Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 604 ggr
devilsdaughter
0

När flytta ut kanin som ev haft lunginflammation?

Min kanin har varit förkyld i ungefär en vecka, när han slutade att äta och blev rejält hängig tog vi honom till veterinär, de kunde inte höra något i lungorna men gav antibiotika eftersom han var så dålig och det antagligen var lunginflammation på G.

Jag klämde in 2 doser medicin samma dag och stödmatade med uppblött pellets. Han var riktigt dålig, låg lealös över vattenskålen, var otroligt nära att ta bort honom då. Lungorna (tror jag) svullnade upp!?, Var som två mjuka stora bölder i storlek med en apelsin på var sida precis under revbenen. Riktigt läskigt. Vi lät honom iaf vara under natten och var beredda på att han skulle vara död på morgonen. På morgonen (igår) var han dock piggare och nu äter han gräs, morotsblast och lite av en "godisgnagarblandning". Allt annat vägrar han äta.

Det jag funderar på är att när han blev sådär dålig och vi uppsökte veterinär så tog jag in honom och satte honom i en innebur. Tidigare har han varit ute- alltid. Grejen är den att han har fått en ny bur där han kan hoppa ner i en utegård, Men nu iochmed att han blev sjuk så har vi kommit fram till att det kanske drar en del i den och att det kanske var det som gjorde att han blev sjuk kombinerat med att det har varit ganska kyligt på mornarna. Nu är han ju som sagt piggare, går fortfarande på antibiotika, men jag tror inte att han trivs i inneburen och vill helst få ut honom så fort som möjligt.

Men hur gör jag? Han har ju varit inne i 3 dagar och vänjer sig ju vid den jämna varma temperaturen som är inne. Igår tänkte jag sätta ut honom ( i en annan utebur då såklart) men han kändes så slak i kroppen då jag bar honom så jag satte tillbaka honom igen. När vågar jag flytta ut honom igen? Eller ska jag ha honom inne hela vintern? Men det känns verkligen som att det inte är hans grej att bo i en plastbur..

devilsdaughter
0

ingen? Fortfarande osäker på hur jag ska göra Obestämd

Vincent...
0

fråga veterinär Skrattande

HAHAHAHAHAHA…..

elinab
0

Jag hade inte satt ut honom igen förrän han är helt återställd. Hur länge skulle han gå på antibiotika?

Var i landet bor du? I större delen av Sverige kan man sätta ut en kanin fram till mitten av september skulle jag tro. Beror lite på vilket väder vi får, men ungefär.

devilsdaughter
0

tack för svar. känner att en veterinär inte riktigt har koll på just den delen.. vi bor i blekinge, så södra sverige. han ska få antibiotika i totalt 5 daga så till och med imorgon då. han äter bra nu, men vi har det ganska varmt inne vilken såklart är jobbigtför honom. vill få ut honom så fort som möjligt så han inte hinner vänja sig vid värmen inne. men samtidigt är jag rädd att ta ut honom överhuvudtaget.. tänkte tagit ut honom idsg, men så är det regnigt och rått så han är inne fortfsrande.