Några snabba fråga. :)
Hallå där ute i cybervärlden! ;)
Jo, jag har lyckats övertala mina föräldrar att skaffa kanin, vilket var lätt då dom tycker att jag ska bli lite mer "normal" (dvs inte ha en massa råttor ^^). Hur som helst, så tänkte jag då ha kaninen i mitt sovrum, precis som råttorna.
Men kaniner har väl inga problem med råttlukt? Eller?
Och hur lär man dom att inte bita på kablar och så? ^^
Och klarar en kanin att åka 50 mil (5-6 timmar) i bil, med flera raster? Då i transportbur, självklart med vatten och eventuell mat.
Kommer säkert ploppa upp fler frågor, så ni får vara på hugget. ;)
Nu vet jag inte mycket om rattor, men ar dem rovdjur kan kaninen kanske bli lite skramd. Isafall far man forsoka att vanja kaninen vid lukten av rattor.
Mina kaniner biter nastan aldrig pa kablar, det har dem lart sig sjalva..
Mina kaniner har alla akt 10 timmar i bil, utan paus da.. Det kanske inte ar rekomenderat for unga kaniner dock..
Ursakta att jag skriver lite konstigt, men min dator ar inte pa humor idag.. xP

Det där med bilden så tror jag att dom klarar det. Iaf min Hampus gör det :) Att bita på kablar, ja Ha massor med pinnar i buren och säg NEJ bestämt när kaninen gnagar på kablarna :)
Tack för snabba svar! :)
Får se sedan vad kaninen tycker om knasråttorna. Hade tänkt ha kaninen lös i rummet för det mesta, och när rådisarna ska ut så får jag väl stänga in ninen. ^__^ Hunden kommer tro att ninen är hennes unge också, herregud, jag har bara knasdjur här ju. :)
Min kanin brukar ibland springa in i mitt rum när jag har gpråttan springandes. vad jag märkt så har han (gpråttan) inte jagat henne eller visat något hot. det är snarare hon som är surkärring på andra djur för hon tycker att det är "hennes" ställe i hela huset :D inga andra djur får vara där haha. och mina småråttor har också luktat på henne och visar inge aggresivitet. dom var bara allmänt goa och ville lukta nyfiket på henne =)
tror inte att kaniner störs av råttlukten heller.
Vet inte riktigt hur kaninen tar råttlukt.
Mina kaniner biter inte på kablar så det har jag inte behövt lära dem :P
Visst går det att åka bil så länge, det gör mina när jag åker från stockholm till öland :)
- Mvh Emma

Eller så tar man bort alla kablar. Det finns aldrig någon garanti för att kaninen inte skulle bita på en sladd.
Just det, min kompis kompis har råttorna och kaninerna i samma rum, kaninerna bryr sig inte. Lillråttan brukar tom slinka ner i kaninburen och sova lite :P
- Mvh Emma
#4 Åh, låter bra att dom inte störs av varandra. :) Gps är så grymt söta. ^^
#6 Problemet är där att x antal kablar måste gå genom mitt rum, tex teve-kabeln. Från vardagsrummet, in genom min ena dörr, genom rummet och ut genom den andra dörren till köket. ;o
#7 Naaw, vad sött :D
Tack för era snabba, trevliga svar! :)
just ja min morsa har okså råttor och kaniner i samma rum och ingen av dem störs på varandra.
dom kaninerna biter på kablar. och det gör min kanin här hemma också. speciellt ska hon alltid bakom tvn och bita så nu har vi satt för där så hon inte kan komma in. inge kul att köpa ny ljudsladd hela tiden. sen tycker jag det är konstigt att dom inte får någon stöt? tycker att dom borde få en liten stöt och sen lägga av med bitandet.

Min kanin tycker det är supermysigt och riktigt spännande med hamstrarna! Han älskar att skutta efter dem när de springer i sina bollar…
Sladdar har han smakat på men inet bitit sönder än så var försiktig! Har för mig att det nånstans ska finnas skydd att sätta runt sladdrna..? Nån som vet ngt om det? Skulle ju vara bra att ha!

