Innekanin- hur ofta "byter" du hö?
Har en väldigt kräsen kanin. Särskilt när det gäller hö. Tog fyra höbyten innan jag hittade ett hö han äter… Hade han fått bestämma hade han helst levt på pellets och pepparkakor.
I vilket fall som helst så måste jag byta hans hö varannan dag. Tror det är så att han tycker att det blir för torrt efter tag inomhus. Byter jag inte hö så slutar han ändå äta det och det är ju inte så bra.
När jag känner på höet när jag byter det så är det betydligt torrare än det "färska" som förvaras i en lada. Problemet uppstår inte heller hos utekaninerna, men där är ju luften inte lika torr som inne.
Finns det fler innekaniner som är så kräsna?
(Visserligen så förstår jag honom, supertorrt hö verkar inte så gott.
)
"You just have to belive…"

Lusegrisen vill aldrig äta det sista av höet heller så jag måste byta.
Har en bortskämd kanin tror jag, men vad gör man inte för att få dem att äta hö. 
Behöver inte heller byta hö, då mina alltid äter upp det. =)
Mina äter upp höet med glädje. Ibland sitter de hellre och mumsar hö än att äta pellets. :P
Not your mom, not your milk.

Vill också att min kanin ska älska sitt hö!
Men han äter inte ens gräs på sommaren…
Har ett riktigt fint, väldoftande grönt hö som han visserligen äter men det är inte så att han älskar det. Ger honom inte särskilt mycket åt gången heller eftersom det blir dyrt i längden att hålla på att slänga hö.
Hade det inte varit för att mina utekaniner älskar höet hade jag nästan trott att det var nått med höet som inte kaniner gillar. Har haft hästar i en massa år så jag känner ju igen ett bra hö till en häst, men kaniner kanske inte gillar samma saker…
#5: Hur mycket pellets ger du?
Tänkte om han kanske äter sig mätt på pelletsen och bara småäter lite på höet?

#5 Men du kan ju ge det överblivna höet till utekaninerna, så du inte behöver slänga det :)

#6 Han får kanske 2 matskedar av krafft groov och sen någon morot eller ett litet äpple. Han är lite tunn eftersom han är så kräsen, kollade tänderna i somras och dem var det inget fel på.
#7 Fast då luktar höet hanne och det reagerar min ena hona på och blir superbrunstig på en gång. Hon är helt hopplös om nått luktar pojke. Himla tur de inte bor inne båda två. 
Behöver heller inte byta hö, dom äter upp det.
Luna var väldigt kräsen och åt inte så mycket hö förut, men hon har blivit duktigare på det.

Jag lägger nytt varje dag, men dom hinner aldrig äta upp det så när jag städar burarna tar jag bort allt. :)
Fyller på höhäcken varje dag med ca 15l hö. Så en 60liters säck går åt på 4 dagar. Min hona äter också hö med glädje och så fort jag kommer ut så sitter hon och smaskar och bryr sig inte så värst mycket när jag öppnar pelletsburken, men så fort pelletsen hamnar i skålen så tuggar hon jättejätte snabbt och slänger sig över skålen, sen sitter hon på samma ställe igen och tuggar hö.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag har utekaniner, men jag "byter" aldrig hö till mina, utan dom får lära sig att äta det jag har, men det brukar inte var några problem med mina för dom äter allt ;) och älskar hö.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag "byter" inte hö, jag fyller på 1 gång om dagen. ^^

#12 Fast det är lite skillnad med utekaniner eftersom deras hö inte blir lika torrt som det bli inomhus. Jag byter aldrig till utekaninerna helelr utan där fyller jag bara på när det tar slut.
Har försök få Lusegrisen att äta det jag har men då låter han hellre bli att äta och eftersom jag är lite rädd om han mage så byter jag därför hö.
#14 Bytade aldrig till dom kaninerna jag hade inne innan heller, dom åt upp det efter hand.. så jag fyllde bara på.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

#15 Fast min kanin matvägrar om jag inte byter ut höet… han sitter hellre och är hungrig än äter torrt hö och sen äter han från blommorna istället när han är lös i rummet och det tror jag inte alls är nyttigt.
Han är expert på att matvägra faktsikt.
Behöver aldrig byta, de äter upp höet fortare än fortast;)

Är uppenbarligen bara jag som har världens kräsnaste kanin!

Fast han är lite ologisk och fördrar trots allt hö före färskt gräs på sommaren.
Men ta ut det höet du byter då? Låt det stå i någon dag och lägg in det igen ;) Då är det ju inte lika torrt :D
Emma
jag fyler på hö två gånger om dagen men då brukar de alltid vara lite kvar nederst på höhäcken som de inte tycker är så gott, men jag lgger barap på ovanpå det, om jag inte har bytt på länge äter de dock upp det nedersta också

Du är absolut inte ensam om att ha en kräsen kanin. Våran Stampe är helt otroligt kräsen.
…lite jobbigt ibland. Nu har han fått för sig att man ska mata honom- Köpte jättefint hö men det passade inte herrn, så jag gav han några strån i taget och då gick det bra. Men sitta och mata honom, nä
.
#18 Jag har TRE kaniner som är precis likadana, varav två faktiskt är utekaniner ;)
Min mamma har fått för sig att man ska fylla på hö fast det redan finns kvar, och då blir de ju lite kräsna tyvärr 
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

#21 och #22 Tur att det finns fler som har kräsna kaniner! 
Jag vet ungefär hur mycket hö min kanin äter per dag, så jag brukar lägga in lite mer än det varje dag i buren. Och så byter jag ut helt när jag städar. Han har inga prolem med det, fast å andra sidan är han inte så kräsen heller
#24 Gammal tråd ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.