kaninen ger inte di år sina ungar?
Ungar som troligen är födda i fredags, ser inte runda ut över magen och de känns lite smala. betyder det att mamman itne matar dem? Tänkte om de SKA vara runda eller smala?
tacksam för svar då detta är någon annans kaniner som trodde de hade två pojkar. :/
Är de födda i fredags och fortfarande lever så borde mamman ha matat dem. De kan vara smala om mamman inte matat dem på ett tag, är de nymatade så brukar magen bli som en ballong. Hur är de i temp, är de varma eller lite svala? Är de varma så är nog allt i sin ordning. Hur många ungar är det? Om det är många så kan det vara att mamman inte kommit åt att dia alla.
Men då kan du upplysa denna person om att man inte ska ha två hanar ihop heller, de kastrerar varandra eller dödar varandra, dessutom är det emot lagen.
Hen kan ju testa att sätta in honan hos ungarna, och hålla kvar den där så att ungarna får dia om hen tycker de är magra
Är det så att hon har lite mjölk så kan man ge sempers majsvälling för 6månadersbarn blandad tjock som filmjölk och sedan späda ut den med vatten så att det är bara vatten när ungarna blir stora nog att skiljas från mamman.
Lägga honan på rygg i knäet och låga ungarna dia. Men som jag förstått måste man se till att honan inte råkar sparka iväg ungarna. Så låter bra att hålla sig på stor säng, eller annat mjukt underlag.
De ska inte vara smala, de ska vara små bollar. De ska också vara varma, varmare än du.
Tycker att personen i fråga själv också borde kommunicera direkt här.
Honan matar dock 1 mx 2 ggr per dygn så att hon däremellan inte verkar bry sig är inget konstigt. Det är ett naturligtt beteende som ska skydda ungarna från rovdjur i det vilda.
Det finns också mjölkersättning som man kan göra. Recept går att slå på nätet för kanin. Men kattmjölksersättning är en beståndsde o grädde, äggula och ev. om man har colostrum är andra ingredienser. Man kan också sätta till probiotika (mjölksyrabakterier från kapsel man köper på apotek / hälsokost, men rätt dyrt så kan skippas).
Det är noga hur man ger ersättningen så ungen inte drunknar eller kvävs. Att ta en ren handduk och doppa en liiiten flik i o låta snutta är ett sätt, ett annat är en bomullstops/örontops som man dränker in som den får snutta på. Annars ska man ha bra pipett eller spruta och ge mkt försiktigt o långsamt o iaktta samspelet sväljreflex o hur du själv ger vätskan. De snuttar så länge de vill. Är de medtagna o svultna kan de behöva stödmatas ofta då de har för dålig energi/näring för att orka få i sig tillräckligt. Det finns bra videor på youtube o massa att läsa på internet.
en bra video:
http://www.youtube.com/watch?v=CyMo1hFuohY
http://www.youtube.com/watch?v=W1SDy72pEng
är inte säker på att jag fått med allt men sök lite sjävla på google.. o youtube.. gärna på engelska också om ni inte hittar det ni söker.
personen i fråga är utomlands. Så de är bara på semester hos mig. Ungarna är magra enligt mig, och ganska svala. Så jag ska försöka mata på dem nu. För det känns att det är något som inte stämmer.
Ja det är nog bäst. Underligt att man tar kull och åker iväg när kullen kommer?
Men det är jättefint att du är så uppmärksam. Absolut bättre att mata dem extra, eller testa lägga mamman på rygg. Vad får mamman att äta? Det kan ju också vara så att mamman behöver lite extra förstärkning i kosten för att klara att ge di? Beskriv vad och hur mkt hon får?
#5 de trodde ju att de va två hanar… :)
#6 Ja hoppsan. Det hade jag hunnit glömma från en dag till en annan.
Jo förresten TS det är viktigt att försöka ge dem värme. De kan inte alstra värme själva för att höja kroppstemperaturen utan behöver hjälp. Din kroppsvärme är väl en bra väg. Lägg dem innanför tröjan? Att bara ge filt för att värma är inte nog, för de måste få upp temperaturen först, sedan kan filt, halm, bomaterial mm hjälpa dem att hålla värmen. De ligger väl i bolåda? Har honan fixat bo åt dem med pälstussar o halm och sånt?
#2 Det är faktiskt inte olagligt, det står nämligen att okastrerade hannar inte bör gå tillsammans. Det är en rekommendation, inte en tvingande lag. Jämför tex med guldhamstar där det står att guldhmastrar ska hållas ensamma.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Nu så har jag fixat med en värmematta och välling, ska försöka att få i dem något nu. Har stödmatat marsvin, råttor och fåglar innan så jag borde nog kunna fixa det här.
Mamman ser ut att skita idem totalt iaf, hon kan sitta inne i lådan men inte över dem utan så långt ifrån hon kan. Det är knappast ett ens, väldigt få ynka tussar, som inte ens ligger i "boet". Hon har fått äta hö och pellets.
