Frågor om uppfödning/kanin avel
Nästa år tänkte jag ta en kull från Queen's Royal Desire (jag har tingat han, och hämtar han den 5:e eller 6:e agusti.) Men det är ju mycket att läsa på innan man börjar avla ;) Så har ni några bra avels tipps så dele gärna med er! Dem frågorna som jag har på "lager" nu är, 1. Hur går man till väga för att honan och hanen ska få en lyckad PARNING, hur länge ska man ha dem till sammans i buren? 2. Ska honanan ha en saltsten när hon är gravid, när ska man isf ta bort den? 3. Hur mycket ska man öka med pellets när hon har fått ungarna? 4. Hur många burar behöver man för en kull? Hanens bur, Mammans och ungarnas bur, och evt en bur till om hanarna i kullen börjar kivas? 5. När slutar ungarna dia? 6. När ungarna slutat dia, kan man ge lite pellets till dem då, isf hur mycket? Det dyker snart upp nya frågor tror jag ^^ tacksam för svar!
1. Man släpper ihop dem på en neutral plats och låter dem vara där en stund, brukar räcka :)
Och är inte honan brunstig märker man det ganska snabbt, för då brukar dem bli sura på hanen
2. Vissa har det, andra inte. Jag har aldrig haft det.
3. Beror på honan och vilket pellets man har :)
4. Du behöver minst 4 burar: 1 till mamman, 1 till pappan och 2 st att sätta ungarna i vid 7-8 veckors ålder när dem säras. Och har du fler hanar kvar, så kommer du behöva ha burar till dem med, för dem kan ju inte gå så länge ihop, sulle personligen max till 12 veckors ålder
5. Minns inte riktigt
6. Dem börjar smaka mammans pellets :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1. Jag brukar sätta ihop hane och hona när honan brunstar. Vid en lyckad PARNING så "hänger hanen sig fast" och trillar sedan baklänges, oftast hörs ett litet fräsande ljud från hanen.
2. Ingen saltsten är nödvändig om du har ett bra foder.
3. Det är individuellt men mina honor (dvv) får 1-1,5dl pellets när de ger di och 1dl under dräktigheten.
4. Svårt att säga, det beror ju helt på hur många hanar man får i kullen och om man får alla sålda.
5. Ungarna diar fram till ca 6 veckor. det kan också vara lite individuellt. Vissa honor tröttnar på sina ungar redan vid 4-5 veckors ålder och då blir man tvungen till att sära på dem.
6. När ungarna börjar skuttar ur boet, alltså vid 2-3 veckors ålder så börjar de också smaka på hö och på pellets om det finn framme.
Jag ger pellets till mina ungar från 3,5 veckas ålder två gånger om dagen.
Okej, tack för svaren!
En hona som föder ungar ska ha tillgång till saltsten.
Honan får en febertopp vid förlossningen…
#4 Nej det är inte ett måste.
Har inte haft det så länge jag kan minnas till våra som haft ungar, och det har fungerat kanonbra.
# ne de går säkert bra ändå, hade inte de heller i början
Men av kaninkunniga människor på 2 dagars kaninkursen genom skaf sa dom iallfall att de va ett måste :-)
Jag kör på de, gör ju ingen skada iallfall att ha just när de får ungar..
Fri tillgång på pellets, eller jag fyller på med med hälften havre hälften pellets när de tar slut. ca 4 dl om de e en stor kull. Sedan massor av gräs, maskrosblad osv och tillgång till hö såklart.
När ungarna börjar gå ut ur boet så kan man ju inte hindra att de smakar av mammans mat.
Precis som #2 säger så "svimmar" hanen av honan när han fåt utlösning och då brukar det vara lyckat.
När ungarna slutat dia har de ändå redan börjat äta pellets sedan länge och ska då ha mycket pellets om de e många ungar
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
är ju en ansträngning för dom å få ungar, så tror ju en saltsen underlättar och gör återhämtningen lättare :-)
Men å andra sidan fick ju inte jag en saltsten å slicka på bb efter mina 2 barn, så man återhämtar sig nog ändå 
saltsen kontinuerligt däremot är skadligt, har man en kanin som slickar i sig för mkt riskeras att bildas stenar i urinen..
#8 det är väl att testa, slickar kaninen som fasen när den har ungar så kan man ju anta att den behövde det =)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#9 exakt :-) Har den behov av de slickar den i sig saltet om annars inte..
har den tillgång till det saltsten behöver man ju heller aldrig fundera om den hade behov av det eller inte….
Sen plockar man bort saltstenen när den haft ungar färdigt för att inte riskera för mkt salt som kan ge hälsoproblem 
Jag provar med saltsten då :) håller med#9 o #10
#6 Jag kommer dock inte ha det, då det ej är nödvändigt :)
Det är ju så med mycket, vissa tycker att man ska ha det och vissa inte, och detta är just en sån grej där det igentligen itne spelar någonroll :)
#12 Kjell sa faktiskt så på kursen. Att de får en febertopp och att saltsten kan förhindra att mamman slickar för mycket / äter ungar.
