Tänkvärt vid burbygge?
Har ni några tips? på vad man ska tänka på extra mycket vid eget burbygge?
Tänkte bygga en egen utomhusbur som är tänkt att hålla året om till min kanin som då ska få flytta ut nu i augusti.
Det enda jag vet är minknät och att ha buren högt ovanför marken.
Något mer spontant ni kommer på?
asso, alla säger ju att plywood är så himla bra… Men det klarar ju inte av att vara ute året om, då ska man ha ett annant slags plywood som är till för att vara ute/ tåligt osv. Kommer inte på vad det heter. Ett stuptak (eller vad det heter) lutande tak så att snö och vatten rinner av, ingen isolering, smarta förvaringar? :) Och kanske lite mer upphöjt så att gräsklipparen kommer under :)
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
måla med t.ex. kallasfalt i botten och 15cm upp på väggarna så håller den längre =) Varje sommar flyttar jag ut kaninerna från 6-fackaren och ägnar några dagar åt att städa ur, köra med högtryckstvätten, måla om och sist men inte minst desinficera med virkon. Man får tänka att en bur i trä är som ett hus - den behöver underhållas, men gör man det så kan en bur hålla sig fräsch i 20år utan problem =)
Ett tips? är också att strunta i isolering
Ska du göra en enfackare, tänk på arbetshöjden. Att behöva luta dig är inte kul.
För mig som är 160 lång är en bur på 80 cm höjd perfekt, då kan jag stå rätt upp och gosa med kaninen.
50 cm ben, passar perfekt till mina lågstadiebarn, perfekt höjd för dem att gosa med kaninen.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Använda något under så att det inte blir förstört av kiss, ex våtrumsmatta eller lack. Har inte byggt bur men detta var bara ett tips? :)
Tak papp eller plåt på taket så det är ordentligt tätt.
Inte använda osb, tyckte det var värdelöst hur mycket man än oljade och målade.
Bygde av sådana där brädor som är fasade i ändarna så man skjuter ihop dem med varandra, blev kanon bra. Mins dock inte vad de heter.
Lägger upp en bild på en av burarna under byggandet.
Håller med #3
Finns inget värre än att städa och pilla i burarna längst ner på min 6-fackare och halvt få ryggskott!^^
När jag fick hem min bur (som är hemmagjord av min faster) så bytte vi taket, och då tog vi ett sibirskt lärkträd som tak :)
Och sen takpapp över det :)
OTROLIGT bra trä!
Men dyrt..
Men min bur är inte isolerad och det behövs inte :)
Och sen är taket på kaninhuset ( som han har som hus, haha) i plywood :)
Jag tjärade taket försy och la sedan på plåt, håller kananon.
Har även målat buren invändigt med tre lager färg för att lättare kunna hålla rent.
TÄnk på att man ltt ska kunna komma åt överallt och även kunna byta ut delar utan att behöva riva hela buren.
Att taket måste gå ut lite i kanterna (en det är ganska självklart).
Sen att man ser till att det inte blir massa springor här och var som det kan blåsa in vind i. Bygg en kant eller sätt en planka på nederkanten av buren (där du har nätet) så att spånen inte åker ner överallt på marken/golvet.
Och se till så det ej är "springor" mellan gollvet och ramen, inte som det kommer in luft i, men jag byggde en "stomme" först och satte sedan på skivor på utsidan och emellan "stommen" och skivan kan det lätt fastna sågspån och sånt, så spackla där om det blir några springor! (säg till om du ej fattar hur jag menar).
Tänk på att ställa buren där det inte blåser in, och främst där det inte kan REGNA in! Jag har fått flytta på min bur tillfälligt för vi håller på att bygga om, och idag när det regnad såg jag att det hade regnat in så jätte mycket av buren var blöt. Har fått lägga en tygbit från en markis över buren tillfälligt haha