är mina kaniner för smala?
hej! vi har varit på semester och vår granne passade dom, Vår granne hade en kompis som följde med,Hon hade stor erfarenhet av kaniner,Hon tyckte våra kaniner såg smala ut,..
så nu undrar jag,..Hur mkt pellets ska en inne kanin få? Dom får vara ute och beta när det är väder till det, Annars får dom gräs inne varge dag, Fri tillgång till hö och vatten har dom, Nu på sommaren får dom kanske 1-2 matskedan pellets på morgonen, På dan får dom gräs maskrosor och sådant, på kvällen får dom 1 dl grönsaker. hur mycket ska dom igenkligen få?
Skulle hjälpa mkt om ni skrev hur mkt dom skulle ha på våren,sommaren,vinter och hösten,
Nästa sommar ska dom bo ute, Då behöver dom mera, Så kan ni skriva hur mkt dom ska ha när dom bor inne och ute !:)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Får dem inte hö? :O
joo, det står ''Får fri tillgång till hö och vatten!''
#1 Läs ;)
Vad är det för ras på kaninerna? :) En dvärgkanin behöver oftast inte mer än 0,5dl eller inget alls, men det beror lite på omständigheterna så klart. Och hur mycket väger de nu?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
den ena är en renrasig lejonhuvad och den andra en blandning med lejonhuvad/teddylöwen
Vet inte vad dom väger, Då vi inte kan väga dom för vi har ingen son dära vägnings grej x)
men senast jag vägde honan vägde hon över 1 kg iafall :)
#2,3 hehe ojdå såg inte de ;)
de gör inge x)
Ska logga nu,Men loggar in på kvällen lite senare för att se om någon har svarat! :)
#4 Då tror jag det räcker med 0,5-1dl eller något liknande. Du märker själv om kaninerna blir för smala eller för tjocka, de ska inte vara så att du kan känna revben och kors väldigt tydligt, men sen kan de också vara födda sådana.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Med fri tillgång till hö av bra kvalitet så är det väldigt liten risk att de blir underviktiga. Det är mycket vanligare att tamkaniner är överviktiga!
Jag tycker 1-2 msk pellets plus 1 dl grönsaker låter lagom för en lejonhuvad kanin som bor inne eller är ute på sommaren. På vintern kan de behöva mer, kanske dubbelt så mycket om det blir riktigt kallt.
okey! Tack så mkt, Nu undrar jag om nogon kan göra ett årstid schema, Allså tlx,..höst 3-4 matskedar pellets eller nogot ! :)
ingen?
Det är inte direkt ovanligt med Lejonhuvade kaniner som är ganska beniga… Det betyder inte att de är magra, de är helt enkelt byggda så.
Tycker dock att 1-2 matskedar låter lite… Mina vuxna Lejon får ca 0,5 dl pellets var.
dom får mycket mera på vintren då dom inte kan vara ute och beta gräs då, (Är inne kaniner)
är det för lite mat på sommaren?
såhär ser deras shema ut,
Morgon, 2 matskedar pellets + nytt vatten och hö
Dag: Vara ute och beta om det är varmt (Annars får dom gräs inne)
Kväll: 1 dl grönfoder eller grönsaker!
# 9
Det är väldigt svårt att säga exakt hur mycket pellets/mat en kanin behöver. Det beror på kaninens vikt, hur varmt det är, hur aktiv kaninen är mm. Man får vara uppmärksam på sin kanin, öka givan om den verkar tappa i vikt och minska om den går upp i vikt. Är man osäker kan man skaffa en våg och göra rutin av att väga kaninen varje gång man klipper klorna t.ex.
Det finns dessutom olika skolor när det gäller pellets - vissa ger mycket, andra lite. Själv tycker jag man ska ge ganska lite pellets och låta kaninen äta sig mätt på hö, blad och stjälkar.
Klistrar in Oxbows rekommendationer, det är något att utgå i från i alla fall.
Utfodringsanvisningar:
0,5-1,8 kg kanin:Bör äta 0,3 dl pellets per dag och ha fri tillgång till hö
1,8-3 kg kanin:Bör äta 0,8 dl pellets per dag och ha fri tillgång till hö
3-4,5 kg kanin:Bör äta 1,2 dl pellets per dag och ha fri tillgång till hö
4,5+ kg kanin:Bör äta 2 dl pellets per dag och ha fri tillgång till hö
1 matsked=0,15 dl
okey tack så mkt :)