Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 789 ggr
Imasy
0

Ungarna bara dör hela tiden

Jag vet inte vad jag gör för fel.

Hade två kullar, totalt 11 ungar, födda med fem dagars mellanrum. När de kom upp i en ålder av ca 4 veckor började de dö en efter en efter en…

De har varit pigga, glada, gott hull och varit som vilken kanin som helst. Haft god aptit och inte visat något som helst tecken på sjukdom.

Igår hittade jag två ungar till döda i buren/hagen. Nu är det bara tre ungar kvar. Två av dem kan flytta om fem dagar, men jag vet int eom jag vågar sälja dem, tänbk om de dör i nya hemmet?

Men varför blir det såhär? Hur kan till synes helt friska sunda ungar bara dö knall fall??

Fridaaaa
0

Hade kollat upp hos veterinär,för det där är inte normalt :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Suskiv
0

Håller med #1 ta dem till vet, kan ju vara nått smittsamt virus eller liknande. Rengör alla burar och tillbehör med Virkon S.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

mandyosv
0

Du kanske har gett dem något giftigt…

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

mandyosv
0

Sälj dem veterinärbesiktigade så slipper du känna press för att du är rädd att de ska dö. Dör de trots att de gått igenom veterinärkontroll så erbjuder du en ny kaninunge till dem men slipper känna dig oseriös då du ändå besiktigat de bebisar som var kvar.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[Tilde]
0

Jag har för mig att du hade fått ungar av två brokade/mantlade kaniner förut? Kanske har något med det att göra? Förvånad

Fridaaaa
0

En undran: Båda föräldrarna är inte brokade och/eller mantlade?
Så ungarna är vitscheck? bara en tanke…

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Suskiv
0

Såg nu att båda föräldrarna var brokade. Då har du troligen anlendingen till att det dör där. Vitscheckar dör oftast i förtid.

Sälj inte de restrerande ungarna och om du ändå gör det så meddela de nya ägarna att det är stor risk att ungarna är vitsheckar och kan dö i förtid.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Imasy
0

Borde inte ett virus också drabba de vuxna?

Jag vet inte va det skulle vara. Vattnet kommer ur samma kran som vi människor dricker ifrån. De äter samma hö/pellets som de vuxna alltid har gjort, och de har varit utan symptom.

Jag vet inte hur en veterinärbesiktning skulle kunna vara för trygghet här i detta fall. Dessutom så var dessa parningar inte planerade, och det ska inte bli fler ungar heller, såledces kan jag inte heller ge dem en ny unge i framtiden.

Det är bara ena kullen. I den andra kullen är mamman japan, utan brokning.

Det som är så konstigt är att det måste gå fort. Verkligen fort. Igår åkte jag och hämtade sambon vid tåget, kikade till dem innan jag åkte, då var allt bra. Fyra timmar senare när jag ska gå ut och ge dem man mm så hittar jag två ungar döda.

Först hade jag en paranoid tanke att någon sjuk människa är här och förgiftar dem, men det faller på att de vuxna är till synes friska.

[Tilde]
0

Usch vad hemskt! Rynkar på näsan Veterinärbesök är nog bäst då, så ni får veta vad det är för fel på dem.. och i så fall kanske kan förhindra ytterligare spridning och sjukdom om det är ett virus.

Imasy
0

Jo, men de är ju redan döda och begravda, så obduktion är väl inte på sin plats nu tyvärr.

Är det en smitta så gissar jag på att den är luftburen, då burarna med ungar står i varsin ände och de har inte haft kontakt med varandra.

Vilka smittor finns det bland kanin som har denna typ av symptom? Vi har mycket harar i vårt område, har dock svårt att se hur de skulle kunna komma i kontakt med våra kaniner, men kan det ha ett samband?

[Tilde]
0

#10 Allihopa? Gud vad tråkigt… och hemskt :( Vet inte vad det finns för luftburna sjukdomar hos kaniner. Hoppas någon annan kan svara på det.

Imasy
0

Nej, 3 ungar av 11 lever fortfarande. De är pigga, äter som de ska etc. Men de som är döda är ju begravda.

De är som vilka friska kaniner som helst, så jag har svårt att se vad jag skulle be veterinären kolla dem för. Ska jag åka dit vill jag ha mer att gå på än att komma ut med en "luddig flumdiagnos".

Vincent...
0

var buren ute?

dom kanske belv överhettade?

HAHAHAHAHAHA…..

Stephanie
1

Om någon mer unge dör, kolla om du kan skicka den till SVA.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Imasy
0

Nej, nu bor de i garaget pga att de fick ungar, så de skulle få lugn och ro. Där inne är det svalt, bra ventilation etc, så det tror jag inte heller är problemet. garaget har endast lite morgonsol, annars är framsidan, där garaget är, i skugga resten av dagen.

Får nog göra det.