Hans kunskaper säger jag inte emot…
Har dock aldrig haft saltsten själv och har inte haf problem. Men för de som har problem med ätna ungar brukar saltsten hjälpa. Har säkert mycket med fodersammansättning att göra, vissa uppfödare behöver saltsten och andra inte.
Man kan ju dessutom köpa en stor salsten och hacka bitar ifrån så blir det betydligt billigare.
#13 Ja om man har det problemet ja, det har jag inte sagt något om.
Men menade att det inte är ett måste, vilket vissa säger och tror :)
Men ger man bra kost osv så brukar det ytterst sällan behövas saltsten.
Haha många olika tycken ;) Vid 3 veckors ålder ska man kolla så att ungarna ej har bett fel, hur gör man? Och om någon har det ska man ta bort den ungen då, eller ta bort hela kullen? Är det vanligt att dem får det om föräldrarna inte har något bettfel längre bak i tiden?
Haha många olika tycken ;) Vid 3 veckors ålder ska man kolla så att ungarna ej har bett fel, hur gör man? Och om någon har det ska man ta bort den ungen då, eller ta bort hela kullen? Är det vanligt att dem får det om föräldrarna inte har något bettfel längre bak i tiden?
#15 Man kan inte alltid se det så tidigt, det kan komma mycket senare än så.
Ungar föds ju med trångbett och sen växer det bort vid 6v ålder ungefär. Har de fortfarande kvar vid 8v ålder eller har annat bettfel så skulle jag ta bort ungarna..
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Alla?! :( Är det vanligt att bettfel uppstår från friska och ej bettfels bärande föräldrar?
nej det är det inte :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Okej, så då behöver man inte oroa sig över det? Jag hade sörjt i flera dagar om jag hade behövt tacbort hela kullen, jag fäster mig vid dem så jäkla lätt :/
Nej, inte alla. Är det någon frisk så kan man sälja men säga att det är avelsförbud på den pga bettfel. Bettfel kan dyka upp flera generationer bakåt. Du är inte den enda. Det är hemskt att ta bort bebisar.
Mvh Emma
#22 okej, men hur ser man att den har bettefel då? Måsta men åka till vetrinären? Ja uch ja :(
#23 antingen har den trångbett, underbett, tänderna växer åt varsitt håll, fel på kindtänderna. Finns olika bettfel. Om du inte kan urskilja korrekt bett med bettfel så får man kontakta vett eller närliggande uppfödning:) bättre att fråga om hjälp än att försöka lista ut själv och ha fel. Samma gäller könet. Finns de som fått hona+hane när de skulle ha 2 honor.
Mvh Emma
A okej :)
#21 Alltså det här med bettfel är ett mycket komplext ämne pga att du inte kan se om föräldrarna bär på anlag för bettfel. För att kunna utröna om tex din hona bär på bettfelsanlag måste du para henne med en hane som du VET bär på anlag för bettfel. Får du bettfel i kullen, ja då vet du också att din hona bär på anlaget för bettfel.
Får du inte bettfel i kullen då bär hon inte anlaget MEN där är ändå ungar som bär anlaget eftersom hanen gör det och vilka ungar det är kan du aldrig veta.
Detta är ett stort problem och egentligen i mitt tycke borde man provpara sina avelsdjur med bettfelsbärare för att få veta med SÄKERHET att de inte bär på anlaget. Det är många uppfödare som inte har en aning om att de har avelsdjur med bettfelsanlag för de har haft turen att ha en anlagsbärare och en icke anlagsbärare och då syns det ju som sagt inte.
Rent statistiskt så ser det ut så här och jag har valt att ange de olika anlagen med bokstäver.
bb= Inga anlag för bettfel
BB= Bettfel
bB= Anlag för bettfel
bb+bb = 100% bb
BB+BB = 100% BB
bB+bB = 25% bb, 25% BB & 50% bB
bb+BB = 100% bB
bB+bb = 50% bb, 50% bB
BB+bB = 50% BB, 50% bB
#27 Finns det verkligen forskning som säger att det är så? Genkoder generellt funkar så, ja. Men jag tror inte att nedärvning av bettfel är fullt så enkel…
Vet faktiskt inte om det finns forskning som säger så, jag har lärt mig detta av en annan uppfödare som i sin tur har lärt sig det någon stans och enligt henne så fungerar det i teorin så MEN precis som med allt annat så kan det säkert slå ut olika.
Jag vet av erfarenhet att om man parar bB+bB så får man BETTFEL i kullen!
#29 Hur vet du att de är Bb+Bb då?
Eftersom ingen av föräldrarna hade synliga bettfel och det uppstod bettfel i kullen så måste de vara anlagsbärare båda två.
För att få synliga bett fel i en kull så måste båda föräldrarna vara anlagsbärare alternativt den ena ha anlag och den andra ha bettfel.
#31 Om detta tvista de lärde…