sätta ihop två kaniner
Hej!
Som ni kanske vet så har jag letat efter en kastrerad hane till min lilla hona och jag har hittat en somm är när och verkar super! Men innan jag ens ringer och frågar om han är kvar så tänkte jag fråga om hur ni har gjort när ni har satt ihop era kaniner. Jag kommer ha tillgång till två burar och en kompostgaller Hage och ett rum dom kan springa fritt i. vilen plats skulle ni välja för att låta dom träffas för första gången?
Jag vill ha all"info" jag kan få om ihopsättningar så fort som möjligt.
Mvh/Ellen
Mvh/Ellen<3
Jag har två hanar tillsammans, de är bröder och har alltså växt upp ihop. De kommer så småningom att kastreras då vi bara ska ha dem som sällskapsdjur.
Ett tips? när de ska mötas för första gången är antagligen att ha båda i sele och låta dem nosa på varandra eller ta kompostgallret och göra det till två delar (du kan bara skjuta ihop det så att de inte kan komma in till varandra). Så kan de nosa på varandra en stund och om det verkar gå bra kan du släppa in dem tillsammans och hålla koll på dem :)!
Hoppas det går bra :)
Klara & Tinycee
Jag skulle välja en neutral plats där honan inte har varit tidigare eftersom hon kan hävda sitt revir och ev skada hanen.
Det bör också vara gott om plats så att de kan springa undan från varandra om de behöver.
Vill du så kan du låta dem springa i rasthage med galler mellan dem så de får en chans att nosa på varandra först och se hur det går innan du släpper ihop dem på neutral mark.
Så hade jag gjort och skulle det bli fight så får du sära på dem helt enkelt.
Ja jag tror att jag ska ta kompostgaller hagen(6 galler) o ställa den i typ vardagsrummet och låta dom hälsa på varann med ett galler imellan och om det funkar så tar jag nog bort gallret. Om dom bråkar och jag måste ha dom åtskilda flera dagar, ska jag lägga in mat ,hus, toalätt och allting till hagen eller ska jag flytta honan till en ny bur och hanen i sin gammla bur bredvid varann? alltså i det rumm som honan bodde i förut.
Mvh/Ellen<3
#1 Du vet väl att det är olagligt att hålla två fertila hanar ihop?
De kommer att slåss och kastrera varandra, om de inte redan gjort det vill säga.
Hanar ska hållas skilda från senast 10veckor och sättas ihop 4 veckor efter kastreringen så alla hormoner får gå ur dem och de hinner läka lite.
TS, det brukar gå bra att sätta hanen i buren du vill ha kaninerna i, och sedan låta honom bli lite hemmastadd och sedan sätta ihop dem där.
Men du kan också om du vill sätta ihop dem först i hagen och sedan flytta in dem i hanens bur :)
#4 Okej tack! :)
Mvh/Ellen<3
Men sen om man sätter ihop dom kan man väl ha dom i en kompostgaller Hage?
Mvh/Ellen<3
putt
Mvh/Ellen<3
Imorn åker vi och kollar på honom:)
Mvh/Ellen<3
4# Uräskta om jag kommer med lite OT, men det är väl inte olagligt att ha två fertila hanar ihop? Jag hade ett par kullbröder ihop, okastrerade, de fungerade hur kvar ihop som helst, men jag blev tvungen att sälja dem för att jag behövde deras plats. Men vart har du läst det någon stans då?
Hälsningar Amanda och kaninerna
Imorse vaknade jag av att Trassel(kastrerade hanen heter så) och Ängla sprang runt i buren och jag trodde dom brukade men sen förstod jag att dom lekte. Men när dom bråkar så "luddar" dom ju och det gjorde dom nu med.Jag är rätt säker på att dom inte bråkade eftersom dom jagade varan och gjorde glädjeskutt(Vett att dom hoppar så när dom är rädda också)men dom morrade inte vilket dom gör när dom bråkar.Annars gillar dom varann :)
Mvh/Ellen<3
http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf
Läs kap. 8 1§, fick även detta bekräftat vid en inspektion här (i hästärenden då, men jag passade på att fråga om kaninerna) och nej, fetila hanar får i enlighet med lagen inte hållas tillsammans.