Kanin iFokus

Kanin

Etikett: köpes-säljes-transport
Läst 4449 ggr
minaninar
0

(S) Hö i Stockholmstrakten

Jag ska köpa hö och har hittat någon som jag tänkte köpa av. De har analyserat höet och den kan man få sig tillskickad.

Eftersom de erbjuder transport, då jag ej själv har bil, så var de intresserade av att hitta några andra som kanske också vill köpa för att kanske ev. kunna transportera samtidigt. Jag har inte hunnit diskutera priser så jag vet inte vad de tänkt sig.

Men hon tyckte det var ok att jag lade upp "annons" här. Hoppas inte detta strider mot kif's regler, men som jag tolkar det så gör det inte det. Det är ju kaninrelaterat i högsta grad.

Jag kan själv inte gå i god för höets kvalitet, men efter att ha sett analysen och frågat om det är grovt, fibrigt o innehåller mkt timotej, är fräscht och doftar gott, och inte så dammigt så har hon menat att höet är precis så. Så jag tänkte i alla fall satsa på det.

Här är blocket-annonsen ifall ni vill se.

http://www.blocket.se/stockholm/Ho_hogsta_kvalitet_nyslaget_41414400.htm?ca=11&w=1

och den här: (tror det är samma hö)

http://www.blocket.se/stockholm/Ho_till_bl_a_avvanda_fol_och_digivande_ston_41642648.htm?ca=11&w=1

Fick analysen

här är den:

minaninar
0

Ni som är foderkunniga får gärna kommentera analysen. Jag tycker det ser bra ut? Men jag har inte riktigt läst in mig på saken helt.

Men eftersom allt är angivet i % per kilo så får man väl sätta en decimal om man ska jämföra med foder man köper som är angivna i värden per 100gr?Skäms

Hoppas ni ser PDF-filen med foderanalysen uppe i högra hörnet av min första post. Det är PDF-fil så det går inte att kopiera från den, och jobbigt att sitta och skriva för hand.Tungan ute

Emi´s Usagi
1

Jag är intresserad kan du pm: a mig priser etc: )

minaninar
0

Japp, ska undersöka det. Återkommer till dig.Skrattande

mandyosv
1

Det står 4 kr i annonsen, då kan man anta att det är 4 kr/kg och det är vansinnigt dyrt som hästhö iallafall, men till kanin e de ju okej =)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Kiyona
1

Varför skulle hö till kanin vara dyrare än höet man köper till hästar?

Ett bra hö brukar vara vanligt ängshö och priset brukar ligga runt 1-2kr/kg sen brukar de höja priset på analyserat hö. Oftast är en analys mer oviktigt om man tex fodrar med kraftfoder och/eller grönsaker upptill utfodringen av hö. Viktigaste är att det är slått samma år som du köper det och undvika hö som innehåller alalfa vilket gärna är protein källan i hästhö. I övrigt tycker jag att det skall finnas ett stort urval av örter som bidrar till ett lämpligt näringsinehåll för kaniner men med ett mäktigt näringsinehåll får man minska på kraftfor och grönsaker så prioriterar man att fodra med kraftfoder kan man ju söka sig efter ett häst hö med inehåll av främst timotej.

Höet på bilden såg gott ut. Fråga vad det innehåller eller om det är vanligt ängshö eller häst hö. Se till att energi inehållet Mj ligger mellan 10-12mj. Undvik högt protein innehåll om du utfodrar med kraftfoder. Ges din kanin enbart hö kanske det blir motsatt situation och då kan du tillägga proteinet för egen hand med hjälp av lusern.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

minaninar
0

Tack för feedback. Ok, det är dyrt, då vet jag. Får se vad de säger och får se vad det blir allt som allt och vad de vill ha för transport. Har även hittat flera hö-försäljare.

#5 Såg du PDF-filen (uppe i högra hörnet i tråden)? Om du ser detta igen, vore det snällt om du ville öppna den och kolla värdena. Det som jag tyckte var lite si och så är att proteinet redan verkar ligga på runt 10%, men smältbart råprotein är ju 7,2%?

