Kanin iFokus

Kanin

Etikettbilder
Läst 4126 ggr
Qepta
5

Stulna bilder på stallet.se

Gör en ny tråd ang stulna bilder.

Var inne på stallet nyligen, eftersom jag har fått mina bilder stulna förr så kikade jag runt lite bland kaninerna. Vad ser jag? 3 bilder på min harkorsning Chili, samma stall har skapat 3 kaniner som heter Laphroaig Karuizawa
Yoichi Yamazaki, Suntory Yamazaki. Suck, kan inte folk låta våra bilder vara ifred?

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[El-sa]
0

Håller med dig, man vågar ju knappt lägga ut bilder längre!

Peak303
0

Kan säga direkt att säg till mig så fort ni hittar era bilder, är Crew på hemsidan och kan då ta hand om bildstölder :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Qepta
1

#2 Toppen! Kan du ta bort bilderna på de 3 kaninerna? stallet finns inte längre men kaninerna finns.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Fridaaaa
0

Hänt mig med :-\ anmält med. Förstår inte hur folk tänker som stjäl bilder :-\

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hobbymupp
0

Hur lyckas ni hitta bilderna? :O Det finns ju flera tusentals inne på stallet.se O.o Det har hänt mig när jag var aktiv på stallet.se att jag hittae bilder, men det var ju för att man spenderade en hel del tid med att leta djur och sånt…

Qepta
0

Jag sökte bara på Belgisk hare så dök min bild upp på 3 kaniner.

Brukar även gå igenom kaniner som är tillsalu.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Peak303
0

#5; som aktiv medlem där hittar man via galleri, genom "sök" > "djur sort", utställning mm. Rätt lätt att hitta egentligen.

Men krävs ju att man sitter där ett tag :/

-'  Malin Hultman

Zvintos
1

Sen jag öppnade upp min hemsida med tillåtna bilder, så har jag faktiskt hittat färre och färre av mina bilder som blivit stulna.

Tycker för övrigt att Stallet.se´s sökmotor är usel, att man är tvungen att kolla igenom sida efter sida efter sida. De borde uppdatera den aningens så att man ex kan söka efter kaniner som har bild och inte får upp alla oavsett. Samt att man ex fick se bilderna på ett annat sätt än de är nu.

Qepta
0

Håller med dig Ninni.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[MiniPim]
0

Har också blivit utsatt för det, skaffa er ett liv!

Sedan hände det en hemsk sak!

Alone
1

#10 ehh va?

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

[MiniPim]
0

#11 Vad är det du inte förstår? :P

[El-sa]
0

#12 Tror hon undrar vad den "hemska" saken var ;)

[MiniPim]
0

Ursäkta mig.. Jag undrar absolut inte att ni ska skaffa er ett liv, utan dem som själ bilder ;)

#13 Jaha, nej men nämner inte det här i tråden då den som har stjält mina bilder har iFokus säger dock i PM :)

[Luppa]
1

Hur kan ni vara inne och kolla på den sidan?
När jag loggar in, oavsett webbläsare, så ser jag hela sidan i en pytteruta, inte ens halva skärmen. Går det att ändra, och HUR?

Qepta
0

#15 Hm vad konstigt, jag har aldrig haft problem att komma in på sidan. Vad använder du för webläsare?

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

dermot
0

Har också fått mina bilder stulna… blir så jädra trött!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

mandyosv
1

Hahaha, stallet XD Det var ett antal år sedan!

Kom ihåg att jag var vansinnig när folk tog bilder på mina ponnys och gjorde hästar haha..

Själv snodde jag alltid bilder från google , lol. Trode det var där man hämtade bilder haha :)

Låt ungarna ha kul med bilderna :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Qepta
7

Jag tycker inte att det är okej att folk tar mina bilder utan tillåtelse. Vissa bilder har de lämnat kvar min logga på och påstår att de är mig, andra har beskurit mina bilder. Det är inte okej helt enkelt.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Alone
4

#18 de är inte okej att sno bilder, de är väl dessutom olagligt.

