skav på baktassarna
Hej! Min kanin tufsan har lixom så sår på tassarna.små skorpor jag vet att det betyder för hårt underlag, När jag har spån under tinigarna och sedan halm över.Men hon puttar alltid bort halmen,Och nu har hon varit skendräktig? så inte ett halm strå finns kvar allt e uppratat i hennes hus samt tidningarna…….
Hur ska jag göra så hon inte puttar bort halmen? :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
ingen?
:)
putt
Varför har du inte tidningen underst o sedan spån o halm?
Tidning är inte så nödvändigt.
Hm, menar du att halmen är boad med? Eller att hon ätit den. Jag förstår inte ordet uppratat?
kan du fota såren?
Det finns på alla kaniner en liten rödrosa grej på baktassarna, men den ska vara täckt av päls. Är den inte det så betyder det nog att det är för hårt, eller att det byts för sällan? Så att kaninen får sår.
Det är de två skäl som jag känner till. Men som sagt, tidningen underst, om du nu alls ska ha den. Sedan tjockt med spån, sedan halm - om hon inte äter upp för mkt halm, då får du nog ta och lägga ut hö istället. Det kostar ju ungefär samma om man köper i djuraffär eller så.
Men fota så man vet hur illa det är?
#3 Man puttar inte i tråden samma dag som någon skrivit i den eller skapats
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
när man tar bort lite päls så ser man det
När jag sa uppratat menar jag att hon läger allt i sitt hus
Jag städar buren 2 gr i veckan.Jag hade spån under tidningarna så det inte skulle fasna i hennes päls då hon bor inne och är lejonhuvad
hon tar bort halmet och sitter på tidningarna som e ganska mjuka,..
Men endå så har hon såår,
sår kan de annars få om de sitter för mycket i sin avföring/kiss. Det behöver inte betyda att man är dålig på att städa, så ta inte illa upp, utan vissa kaniner är lite mer ohygieniska än andra eller vad man ska säga =)
hon bajsar alltid i sin toalett :) Den sitter hon bara i när hon gör sina behov^^)
byter den varge dag
Okej, tack för förklaringen ts, det är lättare att förstå läget då. Alltså förstår jag rätt: Man ser bara såren om man pillar lite i pälsen?
För det är nämligen så att kaniner naturligt har två små röda fläckar på baktassarna typ bakåt mot hälen och om de är inbäddade i päls och inte blottlagda så ska det inte vara något fel?
Men om du oroar dig lägg upp ett foto (eller gick inte det?)?
Men det låter som det kan vara dessa små röda fläckar som ser ut ungefär som ett rött födelse märke och de borde sitta symmetriskt på båda baktassarna?
Tyvärr vet jag inte vad de små fläckarna heter, vare sig på engelska eller svenska, och vet heller inte vad de är bra för? Någon som vet får gärna förklara.
Vissa kaninern är riktiga grisar haha.. @ #7
Det låter för övrigt som att hon har det så bekvämt att det knappast kan vara skav? Då förstår jag tidningspapprets placering också.
ja, när man pillar lite i pälsen så ser man dom, dom e inte röda, utan som små skorpor? Nästan vita :)
Hm, hm, vita? Jo jag skulle säga som små skorpor kanske man kan säga, Men de ser ändå "levande" ut så att säga. Dvs. vävnaden, alltså skorpan är inte död hud utan en del av huden och levande? Haha.. vilken knasig beskrivning men vet ej hur jag ska säga.
De är små kanske som små.. äppelkärnor i storleken?
joo man ser att huden lever,..Äppelkärnor skulle jag nog också säja :)
Så här ser det ut om det är dåligt:
Men om de inte syns utan att du rotar runt ordentligt. Och det är täckt av hår och inte blottlagt, och om de inte ser ut att vara vätskande, såriga (alltså färska), eller infekterade så är det nog helt ok.
Förresten, kom på en sak: det är nog bra att de är vita, det är för att jag har en löst springande kanin som går blandat på mattor (mest) men även på golv och är mkt aktiv som de är röda. De är fortfarande pälstäckta o vetten tittade och sade att det var helt okej.
Så jag tror du har en kanin med heeelt friska fötter. Men det är klart, håll koll, är alltid bra. O skulle du gå till vetten nån gång för något så passa på att fråga.
okey :) Ser apsolut inte ut som på google :o
Tack så mkt fr svaren! :D