Ok, ska fråga om vilka gräser som ingår och ifall det är alfalfa i. Får för mig att det inte kan vara så mkt alfalfa eftersom jag ändå uppfattar det smältbara råproteinet som relativt likt oxbows timotej hö (ifall nu protein cruda på deras påse syftar på smältbart råprotein, eller om det syftar på hela råproteinhalten, som i hästhöet jag hittat är 10,5%)

Energivärdet, ligger under det du skriver, 7,9 MJ. Det är väl rätt bra, det borde ju spegla att fiberinnehållet är extra högt och att enkla stärkelser och proteinet ändå håller sig relativt lågt? Eller tänker jag fel?Tungan ute

Har en till hö-leverantör på g, tror att han skrev 2kr/kg i sin annons. Ska kolla upp.

Jo, har förstått att analys för kaninernas del inte är så viktigt. Och dessutom förstått att det där med analys kanske inte alltid är så exakt eftersom man då skulle behöva analysera varje bal typ?

För min personliga del så är örter och sånt inte helt nödvändigt (även om det vore önskvärt), eftersom jag köper kilovis med örtmixar och blombladsmixar från futterkonzepte.de

Cameliont
0

#6 Var bor du Minaninar?

Jag bor i Knivsta och är intresserad om de åker hitåt… :)

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

minaninar
0

Jag bor på Södermalm i Stockholm. Men det kanske går att arrangera.Skrattande PMa mig och säg hur mkt du vill ha.

Småbalarna är 10-15 kg.

Cameliont
0

#8 Ah, men då blir nog en rejäl bensinpeng för mig om jag skulle köpa tillsammans med dig. Pm:ar i alla fall så kan du kanske fråga bonden…

minaninar
0

Min tanke är inte att alla behöver komma förbi mig, utan att bonden får flera att köra ut till på en gång om de vill det. Vet inte hur Upplands väsby ligger iförhållande t knivsta, men kanske kan vara nåt? PM i såfall

Cameliont
0

#10 Hade inte kollat annonsen, Upplands Väsby är inte långt från oss.

Har redan pm:at dig :)

zezagena
0

#8 Finns en som ska skörda småbalar ( ca 12 kg), imorgon i Uppsalaomr

säljer för 10:-st,  om du känner någon med kombi som kan hämta hänger jag gärna på o betalar rejäl bensinpeng Flört kan hämta hos dej ev

[Jawa´s]
0

Det här låter väldigt intressant^^ Dyrt tycker jag inte det är, där jag har växt upp hittar man inte hö under 3kr/kg så 4kr är ingen big deal för mig iaf =)
Jag bor i Spånga/Tensta, hade nog gärna köpt några balar att lägga i källaren.
Jag kan dock inte hämta av någonstans då jag inte har bil.

Men vad tar de för hemkörning?

minaninar
1

Jag har inte kommit fram till vad de tar för hemkörning.

#12 alltså, jag känner ingen med bil (som jag tror har lust eller ens är i stan nu), så jag betalar hellre för hemkörnign. Annars hade det varit en strålande idé.

Jag vore glad om jag kunde ge henne ett förslag som hon kan ge respons på. Sjläv tänkte jag att en hundring vore ok.. så om det är flera som tycker en hundring för hemkörning är ok, och hon tycker det är ok, så är det ju ett förslag? Vet inte hur ni känner. Jag kan känna att visst måste det löna sig för dem att sätta sig i bilen o köra runt i så fall..?

Annars kan man hämta med bil hos mig också, ifall de bara kör hit. Men då måste alla komma ungefär samtidigt så jag inte står med ett helt hölass i lägeneheten.Tungan ute

@Jawa: vill du så pm'a o tala om hur mkt du skulle vilja ha i så fall och vad du tycker är okej för transport, och vart det ska så kan jag kolla med henne? Säg gärna vad ni tycker är okej. Jag kör inte själv och har lite dåligt hum om bensinpriser, men .. ja.. pm'a

zezagena
0

Aha nej det samma här o med endast en pyttebil. Finns ju annars säkert på närmre håll för oss "söder" om stan- Sorunda, Väddö, Grödinge/Tumba bönder..

ska kika runt oxå Glad

zezagena
0

Är vi intress av sk fölsto hö? extra bra värden, kanske för proteinrikt..?