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

AkaiTsuki
3

#18 Näe, jag tycker man ska lära dem från början att om man ska ha kort där så skall man faktiskt ha fotograferat det själv. Skulle inte vart så glad över om jag såg några av mina bilder som jag själv fotograferat där på stallet.se utan min tillåtelse.

//Joanna

Zvintos
0

#21: Det kommer faktiskt upp en popup-ruta när man ska lägga till bild till ens kanin, där det står lite om upphovsrätt och att det är olagligt etc. Så nog vet de, de bara struntar i det.

Qepta
0

Detsamma gäller när man ska bli medlem, man ska läsa igenom reglerna för att få vara medlem på sidan men den kryssar folk för då de inte orkar/har lust att läsa texten.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

dermot
3

Jag tycker det är extremt frustrerande när folk tar bilder utan lov och säger att det är de som fotat eller att de "har fått tillstånd" när de inte har det = dvs lurar andra.

Jag är stolt över mina bilder, för det är något jag tycker om att göra och när man får en rad med bra bilder så blir i alla fall jag väldigt glad över det och då vill väl inte jag att någon annan ska ta åt sig "äran"!?

Däremot ska alla som ber om lov ha en stor eloge. Sedan om de tåler ett nej eller inte är väldigt olika, men de flesta har accepterat det.

Var till och med en flicka (rättså liten, typ 8 år :P) som ringde mig och grät och var ledsen över att hon tagit en bild utan att be om lov, hon hade inte sett på min hemsida att jag inte ville låna ut utan tillstånd och när hon var inne där nästa gång så hade hon sett den röda texten och blev alldeles skärrad, fick prata med hennes mamma sen, hon bad tusen gånger om ursäkt. Så den fick hon faktiskt behålla så länge hon länkade till min sida.

Snacka om ärliga människor!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

BusBella
1

Jag har varit medlem på hemsidan förut men slutade förut, det var så himla jobbigt och en massa internetmobbare osv. Fick mina stall hackade flera gånger också.

#24 Haha, stackars flicka.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

dermot
1

#25 Ja, jag tyckte sjukt synd om henne xD

// Anka

chade
1

#26 haha det var snällt av dig att låta henne ha bilden kvar på hennes sida i alla fall, och duktigt av henne att våga ringa och be om ursäkt. Fast att sånt kan vara läskigt, som du antagligen märkte på henne haha :D

Små stjärnor lyser också i mörkret.

:holmgreen:
0

#2 Kolla in Teddykaniners klotterplank här på iFokus. Tyckte jag såg någon som skrev nåt om stulna bilder. Tror det handlade om stallet, det kan ju vara värt att kolla in i alla fall.

[Luppa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#16 IE9 och Firefox, ser likadant ut. Har inga problem med att komma in på sidan, men tja…  ;)
Ska tillägga att jag är 32 bas och spelar INTE, bara kul att kolla runt om man hittar bilder man känner igen.

AkaiTsuki
0

Har ett gammalt account där som jag har sparat för att logga in och se. Så jag har inte Skapa en häst osv

Kommer ihåg att det var så simpelt där och inte massa att man måste mata och rykta och hålla på, när allt vad om att koda in fina designer och att jag blev sur över när man kunde göra sina egna stallplaner helt plötsligt och mina blev asfula och var snål och inte ville köpa xD

//Joanna

Peak303
2

#18; Ha kul?
Förlåt men de är rent olagligt att ta bilder utan att be om tillåtelse. Har man "otur" och kommer fast med en bildstöld kan man få betala flera tusen i böter eller få upp till 2 år i fägelse.

