Tidningspapper i transportburen?
*Byt grupp om det är fel*
Det är så att jag ska åker till Kreta i natt, och jag kommer hem nästa söndag. Eftersom att uppfödaren bara bor några minuter bort från Arlanda, så ska vi hämta honom efter flyget då. ;) Så jag måste ju fixa med transportburen och sånt idag. Sedan ska det stå i bilen tills vi ska hämta honom.
Jag har både en vatten skål (med kant) och en höboll i transportburen. Så jag hade tänkt att lägga hö i en kompostpåse som får stå i bilen under tiden, och vatten tar vi från flygplatsen. Höet blir väl inte dåligt av det? 
En fråga till… Kan jag ha tidningspapper som underlag i transportburen? Eftersom att han säkert kommer kissa under färden, så tänkte jag att tidningspapper kanske suger upp det ganska bra? Jag tar såklart bort häftklamrarna. ;) Dem har väl slutat med "gift" i tidningen?
Tacksam för svar! :3
Jag skulle ta ett lakan, en handduk eller så att ha som underlag. De går ju att tvätta i 95 grader, så de blir ju helt rena efteråt. Tidningspapper ger inget fotfäste, lite fotfäste kan han behöva på sin första biltur.
Jag tycker inte du borde behöva ha höet i bilen när ni är på Kreta. Kom överens med uppfödaren att du får med dig hö för hemresan och lite extra av det hö som han är van vid, samt så klart övergångsfoder.
Höboll tycker inte jag du ska ha i transportburen, den är trång och bollen kan man lätt fastna i och göra sig illa på. Lägg höet direkt i transportburen. Med ett lakan ihopvikt som underlag är det bara att skaka av sedan (medan frottehanduk kan bli lite pill innan man kastar det i tvätten).
Vattenskål skulle jag inte heller ha i buren, det är troligast att han välter den och det blir väldigt blött istället..
Hellre i så fall att ha liten burk med ett bra lock som inte läcker, och helst ett lite djupare lock som man kan hälla liiite vatten i o erbjuda.
Men oroar man sig för att det ska bli varmt är det bra att försöka fläkta honom. Kanske ha en sådan där liten fläkt på batteri som man håller i handen? Eller köpa en kall dricka att lägga i buren. Kall burk eller kall pet-flaska är rätt bra.
Ni bor ju inte så himla långt? 2 timmar? Eller vad var det?
1# Ja, ca 2 timmar. :)
Ok, då struntar jag i höbollen. Men det känns lite fel att fråga uppfödaren om hö… :c Hehe, om du fattar vad jag menar. ;)
Lakan var ingen dum ide. Får väl fråga om mamma har något jag kan användå då.
Det är en vattenskål som sitter fast på gallret. Sån här: http://www.gnagarboden.se/atlasskal-p-227-c-182.aspx
Jag kan ju få i uppdrag att försöka hitta en sån liten fläkt i Kreta, om jag har tur. Vi hade en sån förut, men den har gått sönder… cx
#2 Vi brukar ge med en påse hö till alla som köper en kanin av oss, så det är lugnt 
// Rebecka 
Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat
#3 Åh, vad bra! :D
Jag funderar… Kan man kanske linda in tidningspapper i ett lakan, så blir det mjukare? Eller räcker det med bara lakan? :)
Jag tror absolut du kan säga att du gärna skulle vilja ha lite hö, säg att du kan betala en tia extra (men de vore lite giriga om de skulle kräva det, håller med Blenky, borde man kunna räkna som ingående i övergångsfoder åtminstone för resan hem när ni kommer direkt från kreta).
Jo kanske funkar det med skålen, men om han rumstrerar om eller om bilen skumpar till så flyger väl vattnet ändå ur skålen o det blir blött i buren?
Men Annars om du lägger en hel tidigning i buren.. ta bort metallen, sedan lägger du lite lagom mkt halm, så blir det också ett bra underlag. Höet kommer han troligen vilja ha fram mot gallret och kissar gör han nog bak i ett hörn. Även om de sitter o trycker längst in, så brukar de vilja titta framåt..
Alltså kaninen vill känna lite stadigt under fötterna på resa så för mkt fluff under är nog inte så bra.
Men ha lite vatten i en flaska och ge i skålen då och då. Troligtvis vill han inte dricka på resan. Men att försöka hålla svalt o köra lite försiktig air con i bilen är nog bra.
#6 Haha, alltså det är Blenky jag ska köpa kaninen av. ^^
Jag fyller bara upp till typ hälften av skålen, och kanten dämpar ju. Så det är nog inte så stor risk. ;)
Ok, jag har nu bara lagt i ett ihopvikt lakan. Det borde väl funka? :)
Aa. Tack för tipsen! Kommer inte kunna svara mer efter det här, då jag ska lägga mig nu… Måste gå upp kl. 02.10… hehe. xc
Jag brukar ha en ihopvikt handduk i tranportburen. suger kiss och är mjuk. är bara att slänga i tvättmaskinen när ma kommer hem,
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D