Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 815 ggr
Mannez
0

Det kan väl inte stämma?

Läste detta nyss på en hemsida: "Det brukar finnas två raser att välja mellan i affärerna; dvärgvädur och dvärgkanin. Dvärgväduren kan bli 10 år högst. Och dvärgkaninen kan bli högst 3 år"

Det finns ju först och främst ingen ras som heter dvärgkanin och det där med åldern kan väl inte stämma? Alla kaniner, både stora och små kan ju bli över 8 år om man sköter de bra och de inte drabbas utav sjukdom eller så.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Viccan92
0

Eh okej det låter ju helt knäppt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

vevve89
0

De brukar ha dvärgvädur eller hermeliner i djuraffärer =/ Är det hermelin de kallar dvärgkanin isf?

Beatrice_Love_Kaniner
0

det är absolut inte sannt att de bara blir tre! :( Min första kanin blev typ 12! o han var en dvv

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

Mannez
0

Ja, ibland undrar jag vad det finns för hemsidor egentligen.

vevve89
0

Jag har en dvärgvädur just nu som fyller 9 i oktober…

Åldrar på mina kaniner;

Pelle (dvv); ca 1 år (blev ihjälbiten av hund)

Jocke (bondkanin); 2½ (klarade ej kastrering)

Molly (dvv); ca 2 år (hade pasteurella som hon klarade sig ca 1 år med)

Snövit (blandis); 2-3 år (blev ihjälskrämd)

Sötnos (vädur); 5 år (Hade ngn sjukdom om jag minns rätt)

Ciara (löwenkorsning); 3½ år (ihjälskrämd av råtta som tog sig in i buren)

De jag har nu;

Robin (dvv); fyller 9 i oktober

Cäzzie (löwenkorsning); 4 år (lever med mild grad av pasteurella)

Rozie (löwen); 2 år typ 15-16/8

Stiinisen
1

Finns ingen ras som heter dvärgkanin ? 
Dvärgkanin är ju en grupp ( ex dvärgvädur , hermelin osv)

Vad konstigt O_o

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

[Wera]
1

Det stämmer absolut inte :) pinsamt för dom ;) Oavsett ras kan de bli över 8 år men mindre kaniner verkar bli äldre än de stora precis som små och stora hundar.

hobbymupp
0

Dvärgkanin är det djuraffärerna säger till sina köpare att kaninen är, men sen kan det vara vad som helst. :S

Dock är det nog ganska ovanligt att jätteraserna blir 8 år, de lever ju i allmänhet lite kortare tid än de små :/

Fridaaaa
0

Haha helt galet fel! haha

Dvärgkanin är ju benämning på alla dvärgraser;)
Så 6-10 år blir dem ju :P

Jätteraserna blir i regel 5-7 år skulle jag säga, beronde på Avel, hur dem levt osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zakarias
0

Angoror lever nästan bara i fem år, men "dvärgkaniner" kan bli mycket äldre.

Mannez
0

8# och 9# Min morfar hade en fransk vädur en gång när han var ung, hon blev 10 år och fick totalt 7 kullar.

Men jag visste faktiskt inte att stora raser oftast lever kortare liv, alltid lär man sig något nytt :) Fast det är ju så med tex hundar också.

minaninar
0

haha.. vilket nonsens, gå in och berätta för dem hur det ligger till!

dessutom - om dvärgkaninen bara blir  3 år är det väl oftare för att ägarna inte fått bra information om skötsel o utfodring o vikten av att ta sjuk kanin till  veterinären..Obestämd

[Guldvingens]
0

Våran första kanin var en "bondkanin" ;) Vet inte vad det var i honom men när jag tittar på bilder NU så känns det som att han var en blandning med dvärgvädur och hermelin i åtminstone.

Eller han kanske var en s k "dvärgkanin" ;) haha. Han vägde 1,8 kg så han var iallafall i den storlekskategorin :P

Uniqs
1

Jag har fått veta att det dom kallar "dvärgkaniner" är oftast korsningar av olika slag, och man brukar säga att medelåler på dessa "dvärgkaniner" ligger på ca 6-7 år.. Kan självklart bli både äldre och yngre. Men somsagt ligger Medelåldern där ungefär.

Skulle dessvärre inte rekomendera "dvärgkaniner" om djuraffären inte vet/säger vilka raser som finns i kaninen.. Då det lika väl kan vara Belgisk jätte i kaninen.. Då är ju risken för en "okunnig" person, att den köper en bur som passar kaninen som liten, och sedan växer kaninen sig allt större. Tills den kanske knappt kan röra sig. Vilket jag inte tycker är det minsta okej.

~ Mvh Amanda v, Uniq's Kaningård ~
www.Uniqs.weebly.com

Fridaaaa
0

#14 Dvärgkaniner är alla raser under 3 kg, både renrasiga och korsningar :)

hobbymupp
0

#15, hehe, som den petiga standard-slav jag är så är ju inte alla under 3 kilo dvärgkaniner. Tex Perle egern får väga 2,5-3.2 och den är "liten" men inte dvärg. Inom de renrasiga finns det ingen dvärg som i standarden som får väga mer än 1,9 kilo dvs typ 2 kilo för att få full pott. Hehe, sorry för överpetighet. ^^

Fridaaaa
0

#16 Ingen fara hehe :) Du har helt rätt.
Men kaninen inom den lägsta gruppen om man säger så då? :)
Inom just "dvärggruppen" Kan man säga så? :)

Uniqs
0

#15 Yes, men har även hört att vissa djuraffärer köper ifrån "massuppf", och då kan man ju aldrig riktigt lita på vad dom säger.. Sen så är det ofta man ser kaninungar som är alldeles för små/unga för att äns sitta i djuraffärer utan mamman.. Så då vet man ju nästan aldrig hur stora dom kan bli..