Ni med köpeavtal :)
Hej!
Har funderat på vad jag ska ha med på mitt köpeavtal som kommer att följa med kaninerna.
Det som finns med är "Kaninen får inte medvetet paras med kanin som man vet bär på defekter" och "Uppfödaren har förköpsrätt om kaninen säljs".
Men undrar nu vad jag kan ha med mer? Vill gärna ha förslag :)
Avtalet ser annorlunda ut på bilden jag lägger upp, en del saker fattas och allting som står är bara för att det är lättare att se hur det ser ut.
Ärligt talat så förstår jag inte syftet alls med köpeavtal. Självklart parar man inte en kanin med någon som bär på defekter om man är en seriös uppfödare och vet vad man pysslar med. Jag skulle istälelt skicka med ett faktahäfte om detta, och även bedöma om jag tyckte att personenv ar seriös eller inte. Om köparen är seriös så är det knappast några problem, är personen inte seriös så finns det andra köpare.
Och jag förstår inte hela grejen med förköpsrätt heller. Sålt är sålt. Jag kanske är ensam om att tycka såhär, men köpesavtal är ingenting jag skulle använda, och det känns ärligt talat rätt fjantigt.
Hmm… Är köpeavtal ens giltiga om man inte gått egenom massa processer och liknande? Rent lagligt alltså. Har för mig att dom flesta faktiskt inte är det.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Nä, de gäller inte i praktiken.
En kanin räknas som en vara, som ex en diskmaskin. Inte ställer du massa krav på den som köper din gamla diskmaskin, utan du säljer den och sen är det inget mer med det.
Jag gillar inte tanken på köpeavtal, så jag har utformat mitt snarare som ett köpekvitto, där det står de garantier jag har samt önskemål om att de gärna får höra av sig om hur det går osv. Inte helt klart med hur det ska se ut dock.
#1, #2 och #3
Det är mer som ett kvitto, och faktahäfte har jag redan.
Jag tycker det är mer för det ska vara en trygghet för både köpare och säljare :)
Hur ser det ut? Mitt är också menat som ett kvitto, som en trygghet för båda parter.
#5: Jag är inte helt färdig med hur det ska se ut, men det är först lite uppgifter om kaninen i sig, de garantier som jag har i min uppfödning gällande temperament odyl. Sen uppgifter om mig som uppfödare, pris som kaninen köptes för, datum och sen rad för underskrift. Vet inte om jag ska ha med köparens uppgifter också eller ej, tror jag har det i min pärm istället.
Måste man göra ett köparkvitto/köparavtal om man har kaninuppfödning? Jag är bara nyfiken, är själv inte så insatt i det hära med uppfödning och sånt, men vill läsa på så mycket som möjligt då jag tänkte ha en kull 2013 ^^
#7 Nej det är absolut inte nödvändigt. Enligt min erfarenhet är det ytterst få som har det.
#7: Nej, det är inget måste utan något man väljer själv. 
Okej danke ;)