bygga egen utebur
Ja, jag ska skaffa en kanin för första gången och jag och pappa ska bygga en utebur som är halva inomhus och halva utomhus så där kommer vara ett rör i väggen så han kan gå ut och in i sina burar. Så det jag undrar är, vad är det för krav på uteburar? Vet lite men skulle vara tacksam ifall jag kunde få svar på alla krav som gäller :)
Den ska vara av lagliga mått, upphöjd från marken och vara övertäckt på minst tre sidor (med tex trä).
Golvet måste vara gjort av trä och det måste finnas sitthylla eller hus
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Vilka är dem lagliga måtten?? :) Har dem nog i mitt andra forum men jag vill vara säker på att de måtten är rätt :)
Vad jag vet är 100x50x50 (LxBxH) det minsta för dvärgkaniner, men det är alledels för litet tycker jag. Själv tycker jag att åtminstone 100x100 (LxB) är lagom för en dvärgkanin.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Låter toppen med hembyggd bur med både inne- och utedel.
Den minsta tillåtna ytan för en kanin under tre kilo är 0,5 kvm och 50 cm i takhöjd. Den kortaste sidan ska vara minst 50 cm. För större kaniner gäller större mått. De finns att läsa här:
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf
Där kan du också läsa alla de andra kraven, titta på sidan 19 och 40, där står det om kaniner :)
Men eftersom ni bygger själva, passa på och gör en ordentligt stor bur. 0,5 kvm är det absolut minsta som är lagligt. Själv skulle jag aldrig stänga in en kanin på så liten yta, annat är för transport eller liknande.
#2 Måste det? Varför?
#7 Enligt lag ska burar som inte står direkt på marken ha helt golv, de får inte ha nät och på samma sätt är det lag på sitthylla. Sitthyllan kan dock vara taket på huset om man väljer att ha hus
#8 inte för att jag gillar nät men du får ha nät golv så länge du har en bo del eller någonstans där det inte är det i buren… :p
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Jag har jordbotten i min bur, Växthus som står på ena sidan av buren och en stor buske bakom. De har två hus inne i, ett är ngt upphöjt och det andra står på backen (de föredrar det på marken. Och de trivs kanon där, min hane har aldrig mått så bra som han gör i den buren.
2½x3 meter är den.
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
#9 Nej upphöjda burar får inte ha golv av nät.
#9 Nej inte om buren är upphöjd, då är det förbjudet med nätgolv
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Måtten på buren kommer ungefär att bli: Innedel: 105X50 (LXB) Utedel: 113,5X0,5 (LXB) Och hur högt tycker ni att jag ska ha i tak, detta är en bur för en dvärgvädur ;)
Det är då i cm ;P
#15 minst 50 cm högt :) Dock tycker jag att din bur blir väldigt liten.. Ta tummstocken och mät och se hur stort det kommer bli och tänk dig en kanin där inne med hö, matskål, vattenskål och hus/hylla :)
Asså det kommer bli så stort :/….
Men kaninen får gå ut och in hur den vill i ute och innedelen ;) Där är ett rör i väggen som den kan gå ut och in i ;)
Eller oj jag tänkte att den var 105 cm :) Nej men om den är 2 meter ungefär är det ju jättebra :D Lycka till med buren, lägger du upp bild sen när det är klart? 
Den är 105 cm lång? 1,05 m ;) alltså i ena delen då ;)
Aa det kan jag nog ;)
Men innedelen och utedelen blir ju tillsammans ungefär 2 meter :)
Aa det blir den :) Jag trodde inte att du menade att du trodde att hela buren var 105 cm ;)
Haha jaop ;) Jag fattade inte riktigt när du skrev måtten så jag titta lite snabbt så jag trodde du gjorde buren 105 cm :) Men nu vet jag.