#8 Det finns en massa saker man kan använda för att "baka in sladdarna". Plaströr tex.
Tycker också du borde försöka gömma kablarna om du inte vill att de ska gnagas sönder. Finns som sagt ingen garanti för att kaninen inte ska gnaga på sladdar och kablar.. De är ju trots allt gnagare! Så om du absolut inte vill att tex tvsladden ska gå av innan den EVENTUELLT lärt sig så göm dom. ^^
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Pappa har fixat så att alla mina sladdar ligger "i väggen". Sen har han borrat hål på vissa ställen där sladdarna "kommer ut". De snuttar som är utanför väggen har jag trätt små plaströr över.
Ah, fiffigt! ;) Ska leta reda på sånt. Vet dock inte om förstärkar-skadden får plats i ett sånt rör, men vi får väl se. :)
Det är inte bra att ha kaniner i rummet. Då kan man bli allergisk. Förlåt med stavfel x)

#15 Bara för att man har kaniner i sovrummet behöver det inte betyda att man blir allergisk för det… Om man städar ofta och ser till att inte ha det dammigt i övrigt så blir det sällan problem. Är man allergisk mot kanin så är man det säkert redan innan man skaffar och då får man ha dem utomhus helt enkelt^^.
Det finns andra djur som man kan utveckla allergi mot, och det är tex fåglar. Dem har så kallad "fågeldamm" som är väldigt allergiframkallande och jag känner flera som blivit allergiska mot sina undulater. En av mina undulater, Egon, kommer från en kvinna som blev allergisk mot honom:)
Det finns ju en viss risk med att bli allergiker, men som sagt om man håller rent och inte tidigare haft problem med pälsdjur eller kaniner så kan man visst ha dem inomhus. Även om ja aldrig skulle stänga in mina, men det beror ju på att jag inte skulle vilja att dem inte skulle få vara lyckliga nu när dem är vana vid det…:)
p.s Det var inget stavfel i ditt inlägg:)!
Kramar//Carro
min kompis har berättat för mig att man kan köpa nåt slags plaströr (bitsäkert) som man kan lägga kablarna i. har inte sätt sånt nån gång, men iaf :D
dom andra frågorna du ställde har jag dock inge koll på eftersom att min morfar tar hand om mina niner när jag reser bort, han bor ca en timme bort från mig.
Oftast brukar kaniner inte bry sig om lukten av andra pälsdjur. Det beror på hur starkt råttornas urin luktar också. Men det ska nog inte blir några större problem.
Man kan inte lära en kanin att inte bita på kablar. Man får helt "vakta" kaninen när den springer fritt på golvet.
Kaniner mår egentligen inte så bra av transporter för mycket. Men om du har kaninen i sele på vissa raster funkar det nog för en gång. Fast det gäller ju förstås om kaninen är van vid sele?!
Mina råttor o min kanin tycker inte särskilt mkt om varandra, råttorna försöker attackera kaninen om den kommer i närheten, o kaninen är rädd för dom. Men det är ju klart helt olika. Men det jag skulle bara råda dig om, var att se upp så inte råttorna kan komma in i kaninburen, då gallret brukar vara ganska glest på en kaninbur. Mina råttor kan ta sig in i kaninburen om dom vill, därför måste jag hela tiden ha stenkoll på dom.
Råttor har ju ett ganska "specielt" beteende. Fast de är otroligt charmiga.
Vi har oxå "experimenterat" lite. Jag provade att ha kaninerna tillsamans med mina gerbiler. En av gerbilerna (Hampus) och en av kaninerna (Lisa) trivdes bra ihop. Hampus somnade på hennes rygg. :D
#21 iih så sött :D
Hehe! ^^
På tal om sött, är det dina råttor du har bilder på? De är iaf sjukt söta. Jag älskar smågnagare. Men mamma gillar inte råttor, tyvärr! ;D
#23 tack :D yes det är mina råttor på bilderna =) dock lever ingen av dom längre, förutom Gp-råttan som också finns på lite bilder där. har två tjejer nu också men har ingen kamera att ta kort på dom :S
ajaj synd det =( du får tjata lite :D det brukar ge bra resultat om man tjatar mycket haha!
du kan ju visa henne bilder på råttor och be henne läsa om dom där på råttor i fokus. kanske hjälper? är ju inte direkt som soptippsråttor :D