Råd om kaniner
Hej.
Jag har två kaniner (vad det är för sort vet jag inte) och nu har jag lite funderingar kring dem.
1. Båda två är tatuerade i öronen hur tyder man dom?
2. En av dom är en hona. Hon fick ungar ett par veckor efter att vi fick dom, men tyvärr så klara sig inte ungarna
Efter det har vi försökt att betäcka henne men utan resultat. Finns det någon som har några tips? eller kanse en förklaring så är jag tacksam för svar.
3. Sen undrar jag om de ska ha något speciellt foder? Hö vet jag och det får dom. Men ska de ha bara havre eller pelets? Eller går det bra med en blandning? Ger dom nu en blandning av havre, pelets och lite annat som man kan köpa i affären.
Vi fick kaninerna av våran hyresvärd då han hade en anna hyrestgäst som han fick be flytta och hon kunde inte ta med alla sina kaninerså jag vet som sakt inget om dom. S å jag är tacksam för alla tips? och råd jag kan få.
Mvh
Cecilia
1. Då har dem förmodligen stamtavla. Man öronmärker eller sätter ring på kanin om dem är renrasiga och kan ha stamtavla
2. Låt henne vila. Kanske inte meningen att hon ska ha ungar igen?
3. Havre är fett. Bra hö är viktigast i ens kanins kost. Pellets är bara komplitering.
Men ge inte mat ifrån matbutiker, eller från de flesta djuraffärer (vissa djuraffärer har bra kaninpellets)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 i ena örat är uppfödningens reg.nr så avläs där och kolla med kaf om du inte vet vart kaninen kommer ifrån =)
En bild så vi kan kolla rasen skulle vara bra :)
Kolla i höger öra, står där en bokstav och två siffror så kan du kontakta SKAF (skaf.info) så kan de koppla dig till uppfödaren. I vänstra örat står kaninens individnummer!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Det viktigaste tipset jag kan ge, är nog att du lär dig lite mer om kaniner innan du försöker få kaninungar. Jag tycker att man bör finnas till hands för köparna om de har frågor, både före och efter köp. Och då är ju en förutsättning att man vet svaren själv… I alla fall det mest grundläggande.
Uppfödarnumret är det mycket möjligt att någon här känner igen också, så kolla gärna i höger öra. Fick du ingen stamtavla med kaninerna?
Angående foder: absolut ingen blandning. Ge ren pellets, och inte så mycket. För en dvärgkanin brukar 0,5 dl om dagen vara lagom.
I deras höger öra står det I 47. Jag fick inte med något allas. Våran hyresvärd ringde och fråga om vi ville ha dom till barnen, vi behövde bara hämta dom. Trode hon som hade dom skulle vara där men hon dök aldrig upp.
Ska försöka få upp bild på dom. Just nu krånglar datorn, men ska försöka lösa det på något sätt.
Tack för alla tips? och råd. Hjälper verkligen