Förstår inte alls hur du tänker där..!? Obestämd

-'  Malin Hultman

mandyosv
0

Ja eller hur, en 10 årig flicka åker fast med att ha googlat dvärgvädur & tatt en bild, big deal? haha. tror nog inte det finns risk för varken böter eller fängelse insådanafall. Nu vet jag inte hur de är idag men då för ca 10 år sedan när jag senast loggade in på mitt stall på stallet.se så är man väl rätt så "anonym"? som man även kan vara här. haha

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

Fridaaaa
4

#32 Kanske är så att föräldrarna får böter? Precis som när man är under 18 år och trimmar moppen och åker dit, då åker föräldrarna på det.

Att stjäla bilder är inte rätt. Det är ju andras "saker".

[MiniPim]
0

#32 Tänk på den som äger bilden, du skulle inte bli speciellt glad och då skulle du vilja ge barnet/personen böter vilket om den var 1-90

Vincent...
0

#32 man måste väl lägga till föreldras mail och postnummret?

HAHAHAHAHAHA…..

Fridaaaa
0

#35 Sitt postnummer ja, men man kan ju ha sin egna mail om man vill.

Vincent...
0

okej.Cool

HAHAHAHAHAHA…..

[MiniPim]
4

#18 Vad exakt menar du med att ha kul?

Du verkar absolut inte seriös, det är inget att driva med.

mandyosv
0

Jag driver inte, men jag förstår inte att vuxna människor orkar bry sig och logga in där hahaha.

Kan förstå dig som är lite yngre såklart att du blir bestört.. Men annars tycker JAG att det är patetiskt!

Fridaaaa
0

#39 För att hålla just för att folk inte ska sno ens bilder?

ninen DH
0

förlåt men vad är stallet? Skäms

Fridaaaa
0

#41 En hemsida: www.stallet.se där man kan ha hästar, hundar, katter & kaniner, köpa & sälja dem, ställa ut osv

Zvintos
8

#39: Fast tänk dig ex själv ett djur som du är oerhört fäst vid och som avlidit, sen hittar du bilder på nätet där någon påstår att det är deras djur osv. Folk må tycka det är löjligt, men jag tar illa vid mig när sådant händer. Jag vill inte hitta bilder på mina avlidna älskade djur på ställen där jag själv inte lagt in dem.. Sen tycker jag det är en principsak faktiskt.

NaDa...
8

#39 Du har ju din åsikt, men jag förstår folk som letar och kollar efter om någon av deras bilder är där de inte ska vara.
En bild är ju någonting man äger. Det är lika mycket stöld att sno en bild från google eller en cykel på stan, även om man kanske inte tänker på det.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Qepta
0

#42 Precis det hände mig en gång.

Min lilla Tervuerenvalp fick avlivas när hon var 7 veckor gammal och jag skapade henne på stallet.se som ett minne. Så ser jag att någon har tagit bilderna på henne. Började gråta då det är så fult gjort.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Mannez
3

Jag avskyr stallet.se, verkligen, man får nästan aldrig ha någonting ifred. Folk som kopierade mina rollspelsinlägg, ändrade dem lite och påstog att de skrivit den själv. Jag har även fått bilder stulna. Man blir verkligen hur trött som helst.

Men en gång gjorde jag ett misstag, när jag rollade där inne trodde jag att man kunde använda bilderna på djur ifrån hemsidan Tinypic.com, eftersom en person hade sagt att man fick det. Jag hittade en superfin bild på en grå ponny som jag använde till ett rollspel. Men senare fick jag ett långt, argt mail ifrån en tjej som jag typ "kände". Hade mött henne på ridskolan där jag går ett par gånger samt mailat med henne via stallet.se. Tydligen så var bilden på hennes ponny som hon äger i verkligheten. Hon ringde även (vi hade bytt telefon nr) och skällde ut mig och sa att vi ALDRIG kunde bli kompisar. Jag försökte förklara att jag blivit felinformerad, men hon lyssnade inte till det örat. Jag blev ledsen, grät och grät. Vågade inte logga in på stallet.se eller gå till ridskolan. Men trots det gå samlade jag mig och sa förlåt. Men än idag när hon och jag mailar och vi kanske råkar komma in på det ämnet så säger hon att jag stal den ifrån henne och att jag visste att det var hennes häst. Även om det bara var ett stort misstag efter att jag blivit felinformerad utav någon annan.

