Mycket blindtarmsavföring
Hej min kanin bajsar mycket blindtarmsavföring ibland tex idag men det värkade som han hadde ont i magen (bajsade stora retså lösa pluttar) ;P men det verkar ha gott över, men ska dom bajsa så mycket blindtarmsavföring? är det något med peletsen (han brukar inte äta så mycket pellets bara hö och fröstänger och grönsaker)
Blindtarmsavföringen är ju som små pluttar som sitter ihop i en klase (typ som vindruvor, fast mindre då…), är det sådana han bajsar? Är det de som du menar är kletiga (för det är dem), eller bajsar han vanligt bajs kletigt också?
Om kaninen inte äter sin blindtarmsavföring så betyder det att han har fått för mycket gottis och näring i maten. Fröstänger är inget vidare bra för kaniner och grönsaker ska de också få sparsamt av. Örter och grenar (utan så mycket blad) är bättre att ge!
Vilken pellets ger du? Jag skulle fokusera på att låta honom äta hö ett tag så borde klet-bajset försvinna :)
hans pellets heter Supreme Science Selective Rabbit, tror jag det heter :)
Fröstänger är väl helt fel att ge. Typiskt sådant de lurar på en i djuraffären som inte är nyttigt alls för kaninen.
Sedan kan du skriva värden som står på påsen med pellets.. näringsvärdena alltså.
Hur mkt ger du av pellets?
Hur mkt och vilka grönsaker ger du?
Undvik att ge morot, det är på tok för sött för kaniner, och förutom betakaroten (som de kan få i sig på annat sätt, t.ex. i pelletsen) så är det inte särskilt nyttigt i övrigt heller. En typisk grej som kaniner får lös avföringa av. Det du beskriver låter som dåligt formad blindtarmsavföring, sådan äter de aldrig. Som sagt ovan, koncentera dig på hö, vatten och en möjligen lägre pelletsgiva (beroende på vad du ger nu). Strunta i grönsakerna. Om du nödvändigtvis vill ge skaffa färsk koriander i kruka på kryddgrönthyllan i mataffären. Inga kalorier, inge socker, o nästan inge kalcium.. alltså en bra nyttig treat till en liten kanin. Men ge inte allt på en gång.. Den räcker här 2-3 dagar, och längre brukar den heller inte vara fräsch.. Men är det väldigt kladdigt så hoppa över allt färskfoder.
Är han kladdig i rumpan så måste han tvättas, morgon o kväll eller så ofta det behövs så att inget kladd får stanna kvar. Bara med vatten, och eftertorka mkt noggrant med handduk.
pelletsen:
protein 14.0%
olja 4.0%
vitamin A 10.000 IU/kg
aska 8.0%
kalcium 0.6%
fosfor 0.4%
koppar 10 mg/kg
vitamin D 3 1,000 UI/kg (kopparsulfat)
Vitamin E 50 mg/kg
fiber 19.0%
ung. 1dl
oftast en bit gurka eller paprika (gul)
(innan hade jag två pellets sorter i men han åt bara Supreme science selective Rabbit)
Köpte ett paket av den pelletsen och såg att den hadde gått ut 13 juli (tur att jag inte öppnade den)
Han har bara en kiss fläck i rumpan, ska jag försöka få bort det?
här är ingredienserna vet inte om jag behöver skriva det också men jag gör det i allafall
spannmål,alfalfa,vegitabiler.olja och fett,mineraler,salt.L-lysine,DL-methionine.
:)
#4 Det är en ok pellets tror jag. Kunde haft mer fibrer, men i övrigt ser det ganska bra ut. Men 1 dl per dag låter mycket om du inte har en stor kanin. Till en kanin på ca 2 kilo är det lagom med 2, kanske 3 matskedar (0,3-0,45 dl). Ger man för mycket pellets äter de för lite hö och då blir resultatet ofta krånglande magar.
Gurka och paprika är inte de bästa grönsakerna att ge, båda är egentligen frukter/bär. Man ska i första hand ge blad och stjälkar. #3 tipsade om koriander, det är bra. Andra exempel på blad/stjälkar man kan köpa i mataffär är persilja, endive, dill.
Kissfläcken behöver du nog inte oroa dig för, vissa hanar gillar helt enkelt att gå runt med kiss på rumpan :)
Men är det bajs i pälsen är det viktigt att göra rent.
#6 jag gav han 1 dl innan när jag hadde tre sorter för på paketet stod det hur mycket man skulle ge beroende på hur mycket dom vägde ;)
jag vet att han gillar dill. ;)
han är lejon kanin bladat med dvv , hans mamma är hälften lejonkanin hälften dvv men på blocket stod det lejon kanin (köpte han av en jag "känner typ") vet inte vad pappan är för någon ras .
Hur mycket ska jag ge då?
kan lägga ut en bild här sen måste bara lägga bilderna på datorn, så ni ser hur stor han är fast ni kan ju också kolla på min profil bild men då ser man ju inte kroppen eller vad man ska säga :)
Ge mindre och mindre pellets, tills du ser att han inte bajsar så mycket blindtarmsavföring. Så håller du den mängden och ger ennu mera hö/gräs.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Hehhe kopplet är sönder gnagat ;)
hur mycket pellets ska jag ge tror ni?
Vilken sötnos!
Alltså akta på det kopplet så han inte smiter.
Tillfälligt kan du ju laga med silvertejp (snacka med den som har hand om verktygslådan o sådant hemma hos dig). Men nytt koppel är nog på plats.
Ja ge mindre o mindre tills ingen sådan blindtarmsavföring kommer. Skulle tippa att 1 msk eller 1½ räcker. Men fasa ner som elinab sa. Bättre än att bara skära av direkt i detta fall.
Bajset måste bort så fort det blivit kladd. Urinfläck.. tja, alltså är det relativt torrt så är det ingen fara (missfärgad päls). Är det av någon anledning alltid blött och fuktigt hela tiden måste det tvättas, och dessuto, skulle det vara fallet måste man också ta till veterinär för det kan betyda att något annat är fel.
#11 har ett nytt koppel + sele , men bilden är några veckor gammal ;)
det är bara en urin fläck det är tort och så (han är ducktig på att slicka sig ;P)
#12 Hehe.. så¨bra
Båda sakerna alltså, ny sele o att han slickar sig duktigt.