Ojdå.. ja då låter det oroande.
Kolla bara att värme mattan inte blir för varm. Jag vet inte vad värmematta är, men vi vill inte ha kokad kanin. Jag vet att värmedynor för människor tenderar att bli jävligt varma, i alla fall när man lägger sin tygnd på dem.
Är värmematta något för djur? Isåfall får du gärna sedan när du har mer tid visa.
Men nu ska du koncentrera dig på de små.
Åh, vad bra att du har så mkt erfarenhet. Det underlättar ju saker och ting.
Egentligen tänker jag att hon nästan måste ha gett di någon gång när du inte sett. Annars borde de väl vara döda?
Ge välling. Ge honan mat. Kladda av din lukt på honan för säkerhets skull. Många experter säger att lukt inte spelar roll, men för att vara på säkra sidan.Då får man väl hjälpa till att boa antar jag. ordentligt med halm runt dem, när du fått dem tjocka och runda och varma. Sedan är det nog så att du får lägga henne på rygg (om du kan få henne att gå med på det, eftersom hon nu inte känner dig jättebra) och sedan lägga en unge åt gången att dia?
FInns ju flera här som vet.
Hur många ungar är det?
Tänk på att inte spruta i dem för mkt mat för snabbt.. då kan de kvävas/drunkna. Men det skrev jag redan o det vet du säkert.
Ja, lycka till.. hoppas det går bra.. berätta gärna, man blir ju engagerad.
det är tillför reptilen men jag har mellanrum och känenr efter om det blir för varmt. jag använder mig av en nappflaska som är tillför såna här situationer :)
kan ju hända att de lyckats snutta lite på henne då hon sover där eller nått, men de ser så väldigt smala ut så det lär inte vara mycket de fått :/ det är fem st nu, en var död när jag hittade dem
Ja men självklart ska du mata.. De ska inte vara smala, så nåt är ju fel. Frågan är bara.. jag tror att du till skillnad från mamman kan mata flera ggr per dygn. Antar att man väntar tills de börjar se lite smalare ut igen? Typ efter 3-4 timmar? Kolla iaf innan du går å lägger dig.
Sedan glömde jag och säga (eftersom jag själv bara läst om detta), att du måste stimulera kring anus o kön med en mjuk ljummen fuktig tvättlapp/handduksflik/bomullstuss/ren trasa.. för att stimulera de reflexerna.
Låter toppen med värmematta! Vilket tur att du hade en sådan.. Jag tror jag ska kolla efter sådan. För hypotermi (farligt låg kroppstemperatur) åtföljer många av de saker som kan drabba kaniner, t.ex. magproblem. Får vi diskutera sedan vad du har för något.
Har för mig att du kan mata typ 4-5 ggr per dygn.
Edit: just de, jag skrev väl ovan att under resten av dygnet när mamman inte ger di, så ser hon ut att skita totalt i dem, men det vet du nog.. för att skydda dem ute i det vilda.
Håller tummar för att alla små korvar ska överleva.
jo ja vet att de ska skita i dem resten av dygnet :P
Har försökt mata dem alla nu, tre av fem så går verkligen magen inåt å man ser hela bröstkorgen, de andra två är långt ifr¨n runda men inte lika illa som de andra tre.
Fick en av dem att kissa iaf, och shiet! Hur mycket får det plats i en sån där lite gentligen? Visserligen kan hon ju ha struntat i att hjälpa den ungen under en lång tid.
De ville iaf inte ta något från mamman, testade att lägga henne ner så gott det gick och de verkade inte ett dugg intresserade. Så får försöka vidare med spruta och flaska.
Gör det, allvarligt talat låter det ju som att de är för illa däran (dvs för dåligt närda) för att orka snutta, det krävs trots allt en del energi och på din beskrivning så låter det ju som de inte har det. Du får nog jobba hårt ikväll o ev. natt?
Kanske någon annan här kan hjälpa till? Är det så att man masserar honans tuttar för att stimulera mjölk? Det skadar väl inte att pröva.
Hallonblad: det är det ingen som kommit ihåg att säga: det stimulerar mjölkflödet. Det finns torkat på hälsokosten bland löstéer oftast.
Det andra jag undrar är: verkar honan må bra? Äter hon och bajsar bra? Om hon just kom till dig för semester, har hon kommit igång bra efter miljöombytet? Det kan också, tror jag, rubba väldigt mkt. Jag menar, så hon inte sitter o är sjuk eller förstoppad eller nåt i den stilen.
Sedan har jag också läst här att man ska ha så pass stor bur så honan kan hålla sig långt borta från ungarna när hon inte ger di, för annars blir hon stressad (har återigen med att skydda ungarna att göra).
Vad ger du för ersättning? Måste säga att jag tror inte majsvälling är på långa vägar alls tillräckligt i denna situation eftersom de är så utsvultna. Om inte annat imorgon, fixa grädde, äggula, kattmjölksersättning mm. Det ska vara så fett o näringsrikt, för det är tydligen mammans mjölk.
