4 Veckor kvar, längtar som fasen!:D
Okej, nu är det såhär att jag ska ju få hem min lilla Sture om exakt 4 veckor idag (som det ser ut idag).
Behöver iallafall lite råd t.ex. :)
- Hur ska jag göra när han kommer hem?
Ska jag låta han vara i buren direkt och inte röra honom?
Eller hur gör ni när ni får hem en ny kanin?:)
- Han ska bo ute i en utebur , (som kommer bli sååå fiiin btw :D )
så har ni något under? Har ni bara spån på bottnen?
Och har ni en toalett i buren där ute?
- När ni ger kaninerna vatten, ger ni dom bara vatten eller har ni sån " mineralvitaminer " i? (tror det heter så?! )
Min syrras marsvin har det, ska jag ha det till Sture med då?
- Är det något speciellt jag ska köpa till honom innan han kommer hit?
Leksak t.ex. ?
Ska till Öland på måndag så kan lika gärna köpa djursakerna i den djuraffären där :-)
- Och slutligen.. vad fasen är det för någon mat jag ska köpa till honom?! Fattar inte det med att det ska vara si och så % fett osv..
HOPPAS NI FÖRSTÅR :)
Längtar verkligen super mycket :)
1. När jag får hem en ny kanin så brukar den få vara i en inne bur i garaget först så att den blir tam i början och om den har stor bur i början så är det lätt att den blir skygg om den är svår fångad.
3. Jag ger mina kanienr det ibland men det är inte helt nödvändit.
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
Eftersom det ofta är lite skärrande med resan brukar jag låta kaninen vara lite ifred och bekanta dig med buren. Den är det olika. Vissa är skygga ett litet kort tag och visar sen att de är pigga och nyfikna, andra kanske behöver lite mer tid på sig… I uteburen har jag antingen spån plus halm eller tidningspapper plus halm. Och ja, toalåda har jag mef. Om de vänjer sig vid toan… Blir det då mkt enklare att hålla rent. Ger inget i vattnet. Ska inte behövas om de får bra hö, lite grönt och lite pellets. Man ska titta på innehållet på pelletsen. Fett, växttråd/fiber och protein är de 3 sakerna som är viktigast att kolla på om jag förstått det hela rätt. Någon annan kan nog ge dig siffror. Jag ger mina Selective, som finns på vår djuraffär. Har rätt bra värden och kanonerna gillat det verkligen. Men det finns ju en del olika sorter. Men ett foder som är lätt att få tag på och som har hyfsat bra siffror är de två sakerna jag tycker att du ska tänka på. Men bra hö är ju viktigast. Sityhylla/hus och något att gnaga på är det jag tycker är viktigt från start. Lycka till med Sture :)
1. Jag brukar låta kaninen vara första 1-3 dygnen, helt beroende på kaninen.
Jag fick hem en kaninunge för 1 vecka sedan men henne började jag hantera redan dagen därpå, men märkte på henne att hon inte var rädd plus att hon kände mig lite sedan innan
2. Jag har spån till mina, och på vintern även halm i bodel, så att dem kan mysa sig in där :)
3. Inga vitamniner. Det är onödigt även till sina marsvin :) Marsvin får det genom c-vitaminrika grönsaker varje dag, så att ha det i vattnet är onödigt.
Kaniner behöver ej heller ha det.
4. I buren ska finnas hus/sitthylla, matskål, ev vattenskål eller då vattenflaska (vilket som går bra, men bäst med vattenskål vintertid).
Mina brukar ha leksaker i hagen istället, som t.ex en tunnel :) Jag har mycket från naturen till mina i hagen.
5. Pellets ska du ha. Ej gnagarblandningar.
Jag har svenska foder: Kanin&Marsvin. Men vissa rekommenderar annat.
Det är lite tvistat om vilket foder man bör ha till sin kanin. Men alla är överrens om att gnagarblandningar och kaninmat ifrån matbutiker (vitakraft, mfl) är verkligen inget för kaniner :) Sedan fri tillgång till bra hö (helst ej från matbutiker och många djuraffärer = dåligt värde, dammigt osv), från bonde brukar vara allra bästa. Sedan då nytt vatten var dag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för alla svar, ni är så snälla :-) Asså han som jobbar i djuraffären här , han säger att marsvinen måste ha det i sitt vatten,för de kan inte tillverka själv ,eller nåt han säger :P Fast dom här är ju tröga.. Ska bli så kul att få hem han :) Hoppas han kommer att trivas iallafall :) Pappa gjorde ett hus när vi ändrade om buren , så han kommer att ha ett hus,som han oxå kan sitta på ,:) Får nog gå upp och börja måla på den nu, kan visa bild här sen när den är klar ,om ni är sugna på se den :D
#4 Ja det är sant att dem inte kan producera det själva, precis som människor. Men man ger marsvin c-vitaminrika grönsaker varje dag som vitkål, broccoli, paprika mm. Då får dem i sig det dem behöver. Det i vattnet gör inte mycket nytta. Dem säljer det enbart för att tjäna pengar precis som de dumma saltstenarna som marsvin & kaniner ej heller ska ha.
Då kan jag säga till henne att sluta med det ju, onödigt att lägga pengar på det man inte behöver ju :)
#6 Ja precis. Jag brukar ge 2 c-vitaminrika grönsaker/dag utom nu sommartid för då får dem 1 c-vitaminrik grönsak/dag plus massa maskorsblad (innehåller mycket c-vitamin) :D
Det blir noh bra då :D Hon älskar gurka,paprika,sallad t.ex :)
#8 Hoppas hon har 2 marsvin? För det är lag på det.
Gurka och sallad innehåller mest vatten.
Visa henne sidan "humlans marsvin", där står massa bra fakta.