Vad gör man bäst? (Zooaffär)
Häromdagen va jag inne på en djur affär på backaplan i göteborg, jag brukar gå dit och kolla in djuren m.m.
Dem har allt möjligt, kaniner, marsvin, fåglar, fiskar och en massa degus, lite garbiler, hamster ja ni vet, typ allt.
Jag kollar självklart på kaninerna och marsvinen, dem hade fått in vita rex dvv, och nä nu fick ja gärnsläpp, men långhåriga hermeliner (kommer ärligt talat inte på va de heter) ja tror de är hermeliner, men kan lika väl vara något annat…
Dem bor i en av marsvinens boxar där höjde inte ens är 30cm hög!
Visst dem är små, än, kanske 7 v nu, men ja blev frustrerar av å se 2st sitta i den trånga lilla boxen. och inte nog med det. Så va de så in i bomben varmt där inne, säkert 30 plus, om inte mer…
jag såg på djuren hur varmt dem hade det.
Men hur ska man kunna prata med personalen på ett bra sett?
För jag vet att dem är väldigt okunniga och inte bryr sig direkt. Jag tror de är en familjeverksamhet. Känns som det.
Jag skulle vilja prata med dem, men frågan är ju om dem ens kommer å ta åt sig? och på vilket sätt är de bra å lägga fram sin åsikt?
Bästa vore ju, om någon mer kunde göra det, men ja kan inte ta med mig nån bekant eller så, efter som ingen är insatt som jag, när de gäller skötsen av djur.
Vad anser ni?
(inga kommentarer på att ''ja skulle skälla ut, blir förbannad m.m'' för man kommer ingenstans på de sättet, trots att ja blir förbannad på hur dem behandlar djuren)
Får man ta kort inne i en butik för övrigt? eller vad säger lagen om det?
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
Jag jobbade i en zoobutik i 1½ vecka och fick se både det ena och det andra vad gällde skötseln av djuren. Vanvård rent ut sagt. Jag tog iaf kort och sa sen upp mig och anmälde butiken till länsstyrelsen.
Just när det gäller djur är det svårt att prata med personal på ett bra sätt utan att folk blir sura. Är det riktigt illa så tycker jag absolut att en anmälning hade varit på sin plats. Och eftersom 30cm i höjd är långt ifrån lagligt så kan de inte heller neka till att de håller djuren på ett olagligt sätt.
Om du ska prata med någon så är det bästa att prata med chefen då jag själv som anställd vet att om någon kund kommer och säger "hörrudu du vet väl att……" så är man som anställd ofta ganska maktlös. Så det är bättre att gå rakt på chefen i så fall.
Ang. lag om att ta kort eller inte så har jag faktiskt ingen aning, men jag anser att djurens välbefinnande kommer i första hand. Har svårt att tro att någon kan skälla på en för att man har tagit kort som bevis på vanvård, om nu ärendet går igenom dvs.
vet någ vilken djuraffär du menar, marsvinen har ingen hög höjd så att de kan inte stå på sina bakben och kika över. :(
förr hade dom inget hus för marsvinen utan bara en sitthylla som var riktad så att kunderna kunde se dom,så dom kunde ju inte gömma sig någon stans.
tycker det är väldigtvarmt där inne,för nästan alla kanin ungar ligger på sidan av värmen, burarna är också små . en gång satt det 6 st kaninungar i en sådan liten kaninbur där kaninerna ska vara.
kaninerna och fåglarna är också i samma rum, stakars kaninunge som kommer dit när den är 5-7 veckor och möts av alla fåglar som piper ock kvittrar hela dagen.
några djur jag tycker riktigt synd om är duvorna (det är vita duvor vet ej sort) som har bott där sedan 2010,
dom kan inte flyga så högt, utan bara till några sittpinnar. duvorna var också tillsammans med några små kycklingar/höns (gråa små fjäderfään var det iallafall).

HAHAHAHAHAHA…..
ta kort i smyg me mobilkameran. låssas att du smsar.
HAHAHAHAHAHA…..
2. Ja de är den jag menar. Marsvinen har inget hus, utan de är ju typ som en sitthylla dem har…..
Kan tyvärr inte ta med mobilen, så har ett problem där…
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
låna någons mobil.
HAHAHAHAHAHA…..
5 Kan inte de heller, inte så att nån vill låna ut sin egna mobil… men skit samma. Får se va jag gör
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
det finns kameror lika små som mp3er
//Joanna
#4 Dem måste inte ha hus, bara dem har ett gömställe att kunna söka sig till, dock ska det finnas 1 gömställe/marsvin.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
7, ja tänker inte slösa pengar på att köpa små kamror :P
8 jo de vet ja. men marsvinen har de inte bättre heller då dem är sj eller sitter med en kanin. Iband kan dem få vara tillsammans. Men deras gömställe, kan man inte alltid kalla de för gömställe…. men ibland har dem bättre när de gäller sitt hyllan.
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
#9 Nej det vet jag, jag har marsvin så kan om dem ;)
Det är dessutom lag ju på att marsvin ska vara minst 2 st. Och kanin räknas inte som sällskap :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
10 Det vet ja :) Men känns konstigt att ja som kund, ska tala om för dem skötsel m.m, de har ja gjort en gång när en kund fråga en sak om akvarium, hon sa fel, sa att de inte behövdes å då klampa ja in och tala om hur och varför man skall göra de å att de är ganska viktigt, nu minns ja inte exakt va de va, va endå nåra årsen. Men ja…. tycker inte de är kul :P
Bättre är om man skulle vara någon mer, för tror knappast att dem bryr sig om 1 kommer och frågar… (har dem inte gjort tidigare)
Gi in på min profil
För att se mina kullar.