Hoppas det går bra. De är iaf i trygga händer.
hon bor i en 140 cm bur. Hon äter och bajsar som hon ska men hon ser lite. Stirrig ut. Visserligen gör väl vissa kaniner det vanligtvis ändå.
som #2 sa, sempers majsvälling. Skulle inte typ, modersmjölksersättning varit bättre?
oh herregud! en av dem började skrika nyss, stel som i kramp och slutade andas. började gnugga den försiktigt å fick igång hen igen. åh fy f*n..
usch vad hemskt.. har varit med om liknande för en herrans massa år sedan. Otroligt jobbigt då det är svårt att klara ungar som mamman struntar i helt.. Hoppas allt går väl TS!
Vad jobbigt det låter… :( Kan bara önska dig all lycka till!! Och vad duktigt utav dig att få igång lillen igen.
De två minsta i kullen som var helt svultna dog igårkväll :/ Det var för sent för dem. Så tre kvar nu då, och ingen av dem verkar nå sugen på sempers majsvälling direkt. Det är så ytterst lite man får i dem. Ska ta och försöka med mamman igen idag.
Neeeeej sempersmajsvälling går inte. Jag tror det kan funka som tillskott till en mamma som äter annat o behöver mera möjligtvis, eller för ungar som får det mesta från mamman, men inte som ersättning, det här är ju små som inget får! De måste ha sådant som jag sade. Det är helt andra grejer. Kattmjölksersättning, grädde, äggula, osv. jag fattade inte att det var det du gav, jag trodde du gav enligt det jag sade.
Ska hitta recept.
(Usch, stackars små..
)
Roslagstulls djurklinik:
Moderlösa ungar under 3 veckors ålder kan även ges kattmjölkersättning (färdig, eller en blandning av 1 äggula, 240 ml torrmjölk, 240 ml vatten, 5 ml honung och 5 ml vitamin-mineralblandning). Av detta ges de första dagarna max 5 ml 2-3 gånger per dag den första veckan. Mängden ökas sakta till 15 ml vecka 2, och till 25 ml vecka 3. Området runt ändtarmsöppningen tvättas försiktigt med bomull fuktad med ljummet vatten för att stimulera avföring och urinering. Problem som ofta ses vid handuppmatning av kaninungar är lunginflammation pga att maten hamnat i fel strupe; undertemperatur samt diarré.
http://www.djurklinikenroslagstull.se/artiklar-om-kanin-gnagare/skotsel-av-kanin/reproduktion-3
Vitamin-mineralblandning.. om du själv råkar ha flytande hemma till människa några droppar av det? Annars gå till djuraffären och köpa de där dropparna som finns där?
Honungen är för att ge energi som jag förstått, ersätt inte med socker (uttorkande), men druvsocker (Vätskeersättande) går nog bra.
Ta bort skalet på äggulan o låt gulan rinna ner o släng gul-påsen.
Och sätt till grädde, i de flesta recept både i sverige o utomlands är grädde tillsatt.
Kaninmjölk är väl världens mest näringsrika o feta mjölk (kan man tänka på )
Stackars små.
Bra försök med mamman också, men var beredd med en fet välling enligt recept. Jag tror de små är för svaga för att anstränga sig o dia. jag tror du kommer få stödmata idag, och sedan:
Med mamman, hallonblad, anses mkt beprövat. Kanske om man ger hallonblad så kommer mjölken igång t. i morgon om man har tur.
Förlåt att jag spammar, men vill att du ska se att det är nytt inlägg:
Här är beskrivning av hur man ska stimulera kiss o bajsreflexerna:
After each feeding it is important to make the bunny defecate and urinate to keep the intestinal tract and urinary system running smoothly. Use a soft cloth or a cotton ball moistened with warm water and gently stroke from between the bunny's front legs all the way down over the anal area until the bunny starts producing stool and urine, and keep stroking until the bunny stops. You are replicating the behavior of the mother rabbit who would lick her young to stimulate them to go to the bathroom (as well as to keep the nest clean). The stool will be soft and may be varying shades of green and yellow. Be sure to clean baby's mouth with a damp cloth or paper towel, so that no milk dries in the hair.
Från denna sida:
http://www.mybunny.org/info/newborn.htm
Det är ett större område man ska stimulera..
ja använde det för att nr 2 sa det sa :/ MEn det verkar som att denne varken vet om mat eller lagar. anyway. Mamma kanin hade ingen mjölk att ge dem verkar det som då en av dem blev svagare under dagen och dog. två kvar nu. och har fått tips? om en kaninhona som idag fått bebisar så tänkte att hon skulle få adoptera de två små kottarna som är kvar.
Det är ju en bra lösning. Men jag tänker att de skulle behöva lite näring för att orka dia? De kanske är så dåliga att de inte orkar utan att ha fått lite först? Men jag vet inte säkert.. lycka till iaf.
Stackars små :( Hoppas det går bra för dem som är kvar nu i alla fall!
Klara & Tinycee