Sexlusten kvar efter kastrering?
Alltså, jag och min syster har varsin kanin. Lilla Mu och Miiko. Lilla Mu är en hane och vi kastrerade honom för unegfär 1-2 månader sen. Efter att vi kastrerade honom satte vi ihop kaninerna (Miiko är en tjej) och det fungerade jätte bra. Det var bara någon vecka efter kastreringen och vi hade fått information om att kastreringen inte skulle verka fullt förens efter tre veckor men att det bara tog tre dagar innan all hans sperma skulle dö ut. Lilla Mu försökte para sig med henne ett fåtal gånger ibörjan men hon sa till (genom att stampa i marken och springa undan) och de brukar vara jätte söta och sitta och slicka varrandras päls.
Men, idag när de var i uteburen såg vi att de jagade varandra, trodde först att de lekte och det såg jätte gulligt ut men efter ett tag hoppade han på henne och försökte para sig. Blev genast orolig och gick fram för att kolla, hade ju inte sett honom försöka det på jättelänge. När vi kom fram hörde jag henne gny (hopplöst och ömkligt) och jag tog genast bort honom från henne och sa bestämt "Nej". Han försökte igen och igen och hon liksom bara låg där och gnydde. Nu är de separerade och kommer antagligen få vara det hela kvällen/natten.
Det jag undrar är om detta är normalt? Kommer han alltid försöka hoppa på henne och vilja para sig och i så fall, ska jag göra något åt saken? Har ju hört att hanarna kan bita sig fast rejält i honorna när de är PARNING på gång och vill ju inte att hon ska skadas! Har kännt lite på henne nu och hon verkar inte ha ont någonstans…
Har en kastrerad hane som varit kastrerad i två år och han parar sig fortfarande med mina honor :P så det är inget konstigt även om den kan försvinna helt hos vissa. Det kan även vara perioder särskilt i början eller om honan brunstar. Hur stor är buren? Det är viktigt att dom har bra med utrymme för att kunna komma ifrån varandra. Finns inte så mkt du kan göra om du ska ha dom ihop. Trivs honan inte alls kanske du ska sära på dom helt.
DEt är ett dominansbeteende också, inte bara ett parningsbetende. Han visar att han bestämmer helt enkelt. Det kan även honkaniner göra.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Okej, tack för att ni svarat! Men tror ni att hon kan skadas på något sätt? Mest det jag är orollig för… Varför gnydde hon?
#1 När du berättade att din hane fortfarande försökte para sig med dina honor bestämde jag mig för att testa sätta ihop dem igen.
#2 Tror det du säger stämmer:
När jag satte ihop dem igen började han ju självklart försöka para sig med henne igen, efter ett antal försök blev rollerna plötsligt ombytta. Plötsligt var det hon som satt på honom. De höll på så, ibland satt hon på honom, ibland han på henne, tills jag avbröt. Nu sitter de i två olika burar igen.
Vad ska jag göra?? Är detta ett normalt beteende och vad borde jag göra åt saken? Om det handlar om makt (som jag tycker det verkar som) varför har dem inte hållt på tidigare? Varför började det precis nu och kommer de någonsin sluta?

Det är honornas parningsläte!! Dom låter lite som en gris typ!? Dom låter så om det är kastrerade hanar och såklart ike kastrerade!! Det är ingen fara!!
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
#5 Men varför försökte hon para sig med honom då? Hon låter även så när hon förstår att jag ska bära upp henne…
#6 de kan låta i "protest" också. Exempelvis när du ska bära upp henne.
Tror de har slutat hoppa på varrandra nu. Kom plötsligt på precis innan jag skulle sova att vi hade flyttat uteburen för första gången efter att vi satt ihop dem, det var efter det de började hoppa på varrandra. Antagligen var det så att deras förra revir och rangordning försvann och de behövde göra om det? Är hos min mamma nu och har inte kunnat kolla till dem efter det men när jag lämnade dem verkade allt vara frid och fröjd igen och de sitter nu tillsammans. Ingen verkade ju skada sig under tiden de höll på och omvartannat ligger dem bara och gosar bredvid varrandra så tror inte det är någon fara.
#6 Det kan mycket väl stämma.
Men försöker fortfarande komma på varför hon inte hoppade iväg som hon brukade göra förut? Då liksom stampade hon i marken i protest…