Finns i Bro o hon kan köra ut, dock 4:-/kg vet ej pris för utkörning o om hon kan köra till flera adresser..

minaninar
0

Ja, men det är ju det som jag har skrivit om här.. bro (upplandsväsby, hon har två annonser, men det är samma hö!) Skrattande

Kolla foderanalysen i PDF-filen uppe i högra hörnet av min originalpost.. där är det angivet i kilo, om jag drar ner o jämför med oxbows timotejhö så förstår jag det som att proteinhalten är samma dvs. runt 7%. På hö-analysen från Bro/upplandsväsby är det 70 (nånting) men det är ju i kg, så man måste sätta en decimal för att det ska gå å jämföra med ett foder angett i 100gr. Oxbows timotejhö anses vara utmärkt för kanin, och exemplariskt låg proteinnivå så jag antar att detta är det med!? Om någon duktig fodermänniska ser detta så kommentera gärna analysen. Jag postar det i fodernördtråden också, kanske Lina ser.. hon brukar ju veta vad hon talar om. Finns säkert flera här.

Men om man köper en bal på 10kg för 4 kr/kg, eller en bal på 15kg, så blir det väl 40 respektive 60kr, för mig är det absolut helokej om jag vet att det är ett bra och lämpligt hö.

Cameliont
0

Jag betalar gärna en hundring för transport till Knivsta och sedan 40-60 kr per bal. Tyvär brukar bönderna vilja höja till ockerpriser om man bara köper små kvantiteter, men hoppas kan man ju alltid :)

minaninar
0

#18 Jag pm'ar dig.

zezagena
1

Jaha är det hon Alice som jag oxå fått kontakt med, ok.hittade henne på hästannonser

men då verkar vi ju vara ett gäng som vill beställa..

minaninar
1

Men vad bra! Jag skickade iväg min beställning och sade att andra också var i antågande samt att man kanske kunde komma överens om dag ifall hon tycker det skulle vara mer motiverande att åka till alla samtidigt (beror väl på vad för fordon hon skulle komma med, hur mkt edt får plats).

Emis Usagi var också intresserad, samt ev. några till, som jag inte hört något mer om… Kanske Jawa också?

[Jawa´s]
2

Ja jag vill nog ha 8-10 balar om det hade fått plats =) så kan man fylla källarbåset så man klarar sig ett år ;)

minaninar
0

Ja det låter ju bra! Skrattande

rockmonster
0

Jag är intresserad, antingen till Sollentuna eller Täby. Ska jag kontakta dig eller henne om jag vill samtransportera? (kanske svårt när jag bor åt fel håll iofs…)

ninor
0

Jag är också intresserad, har mina föräldrar boendes i Sollentuna (ca 10-15 min från upplands bro) och det vore ju toppen om man kunde få lite hö levererat dit. :-)

[Jawa´s]
0

Bra att det är folk från sollentuna som också vill köpa, bor inte så långt därifrån så det borde nog kunna levereras samtidigt =)

Jag väntar på mailsvar från kvinnan som säljer.

Problemet jag har är bara att jag knappt är ledig utan jobbar stup i kvarten eller spenderar min tid hos veterinären med hunden som är akut sjuk, men det går nog att klämma in nån lucka.

minaninar
0

#26 Ojdå, stackarn. Hoppas han blir bra.

Ja, men det är ju bra att ni är många där.Skrattande

minaninar
0

#24#25 Hör av er till henne direkt och hänvisa hit.Skrattande

Bruden-Mbuti
0

när är det tänkt att höet ska lev?

såg detta nu och undrar om det är försent nu att hoppa på?