Nej usch vad jag hatar bildstölder, och att ingen fattar hur allvarligt det faktiskt är.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Fridaaaa
9

#46 Omoget av henne att inte kunna släppa det eller vägra lyssna eftersom du har sagt förlåt och försökt förklara hur det är.

Zakarias
4

#46 Jag skulle inte vilja bli hennes vän om hon var en sådan person…

Peak303
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Puttar upp med en fråga ang dessa kaninbilerna.. Redan suttit och rensat från 2st uppfödares bilder och känner igen kaninerna på bilderna men kan inte placera var ifrån :/

-'  Malin Hultman

Mamabelle
2

Fast jag kan inte förstå grejen med att bli så upprörd heller. Visst, om de ljuger och ger"hej här är min Kanin". Eller, titta vilket fint foto jag lyckats ta. Men om någon typ skriver… Att de älskar kaniner och har lagt upp en bild på min kanin som jag tagit… Så skulle jag inte bry mig. Vad är det att bli arg över?? Skulle aldrig vilja bötfälla heller. Skulle bli glad att just min bild valts ur av alla andra googlekaniner. Om det bara är för att illustrera bilden av en kanin, är det ju så oskyldigt och även smickrande. Om detä förför att ljuga ihop nån story… Då är det ju mer patetiskt och knäppt!! Mer för lögnen och det än för lånandet utav bilden. Förstår att alla kan tycka olika men funderar lite hur det kan uppröra så…

RosarysKaniner
6

#50 Nu är det ju såhär att i dagens läge så kopieriarar inte medlemmarna bilder för att de tycker dem är fina och vill visa andra "Oj, titta vilken fin bild jag hittade." Utan medlemmarna stjäl bilder för att sedan kunna tjäna s.k stallpengar på dessa. I flesta fall så utger dem sig själva som fotografer eller så undviker de frågan om de är tillståndsbilder. Tyvärr så är det såhär! Det finns vissa som verkligen SÖKER efter fotografer med fina bilder för att sedan "woops, jag råkade kopierade den. Nu kan jag RÅKA ladda upp den på stallet.se & låtsas som ingenting. Och frågar någon mig så säger jag bara att jag inte visste." Låter bra va? Nej, inte i mina öron. Och om du förstår mig när jag säger att för oss fotografer att få sin bild stulen kan vi i princip jämföra med att icke fotografer får sina IRL saker stulna. Det är ett arbete som vi lagt ner energi på och det finns inget värre än med folk som stjäl bilder, och att folk inte fattar att det är OLAGLIGT. Jag förstår din princip men vill gärna att du förstår min också.

/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning

Fnorpan
0

Jag kan hålla med om att det är vidrit att sno bilder och annat som är copyright skyddat. Jag blir mer förbaskad om det är vuxna och ungdommar än barn dock. MEN jag lovar att om jag ser mina barn eller mina bonusbarn göra något sådant så läser jag lusen av dem!! OCH det är nog där det går fel, vuxna som inte har koll på sina knoddars surfing och /eller inte bryr sig om det är fel eller inte att kopiera en bild till en sida som stallet.se.

Det lilla jag kan göra för att skydda mina bilder är att jag i största möjliga mån ser till att ha dem vattenstämplade genom "lightroom" (adobe). Hittar jag sen en bild som jag vet är min men som är beskuren för att ta bort vattenstämpeln DÅ kan jag bli bitter!!

