Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 509 ggr
zatanica
0

fler kaniner tillsammans?

Jag skulle villja höra olika åsikter och erfarenheter om att hålla flera kaniner tillsammans?

Tror ni det är möjligt att hålla 1. två honor och två kastrerade hanar tillsammans?

2.tre honor och en kastrerad hane?

Självklart beror det ju även på kaninerna i fråga hur det går,

Förutsättningarna i detta fallet är två stora burar som står öppna dygnet runt i en Hage på ca 27 kvm.

De har således mycket utrymme där de kan gå undan och vara för sig själva om de vill.

[Jawa´s]
0

Jag tror absolut att det är möjligt, bara de kan dra sig undan vilket du skriver att de kan och att man alltid är beredd på det värsta så =)

[MiniPim]
0

Om det är bra mått för 3 kaniner så är det klart, men var alltid beredd på att få sära på dem. Flört

emmaap
0

Absolut. Jag har två honor + en kastrerad hane som går i en stor bur tillsammans. De har möjlighet att dra sig undan osv, men oftast sitter de tätt ihopa och myser.

Men som du säger beror det helt på kaninerna, men ser du till att de kan dra sig undan och är beredd på att du kan behöva sära dem så ska det nog gå bra! :)

Hälsningar Emma! :)

kaningodis
0

Utrymme och tid!

Ger man de gott om utrymme så att alla får chans att skaffa sitt egna revir samt att man ger de tid att vänja sig med varandra så brukar det gå bra!

De kan bråka för att visa vem som bestämmer, det kan flyga tussar och så men sen brukar de accceptera varandra!

Lycka till! :)

Kastanjegårdens Kaniner

minaninar
0

Och att man kan fixa för dem om det inte går. Eller om det är någon som blir väldigt trakasserad och att de andra ger sig på den, eller jagar bort den, att man kan ordna att den får bo i annan bur och Hage, kanske precis bredvid om det funkar. Och att man kanske kan tänka sig att skaffa kompis senare till den som blev mobbad. Tror jag iaf… Tydligen är det inte alla kaniner som går ihop, och vissa kan mobba ut någon speciell kanin.. och skada den väldigt mkt samt få den att må dåligt för att den aldrig får ligga på den plats den vill, eller äta när och där den vill osv.. Så har jag förstått iaf.

Man ska väl iaf veta att det kan bli så, i värsta fall. De kan ju verkligen göra varandra illa om det skulle vara så.

Mannez
0

Jag tror absolut att det kan fungera

Hälsningar Amanda och kaninerna

Uniqs
0

Jag tror absolut att det kan gå.. Hade själv 3 honor och 2 kastrerade hanar i samma bur, då satte jag även in en hona samt 2 kastrerade hanar när mina andra två honor var 6 år.. ;) Funkade super efter att dom gjort upp vem som bestämde osv.. ^^ ~ Mvh Amanda v, Uniqs Kaningård ~ www.Uniqs.weebly.com

elinab
0

Jag har själv aldrig haft mer än två kaniner tillsammans. Men jag tror absolut att det går med rätt förutsättningar, finns ju massa exempel att läsa om :)

Du verkar ha iaf en grudförutsättning uppfylld - utrymme. Sen gäller det som så många andra påpekat att individerna funkar ihop och det är nog lite av ett vågspel.

zatanica
1

Jo det känns ju som att det kan lika gärna gå dåligt om bra, men har ju så man kan dela av i så fall.

DÅ har de ju ändå sälskap fast genom nät.

Har två honor nu som går i hopp nu. Men där krävdes tid och tålamod. Trodde aldrig det skulle gå, men så vipps en dag så gick det och inga problem sedan dess.

Den äldre honan var himmla på och ville bitas när jag började introducera dem genom att ha nät emellan, men fick sätta dubbla nät med mellanrum emellan så de inte kom åt varndra alls men de såg varnadra.

Så en dag låg de och sov tillsammans fast på var sida gallret. då testade jag att släppa ihopp dem igen under sträng övervakning men det var lugnt.

Så som många säger, med rätt utrymme, tålamod och tid så går säkert de flesta ihopp. Sedan kan jag tänka att det är lite som oss människor, vissa är och förblir enstöringar.