Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1027 ggr
ebzi
1

Vill inte bli uppburen

Skrev ett inlägg förut om min kanin Miiko som inte vill bli uppburen. Har två frågor om vad som är bästa sättet att bära upp henne på.

1. När jag försöker plocka upp henne springer hon bara iväg, ska jag försöka hålla fast henne ändå eller ska jag släppa?

2. Hur ska man hålla henne på bästa sätt för att hon inte ska smita när jag ska bära upp henne? Hon är en lejonhuvad dvärgkanin.

Tacksam för svar och hoppas att ni kan hjälpa mig och min lilla kanin!

[Tilde]
0

Mina kaniner är också så. Just nu håller jag på att lära Willow att det inte är farligt att bli buren… Det blir lättare för varje gång :) Han sprattlar inte nu när man håller i honom! :) Jag håller en hand under magen, typ vid bröstet och den andra stöttar bakbenen, ungefär som när man håller en katt.

Om du släpper henne för att hon sprattlar så lär hon sig att det är så man ska göra för att komma iväg. Håll henne i några sekunder och sedan släpp ner henne… Gör så några gånger och öka tiden du håller i henne lite för varje gång. :) Om hon inte sprattlar utan beter sig fint kan du ge henne en liten godbit.

ebzi
0

Okej, så jag ska alltså hålla fast henne även om hon försöker komma loss och sen bära upp henne?Glad

[Tilde]
0

#2 Om det går ska man hålla dem tills de lugnar ner sig i famnen, prata med kaninen i en lugn ton :) När den slutar sprattla kan du släppa ner henne.

Vincent...
0

1,  sätt matskålen framför en vägg.sedan sitter hon och äter (med huvudet mot väggen). då lyfter du bara rakt upp.då kan hon inte spratla lika mycket eller springa fram :)

när min kanin blir så lite springig och vill springa iväg när jag tar henne, då brukar jag bara repetera denna övning då brukar hon inte springa iväg så mycket :)

HAHAHAHAHAHA…..

ebzi
0

Okej men trodde man inte fick störa kaniner när de äter, sover eller slickar sig?