Fridaaaa
4

#50 Därför att det är olagligt? Går att anmäla till polisen och dem kan få böter osv om dem som tagit bilderna har otur.
Visst jag blir lite smickrad att någon gillar mina bilder men samtidigt tar jag inte bilder för att folk ska sno dem hit och dit.
Barn får lära sig att man frågar först innan man lånar en bild och får man ett nej får man acceptera det helt enkelt. Gäller såklart även vuxna.

minaninar
2

Jag visste inte vad stallet.se var, så jag gjorde ett besök. Tyvärr orkade jag inte registrera mig o skapa ett stall, då jag inte leker med klippdockor längreOskyldig.

Men jag hade i min naivitet trott att stallet.se var en sajt för vuxet (o ungt) hästfolk och att man kanske diskuterade aktiviteter, hade forum, sålde prylar, bytte, osv osv. Samt hade allmän information, kanske som kif fast större? När jag kommer dit förstår jag det som att det är ett ställe för barn, en slags nätbaserad klippdocksvärld, där man hittar bilder på djur och sedan bygger upp ett litet leksaksstall med dem? Har jag fattat rätt?

Hehe.. man kan ju säga till stallet.se att göra något åt det. Men så himla onda avsikter har ju inte barnen haft. De har inte tänkt så. Dessutom är det ju inte så att barnen tjänar pengar, stallpengar (lol), det kan man väl unna dem? Fast det är ju surt förstås om man själv är på stallet.se och någon annan där tjänar pengar på ens bilder.Oskyldig

Jaja.. kanske säger jag det för att jag när jag var yngre var en sådan gräslig människa som lånade bilder, o postade, fast jag skulle aldrig ha hävdat att de var mina osv. Man blev rätt duktig på att länka till källan eller ge cred genom att skriva vem som tagit fotot eller hemsidan det kom ifrån.Oskyldig Det fanns i varje fall inget ont uppsåt.. om det nu är värt något. Det var ju också införstått för dem som såg sidan att det var bilder som kom från bildsök på google. Men visst, inte korrekt.

Zvintos
5

#54: Du har fattat det rätt. Barnen i sig tjänar stallpengar, men de stallpengarna kommer ju någonstans ifrån. Man får börja med en väldigt liten summa stallpengar och vill man ha mer får man betala riktiga pengar och får då stallpengar för det. Så det är riktiga pengar inblandade. Nog finns det också ibland ont uppsåt inblandat, för alla som är där är inte sådana att de råkar ta bilder för att de är fina. Det finns flertalet som tar bilder, påstår att de själva fotograferat, att det är deras egna kaniner på bilden osv. Och jag talar nog inte för mig själv när jag säger att det faktiskt gör ont att se ens älskade, avlidne kanin på bild där någon påstår att det är deras egen. Har påtalat detta för personen när jag sett det och fått riktigt otrevliga svar tillbaka..

mandyosv
2

hahaha, detta är så komiskt. håller med minaninar…

Stallpengar, ärligt talat, det är inte ens tior vi pratar om. gud

Fridaaaa
5

#56 Det är inte det tråden ens handlar om?
Det handlar om folk som stjäl andras bilder, vilket faktiskt är olagligt. Då spelar det ingen roll på vilken sida dem används på.

minaninar
1

#55 Ojdå, där påtalar du något som jag inte tänkt på. Jo, det kan jag förstå faktiskt (alltså älskad död ninis). Det finns alltid aspekter man inte tänker på när man inte själv är drabbad. Det är lättare att säga "Aschdå."

Och visst, att folk är otrevliga är ju dåligt. Kan vara så att ungarna inte fattar varför du kommer o är upprörd och kanske inte ens tror/förstår att du faktiskt äger dessa kaniner och dessa foton i verkligheten? Eller så gör de det och vet bara inte hut? Vad vet jag.Tungan ute

Jag tyckte bara det var komiskt att jag själv fått för mig att stallet.se var en stor sajt för hästägare och ryttare. Jag föreställde mig ett jätteforum för hästfolk, och därför insåg att det var rätt allvarligt om folk dessutom kommer o hävdar att det är deras bilder. Men så var det ju en sida med en klippdocksvärld hehe.. tyckte jag var lustigt.

