker ja, berätta gärna vad hon sade!

Suskiv
2

Kan ju säga att Rexen numera äter ML med god aptit. Dvv är mer kinkig men äter efter ett tag. Men så får de ju även Cuni complete så jag förstår dem.

oliwwiaa
0

39# Tror du att jag bara skulle kunna lägga ML och inte hennes gamla pellets utblandat idag, eller blir hon dålig i magen? Det har snart gått en vecka sedan hon fick ML för första gången. Och om jag ger henne hö också så kan ju hon definitivt inte svälta om hon då är så kräsen och nobbar Meister Lampen igen… 40# Gjorde du något speciellt för att få dina att gilla det? Haha, jag har nästan tappat tron på att hon någonsin kommer äta det, men jag ska inte ge upp hoppet! Vad gör man inte för sin lilla plutt :P

oliwwiaa
0

39# Tror du att jag bara skulle kunna lägga ML och inte hennes gamla pellets utblandat idag, eller blir hon dålig i magen? Det har snart gått en vecka sedan hon fick ML för första gången. Och om jag ger henne hö också så kan ju hon definitivt inte svälta om hon då är så kräsen och nobbar Meister Lampen igen… 40# Gjorde du något speciellt för att få dina att gilla det? Haha, jag har nästan tappat tron på att hon någonsin kommer äta det, men jag ska inte ge upp hoppet! Vad gör man inte för sin lilla plutt :P

minaninar
0

#42 Ja, det tror jag faktiskt att du kan göra. Du får väl gå och kolla lite att hon får i sig hö (och eventuellt ML) ordentligt.. Men äter hon bra med hö så ska det funka. Jag skulle våga göra det om jag var du. Sedan får du väl se hur du tycker det går. Om du själv har kvar några av det gamla så kan du ju ev. ge det lite som belöningsgodis eller nåt i den stilen. Men som sagt, håll koll på höåtgången och bajsandet..

oliwwiaa
1

43# Då blir det nog så ikväll! Kanske kan handmata henne med lite hö före också, ifall ngt oväntat händer. Jag prövade att blanda i 1-2 bitar ML i en vattenflaska och mata henne, vilket var betydligt mkt lättare än de andra metoderna, det var kanske inte det godaste hon ätit/druckit men det funkade :D Fast ofc ska hon få rent vatten om dagarna och bara sådant någon gång då jag ger henne någon droppe.

minaninar
0

#44 Kul idé att blöta upp dem! Har för mig (fast ej säker) att wiesenflakes o dyl ibland blöts upp till hästar.. Att det tom är ett tips?. 
Klart jag förstår att du har vanligt vatten också.. Men jag måste nästan prova "pre alpin à la Oliwwiaa" (pre alpin är ungefär som meister lampe fast importerat hehe).. Ska tom ta en oxbow hökaka o skrapa loss lite o testa.. spannend..Oskyldig

Kul idé och tja.. gillar hon dem uppblötta så varför inte. Det enda är ju att jag tror att man då måste typ ta bort efter ca 12 timmar (?) så att det inte jäser eller blir nåt annat skumt.. Men om man bara blandar ut lite..?

Vem vet.. en dag sitter hon där o mumsar ML som hon aldrig hade gjort nåt annat i sitt liv.. (hoppas vi i alla fall).Tungan ute