Nåja. Ajsing bajsing.. inte stälja.Flört Jag kan ändå inte riktigt leva mig in i problematiken och kommer fortsättningsivs inte uttala mig i denna tråden.Tyst

Men jag kan tycka, att det ändå är en rätt oskyldig form av stöld, jämfört med andra. Men som sagt tidigare, man kan kontakta personal på stallet.se så ser de till att bilderna ryker väck.

Peak303
7

#50; Först och främst finns det inget som heter google bilder. Google är en sökmotot dvs att bilder från andra hemsidor dyker upp där.

Vill de nu låna en bild så är det väll inte så förbaskat svårt att skicka iväg ett mail till fotografen om detta? Att ta en bild utan fotografens tillstånd är olagligt och av detta kan man få allt från böter till 2 års fängelse.

Och jag som jobbar på stallet.se ser även medlemmar över 15år som stjäl bilder.

Och jag som fotograf som faktiskt tjänar pengar på fotojobb blir riktigt förbannad när jag hittar mina bilder där jag inte satt de. Och var bild jag lägger upp på nätet har jag ändå text på. Där är folk som sitter och antingen kloar eller beskär bort denna text. För att sen uppge sig själv som fotograf vilket får min ännu mer förbannad.

-'  Malin Hultman

Fnorpan
6

Kan vi inte bara sluta "hacka" på varandra för att vissa tycker si och andra tycker så?Rynkar på näsan

Det ÄR jobbigt att se bilder på sina älsklingar som gått över till andra sidan, framförallt om någon påstår sig äga det döda djuret. Spelar ingen roll hur oskyldigt det kan verka och vilken typ av sida det är.
Det ÄR en majoritet av "oskyldiga" barn som sitter på den sidan och i grund och botten inte har ont uppsåt och "inte förstår bättre" men det gör inte mindre ont i hjärtat för det och det är enligt lag fortfarande olagligt hur "oskyldiga" de än är!

Det är så tråkigt att se att vi kallar varandra för ditt och datt i ett försök att rättfärdiga våra egna åsikter istället för att acceptera att vi alla är olika. Jag tycker inte att det är ok att vi föringar varandras känslor bara för att det inte är normen för oss själva.
Tänk dig att det var någon när och kär släkting, vän eller än värre ett barn som dök upp som presentationsfoto på ett forum eller liknande där personen hävdade att det var den! Då tror jag minsann de flesta skulle bli upprörda.

Men igen, detta är min åsikt Flört

Mamabelle
0

Det finns ju många olagliga säker och vissa är mindre allvarliga än andra. Att låna en bild är för mig inte samma sak som att stjäla en riktig sak. Man har ju kvar bilden… Möjligen kan jag jämföra med att någon lånar min sopkvast eller skottkärra en stund utan att fråga. Vilket inte skulle störa mig nämnvärt heller… Så vida uppsåtet inte var ont. Och jo, jag är emot att folk luras om att dom fotat osv. Men inte att oskyldigt låna. Skolka är olagligt oxå, ändå gör de flesta det någon gång under sin skoltid. Att ladda hem musik och filmer… oxå olagligt. Ändå görs det utav de allra flesta det med. Vad jag menar är att vissa säker är olagliga men kanske både vanliga och mindre allvarliga att bryta. Och återigen pratar jag om de vanliga mer oskyldiga fallen… Inte de som sätter i system att förstöra och utnyttja andra. Och jag tror att den sorten är den vanligaste. Jag respekterar att ni andra tycker som ni gör… Har bara svårt att förstå det.

Fridaaaa
1

#61 Att ladda upp filmer och musik är olagligt, inte att ta ner ;)
Det stod det på några sidor jag kollade på. Men man kan tolka det lite som man vill kanske med den lagen?